Khamis, 4 Disember 2008

a new brand day! ;)


ALHAMDULILLAH... hari yang cukup bahagia dan bermakna.. pagi tadi bangun tidur.. pinjam telekung adik utk solat subuh.. dah la pakai baju tidur adik.. lepas solat tu rasa macam tak nak bangun dari sejadah..smiley sad
Ya Allah.. kuatkan hambaMu ini.. bantulah diriku menjadi hamba yang bersyukur pada setiap detik dan saat..
tiba2 mak masuk..
"kakak.. siap cepat.. pukul 7pagi ni teman mak nak pergi Toyota.."mak memberi arahan. Mak nak hantar kenderaan kami untuk repair.. Ya Allah.. perasaan saya ni sgt2 rasa bersalah.. sangat2 kesian pada mak.. regret sgt2.. mak..maafkan kakak.
mak ceria macam biasa je.. tapi saya tau dia buat2 ceria sebab dia tak mau saya sedih.. dari semalam saya pun buat2 ceria bila dia tanya pasal sijil2 saya yang dah takde tu..

"its ok mak.. nanti buka semester, kakak akan uruskan dgn pihak Usm.. mak takyah bimbang.."pujuk saya..
the truth, saya pun sebenarnya bimbang.. tapi cukuplah saya sorang je bimbang.. saya tak mahu orang yang paling saya sayang bimbang..
tengah hari tu mak bagi beberapa keping duit Rm50.. mak ada hal yang perlu diselesaikan..jadi mak dropped saya dan adik saya di depan shopping complex..
"kakak.. ni je yang mak boleh bagi..sekarang mak pun tengah takde duit ni.. spend it wisely.. tak ada tambah2.. mak tak dapat teman kakak.. kalau ada masalah, call mak ok."pesan mak.. "terima kasih mak, mak jgn bimbang.." saya masuk shopping complex ditemani adik bongsu saya.. where should I go? sebelum ni dengan nilai RM yang sama, saya beli 2 helai baju.. tapi kali ni dengan nilai yang sama saya perlu buat wardrobe baru.. pakaian dari hujung kepala hingga hujung kaki.. Ya Allah.. permudahkan urusan hambaMu ini.. saya ni tak pandai bab tawar menawar.. tak pandai cari hotspot.. tak pandai shopping..huhu.. smiley sad

At last.. saya berjaya menggunakan duit tu untuk set seminggu pakaian lengkap dari hujung rambut hingga hujung kaki.. saya pun tak percaya.. macam tak logik.. alhamdulillah.. :) masa tinggal Rm50 yang terakhir, saya teringat mak pesan.. 'BAJU KURUNG jangan lupa beli..' nenek saya dia suka kalau saya pakai baju kurung.. tapi dari tadi tak dapat2 jumpa baju kurung yang bawah RM50.. ada beberapa helai yang jumpa, tapi saya rasa macam tak sesuai.. so pergi kedai kain.. hm.. 4meter diperlukan utk saya buat baju kurung.. saya asyik calculate berapa harga kain.. mana yang lebih Rm50, reject.. akhirnya tak beli.. leceh betul la.. mesti ke kene pakai baju kurung? lebih bajet!!.. keluar masuk kedai tapi tak beli-beli.. at last.. masuk kedai mula2 tadi.. auntie tu perasan yang ni kali kedua saya datang kedai dia.. dan dia beri saya diskaun.. so, kain tu dapat semeter Rm10je.. alhamdulillah.. Photobucket
pukul 2.30ptg, mak sampai..
"macam mana duit? cukup? barang2 cukup?"soal mak..
"perfect from top to toe! lengkap.. ada baki Rm10..hehe"jawabku..
wajah mak berseri seri.. hatinya senang..lega barangkali..
"takpelah kakak, belajar hidup zuhud sementara waktu ni.."sambut mak..
"ni sementara je, nanti kalau mak dah ada duit, kakak beli la yang lain.."pujuk adik lelaki saya..
"sementara? ni dah ok dah..! lepas ni kakak nak mulakan new lifestyle.. akak tau Allah nak bagi kakak peluang untuk jadi qanaah.."saya sangat2 ceria dan bersemangat..
tak habis2 mengusik adik2 saya.. mak saya pun happy..
kenapa saya happy? entahlah.. tapi memang hati rasa sangat bahagia.. mungkin kerana sebenarnya saya tak kehilangan apa2 langsung..
harta saya yang paling beharga ada di sisi saya.. iaitun keluarga saya, jantung hati saya..
dan saya gembira dapat mengembirakan mereka..
hehe..
ada satu lagi hikmah yang saya dapat.. saya kenela mengasah semula skills menjahit yang dah berkarat.. jahit baju kurung aje.. dengan tudung 2 helai..

lepas ni kena berjimat cermat..
tak boleh beli buku2 sesuka hati lagi (hobi).. cuti ni tak boleh berfoya2(biasanya keluar jumpa kawan2 lama)..
kene duduk rumah je..Photobucket
What should I do to make my mom feel happy? smiley sad
apa bakti yang dapat saya buat untuk dia happy?
nak bagi hadiah.. duit dah takde..
nak bagi khidmat percuma sebagai orang gaji, dah memang buat dah..
apa lagi yang boleh menambat hati insan tersayang ni??
Ya Allah..... berilah diriku ilham untuk buat something special untuk mak dalam tempoh cuti pendek ni..


dan Allah memakbulkan doa tu..
mak panggil, "kakak, i need your favor"

"mak dah hantar ali pergi tuisyen.. dia lemah sangat addmath.. tapi pusat tuisyen tu agak slow.. sekarang baru chapter2.. mak risau dia tak sempat habis revise all chapter by the time asrama buka.."
"jadi mak minta kakak bagi 2 hours pagi dan 2 hours petang untuk polish ali punya addmath tu.. kakak kene sit one to one dengan dia.. tengok mana weakness dia.. mak nak dia masuk form 5 nanti, add math form 4 dia dah mantap.. sebab ni basic.. kakak ada 10 hari untuk semua ni.." terang mak..
berbunga2 hati saya menerima permintaan mak ni.. :-)

walaupun saya dapat A1 dalam addmath SPM dulu.. tapi dah lama tak tengok2 semula.. berkarat jugala.. but I will try my best not to let my mom down.. so saya akan revise semula.. Insya'allah, saya yakin Allah akan bantu saya.. kefahaman dan keberkatan tu datang dariNya.. Ya Allah permudahkanlah urusan kami sekeluarga.. Adik2 dari sekolah2 yg saya pernah pergi buat program sms.. rata2 menceritakan tentang exam mereka.. hm.. saya ni selalu memotivasikan adik2 orang lain.. adik2 sendiri sekali sekala je.. mungkin inilah peluang yang Allah sediakan untuk saya makin rapat dengan adik2 saya.. Photobucket

Ya Allah.. jadikanlah zahir dan batinku seperti yang Kau cintai.. jadikanlah diriku, adik2ku dan sahabat2 ku penyejuk mata dan penyejuk hati mak abah kami.. Letakkanlah kebahagiaan kami dalam ketaatan padaMu.. Sesungguhnya hanya kepadaMu tempat kami kembali..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....