Khamis, 29 Julai 2010

Meraih cintaNya


"man,,, i'm so into it!!" status di facebook adik saya,Ali. Saya tertanya-tanya apa maksud dia.

Semalam di masjid ada kuliah. Kuliah cinta.. ;)
Kuliah tentang 'Mencintai Allah'..
Seriously saya larut dalam kehusyukkan kuliah tu. Subhanallah rasa sangat mendamaikan...
Ustaz kata "Cinta Allah sahaja yang sejati! Cinta kepada yang lain-lain ni semuanya adalah cinta makhluk. Dan cinta makhluk itu dusta!"

Subhanallah.. bagai terhenyak rasanya dengan ayat tu. Sepanjang drive balik masjid tu terngiang-ngiang ayat tu dalam fikiran saya.. (jarak rumah saya daripada masjid = 5km, tu yang drive..kalau berjalan kaki tentu boleh slim kan.. tapi tak pernah cuba lagi)

"I'm so into it!"getus adik saya ketika kami singgah di 7eleven untuk membeli slurpee.. Romlah dengan telekungnya masuk ke dalam 7eleven. Tersenyum si abang tu tengok punyalah banyak sampai 3 cawan bersaiz besar dibeli. Dah la hampir setiap kali balik masjid mesti beli!

"What do you mean?"soal saya.
"Kuliah di masjid. Rasa seolah each words meresap masuk dalam hati. Semalam punya kuliah dan hari ni punya kuliah.."jawab adik saya.

Saya diam.
Me too.. (hari ini saya khusyuk dengar kuliah. semalam mengantuk jadi sempat check facebook through handphone. Lain kali kena off handphone! godaan kuat tu..)

Selepas kuliah tu kami solat isyak berjemaah. Dan imam berkata "Andaikan ini solat kita yang terakhir.. lakukanlah ianya dengan penuh khusyuk dan penuh tawadhuk.."

Oh ya Allah... serta merta air mata turun mengiringi takbiratul ihram. Sepanjang solat terasa betapa hinanya diri ini!
Semoga air mata ini mencuci dosa-dosa saya..........
Ya Allah, aku ingin kembali padaMu hanya keranaMu..
Aku ingin berdiri, rukuk, duduk dan sujud hanya keranaMu..
Sambutlah cinta aku ya Allah...

Malam tadi ada meeting online berkenaan pengurusan AMANI. Sambil meeting tu sambil search folder mencari bahan-bahan roadshow. Sambil tu ym dengan sahabat lama yang sedang berkongsi masalah. Sambil tu sedang edit blog AMANI. Sambil tu sedang tengokkan adik saya yang masak 'sosej' di tengah malam. Sambil tu layan adik kawan saya yang main exchange icon ym. hehe. Alhamdulillah semuanya selesai dengan baik. Practice make perfect!

Petang tadi after masak, cepat-cepat suruh adik dan romlah makan. Sebab sebelum azan maghrib kami akan ke masjid. Tiba-tiba email masuk memberitahu yang gambar-gambar untuk Muslim Aid sudah pun ustaz Kamaruddin masukkan dalam facebooknya. Maka saya pergi lah pulak setelkan hal gambar tu.

(laptop ni di sebelah mereka yang sedang makan)

"Orang menganggur pun busy ye,"komen adik saya. Nasinya sudah habis. Ditambah sekali lagi.
"Gaji kakak dibayar oleh Allah, inshaallah."balas saya sambil meninggalkan laptop untuk makan.

Saya sangat mencemburui mereka yang ada masa lapang sehingga sempat bermenung dan khayal memikirkan masalah hidup mereka.. paling saya rasa marah apabila mereka bersedih memikirkan untung nasib mereka sedangkan masalah hidup mereka kecil! mereka sibuk memikirkan hal yang remeh temeh. mereka menangis sia-sia. bagi sini masa lapang mereka kepada saya supaya saya dapat manfaatkan untuk umat Nabi Muhammad saw ini!


