Rabu, 3 Disember 2008

yang pergi biarkan pergi~~ adios!!

Apa nak tulis ni?
macam mana nak mulakan entry ni?

semalam punyalah angkat beg berat2 dari tingkat 4 asrama CG ke bawah.. 5 kali turun naik.. boleh slim kalau selalu macam ni.. hwa3!..
dan tadi masa sampai rumah.. cuma 1 baldi dan handbag aje saya bawa masuk rumah..
mana pergi barang2 yang banyak?
Entah.. tak tahu..

semalam sepupu saya yang drive.. dia dah letih sangat.. so kami pun sewa hotel di highway.. mak kata biar lambat asal selamat.. so, parking dpn hotel.. saya bawa masuk bilik 2 biji laptop, baju tidur sehelai, telekung sepasang dan barang2 toiletries saya.. beg pakaian yang besar tinggal dalam kenderaan (saiz nya sgt BESAR..boleh muat orang masuk).. beg buku yang berat macam batu pun sama.. (dalam tu ada pelbagai jenis buku2 dan dokumen penting termasuklah segala fail, sijil etc).. dan beg2 lain yang memenuhkan kenderaan.. bear & bantal peluk pun tak bawa masuk bilik..hehe, malu la kalau orang nampak :p
next morning, sepupu saya bagitau mak yang kenderaan kami dipecahkan cermin.. dan barang saya semua hilang kecuali bantal peluk saya yang bergolek bawah kenderaan.. teddy juga terselamat.. baldi saya juga terselamat.. beg saya yang besar tu berjaya dia ambil..tahniah.. beg buku yang berat macam batu pun sama! kagum betul.. kain langsir mak saya hilang.. mesti macam santa claus dia angkut bunjut kain langsir tu..hahaha.. masa tu rasa nak gelak sangat..mak asik buat jokes je.. actually saya confuse apakah perasaan yang patut saya pamerkan..
so.. kami pun ke balai polis membuat laporan.. polis tu macam kesian je kat saya lepas dapat tau yang habis sijil2 saya pun diangkut perompak tu.. tapi saya okey je waktu tu..
"dia ok je.. mak dia la yang tak ok..duit lagi.."sampuk mak.. semua orang gelak.. hehe, mak memang pandai buat jokes pada saat2 kritikal..

kami meneruskan perjalanan.. asap masuk dan air cond tak rasa sejuk sebab kawasan yang open banyak sangat.. so.. apa yang tinggal? kain telekung saya jadi hero..
"mak.. betul ke mak nak wat camnih??"saya seakan tak percaya yang mak akan menggunakan kain telekung yang bercorak tu sebagai penutup di belakang.. dan menggunakan penyepit baju saya yang terselamat.. Kain telekung tu dah la ada corak2 bunga..huhu.. tapi tak berani nak komen, asalkan mak bahagia je la..
sampai di rumah.. saya mula berpijak di bumi nyata.. saya sehelai sepinggang.. tak ada pakaian langsung.. nasib baik saya boleh pinjam baju mak dan adik bongsu saya..(semua baju saya dlm beg besar tu).. dan saya teringat satu persatu barang2 dalam beg batu tu.. buku2 yang bernilai ratusan ringgit.. bukan setakat harga buku tu.. tapi most of it adalah buku2 yang sangat saya sayang.. antaranya buku sirah Muhammad saw setebal sejengkal.. my luvly tafsir Quran.. dan satu lagi yang menyebabkan saya kecut perut ialah thesis senior saya!!!!! saya punya thesis, produk kerja kayu saya & buku2 meeting saya dia nak ambil, saya tak rasa seteruk dia ambil thesis senior saya... yela..tu barang orang lain.. saya pinjam dari pusat pengajian...
antara barang yang diambil termasuklah hadiah yang saya beli untuk kawan saya.. semalam sebelum packing saya ambil gambar hadiah ni sebagai kenangan.. sekarang memang dah jadi kenangan..