Saya juga manusia biasa yang tidak terlepas daripada masalah hidup. Saya juga pernah ada keinginan-keinginan yang tidak dapat ditunaikan lantas menyebabkan saya bersedih. Namun itu hal remeh temeh dan tidak perlu diutamakan.. Come on, kita milik Allah. Kita hidup dan mati untuk Allah. Tak pernah ada dalil pun suruh kita meratapi musibah yang melanda. Tak pernah ada dalil pun suruh kita frust apabila break up bercinta. tak pernah ada satu dalil pun suruh kita bermogok apabila kita dianiaya. Come on, macam mana nak mencintai Allah andai ada lagi di hati kita makhluk-makhluk?

Apa perasaan kita andai suami kita menduakan kita? Apa perasaan kita andai isteri kita menduakan kita? Apa perasaan kita andai kekasih kita menduakan kita? confirm marah... Nah, Allah mecintai kita sementara kita menduakan Dia.. Apakah Dia tidak marah?

Tak perlu melihat jauh.. Tak semestinya perlu pergi menyembah berhala di kuil atau tokong baru dikira menduakan Allah, cukuplah kalau setakat solat lalai sebab teringatkan buah hati.. Cukuplah kalau setakat rajin baca Quran sebab nak menambat hati manusia.. Cukuplah kalau setakat membuat kebaikan hanya untuk manusia... Itu semua menduakan ALLAH!

Bila lah nak insaf?????

“Belum sampaikah lagi masanya
bagi orang-orang yang beriman,
untukkhusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan
pengajaran Allah?”
(Surah Al-Hadid: 16).

Astagfirullah.....
Ya Allah, berilah hidayah kepada diriku, mak, abah, adik-adikku, sahabat-sahabatku, kaum kerabatku dan semua yang membaca coretan ini.. Niatku satu, semoga mereka mencintaiMu...

Ya Allah... bukalah hati mereka.. sinarilah hati mereka dengan cintaMu...

Aku berserah diri kepadaMu wahai Pemilik ku...


"Jika kamu diselamatkan dari kesalahan dan kejahatan, waspadalah, dan jangan merasa aman; kerana hasrat dan hawa nafsu akan memperoleh kembali kekuatannya meski hanya dipicu oleh kemaksiatan atau kejahatan yang kecil. Ketenteraman jiwa dapat sirna tiba-tiba. Perintah Allah kepada hamba-hamba-Nya untuk menjauhkan diri segala yang diharamkan merupakan peringatan agar mereka senantiasa berwaspada."

[Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani]

p/s : pesan pada diri sendiri (terutamanya)
p/s/s: quote ambil daripada facebook Shafiq. Syukran.
p/s/s/s: Maaf jika ada yang tersinggung.. Saya tak minta dipuji apatah lagi ucapan terima kasih. p/s/s/s/s: Saya di sini memikul amanah yang diletakkan di bahu saya oleh Allah swt untuk menyampaikan walaupun sepotong ayat.
p/s/s/s/s/s: Mari kita kembali kepada Dia... Dia sangat mencintai dan merindui kita....




Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

3 ulasan:

  1. Salam ziarah...em..mksud yg ckp mendalam dan memberi kesedaran pada sye sndiri..syukran..trskn menulis..moge Allah memberkati kite=)

    BalasPadam
  2. masa g ziarah Fathoni baru ni, ada seorang pemilik siaran radio ni cakap dia sibuk sangat. kalau boleh dia nak beli masa orang2 yang duduk bersembang2 di kedai kopi.huhu

    Saya takut kak sekarang ni saya tak sibuk sangat melainkan menulis je. jadi banyaklah ruang untuk jadi lalai...huhu

    BalasPadam
  3. to Nur_Ma"Khairatun Hisan"

    Wslm..
    Syukran ziarah..
    Moga Allah memberkati kita.. amin ya Rabbal alamin...

    =)



    to qamar_muneera
    pemilik siaran radio tu cabar kita sebenrnya.. mari sahut cabaran dia!!!

    :D


    akak pun takut lalai juga... ni sedang berperang dengan nafsu sendiri ni..
    =(

    Moga Allah pelihara kita darpd lalai...

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....