kesian si perompak tu.. mesti dia kecewa sebab takde duit dalam beg2 tu.. saya halalkan kalau dia nak pakai atau jual barang2 saya.. cuma kalau dia nak jual tu, jual la dengan harga yang berpatutan.. mahal tau harga jubah2 dan baju2 saya tu.. most of them lebih dari Rm100.. buku2 tu pun sama.. most of them lebih Rm50.. banyak buku self healing, self improvement, buku2 ilmiah yang diambil.. produk kerja kayu yang saya buat bertungkus lumus selama 5 bulan tu kalau dia jual sepatutnya dia boleh dapat rm150 at least.. harap2 dia mampu mark up harga sebanyak tu.. my sunglasses.. kalau dia pakai mesti dia nampak macho.. my handbegs..sudah sampai masanya handbags ni bertukar tuan, jasamu dikenang.. my buku2 catatan program& games untuk program fasilitator pun dah takde.. tak pelah.. redha..
semoga 'dia' mendapat hidayah dan menjadi hamba yang soleh.. kalau dia nak jual pun barang2 tu, saya halalkan dan saya harap duit tu dia makan dan menjadi asbab untuk dia menjadi hamba yang soleh..
Alhamdulillah saya masih ada sehelai tudung pink, baju kurung purple, sepasang handsock purple, sepasang stokin,sehelai baju tidur, sepasang telekung, 2 biji laptop,2 biji handphone, handbeg hadiah dari mak awal semester haritu,broadband & purse..

sebaik masuk bilik, adik bongsu saya mengusik2 ajak main2..dia tak tau apa yang dah berlaku.. saya nak sambut gurauan dia dengan ketawa tapi.. tak sengaja ter'menangis'.. terkejut dia.. apa kes? hehe.. apapun tu lah masanya nak bermanja dengan adik beradik sendiri.. hehe..

"mulakan hidup baru kakak!!"pujuk adik lelaki saya..



hm.. esok nak keluar ke Selayang.. nak pakai baju apa? pinjam adik punya lah..tudung apa? teringat tudung2 labuh ku.. apa orang tu nak buat dengan tudung kesayangan ku tu? kalaupun dia tak pakai tudung2 tu.. harap sangat sebaik dia membuka beg2 saya, dia mendapat hidayah Allah..
"Ya Allah.. berilah petunjuk kepada hambaMu itu.. Hanya Kau sahaja yang mengetahui betapa dia dalam kesempitan.. lapangkanlah hidupnya agar dia tidak perlu mengambil hak orang lain selepas ini lagi.. Berkatilah hidupnya agar selepas ini dia menjadi seorang yang melapangkan hak orang lain.. Amin Ya Allah..."

6 ulasan:

  1. naseebah (asfal awliya')4 Disember 2008 pada 1:27 PTG

    hmmm..tragis...semoga die mendapat rahmat Allah..dan berubah menjadi lebih baik..sabar ye sayang....

    BalasPadam
  2. i'm ok la akak.. cuma lepas ni kne berjimat cermat.. rasa macam memulakan hidup baru.. a new wardrobe.. a new look.. a new me.. belajar hidup zuhud.. :p

    BalasPadam
  3. fuh ...
    agak sadis entry nih ...
    alhamdulillah tuan hamba bawa laptop masuk dalam bilik ...
    kalau x , memang rugi habis ...
    walaupun redho adalah perkara tersusah untuk dilakukan , tapi kena wat jugak ...

    pencurik tuh , desperate sgt dh kot ... kot2 ank der x der baju nk pki kew ... mn ler tahu kn ... hahah ... jgn sedey2 ... thn lps , motor beta ilang ... lagi merana sebab tuh motor ayahanda ... dah lah der kursus & beliau suka pakai motor ... tragis2

    BalasPadam
  4. tu la pasal.. hahaha.. kalau laptop ni hilang sama, dengan blog2 ni skali hilang jugala..hehe..

    redha ni susah eh? setakat ni masih boleh gelak2 lagi.. Alhamdulillah... kurang sikit idea nak berfoya2 :p

    BalasPadam
  5. salam lilah...
    xtau nak kata apa mlainkan bersabarla byk2...
    xciter pun kat akak...
    dah la akk jarang on9...
    keep in touch ya!

    BalasPadam
  6. wsalam akk.. i'm ok! hehe.. don hv to worry.. x leh nk citer direct.. tp dh letak dlm blog ni kira ok la kan.. citer la ni..

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....