Sabtu, 27 Disember 2008

request about study

Request 1:
salam kak lillah.. kak lillah kenal lagi tk sari??? dlu kta penah jmpa kat tunas muda smkab.... tahun 2007...akak pekabar nih??? lma xdengar cite.. hehe... sari still igt lagi mka kak lillah sbb sma ngan kawan sari..hehe...kak lillah.. sari nak mntak tlong kak lillah boleh??? kak lillah ada tak kata2 semangat or any motivation words for lil sister?? adik sari nak exam tp dia low confident about her target...sari klu boleh nak membantu dia dari segi motivation.. hopefully kak lillah boleh tolong...sari tergerak hati ni bla sari tgk kak lillah tolong adik2 kak lillah study.... (*_*)
reply eh~~ hehe... wassalam~~
Request 2:
lillah apa khabar?
Lilah maaf menganggu.. saya nk tanya lilah.. macammana lilah study ye? buat nota, buat assignment? di samping tu nak tanya macammana lilah boleh bahagikan masa dengan baik.. saya juga ingin menjadi seperti anda.. ingin menjadi NYDP yang mampu memberi nasihat dan sebagainya.. tapi takde keberanian di samping tu saya rasa saya tak cukup kemampuan untuk jadi semua tu.. saya tak lah pandai sangat.. Lilah, tolong bagi pandangan anda ya..
My comments:
Untuk request 1:
W’salam adik..heehe.. rindu kat smkab. Dulu saya ke skolah ni sbg fasilitator je.. Muka akak macam kawan adik? Wah.. bestnyer. ramai orang kata ada kawan muka macam akak.. kalaulah kami dapat buat reunion kan best deh.. haha.. Hurm, sari ni kakak yang baik..bagus2.. ni yang akak sayang kat Sari nih.:p
Dik, akak rasa kalau bagi semangat untuk berjaya tapi tak bagi tips utk berjaya macam tak lengkap.. so akak bagi beberapa point yg boleh difikir2kan..
Point 1: Yakinlah Semua insan berhak untuk berjaya
Be confident with yourself.. siapa kita untuk mengatakan kita tak mampu cemerlang macam orang lain? apa hak kita nak menafikan kemampuan kita untuk berjaya macam orang lain? siapa mereka yang berhak nak kata kita tak layak berjaya? So.. set mentaliti kita yang semua orang berhak untuk berjaya.. semua orang boleh berjaya. kalau orang lain boleh mengapa kita tak boleh? Tak ada sesiapa pun boleh menghalang kalau Allah dah nak jadikan kita cemerlang.. Allah tak kejam.. Allah dah pun berjanji dalam firmannya:
Al-Ra'd ayat 11, tafsirnya: "Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri."
So.. kalau kita nak Berjaya, satu je syaratnya.. BERUSAHA MENGUBAH YANG ADA PADA DIRI SENDIRI.. tentang nak berubah ni terletak dalam tangan tuan badan. Kalau dia sendiri tak nak mengubah sifat-sifat tak baik dia, satu dunia paksa pun tak boleh nak tolong dia.. jadi adikku, bukalah hati anda untuk berubah. Kalau tuan badan sendiri tak nak tolong diri sendiri, siapa lagi yang nak tolong?
Point 2: letak target
Letak targt yang adik yakin adik boleh capai.. yang adik confident boleh capai.. yang realistik.. Adik kene tau apa yang adik nak.. nak lulus je ke.. nak C je ke.. nak B je ke.. nak A.. nak berapa A.. adik kene letak yang adik mampu mencapainya.dan target ni perlu sentiasa di naikkan dari satu tahap ke satu tahap.. dia tak boleh statik je. Set target setinggi bintang supaya kalau kita tak berjaya mencapai bintang, kita dapat mencapai awan.. kalau kita target nak capai awan, kita mungkin mencapai atas pokok je..
Kata Ibn Qayyim:
Cita2 yg tinggi adalah lambang kejayaan seseorang,
Cita2 yg rendah adalah lambang kegagalannya..
Orang2 yg mempunyai cita2 yg tinggi laksana burung helang yg terbang tinggi, ia tidak akan turun melainkan ia nampak akan tujuannya, juga, semakin tinggi ia terbang, semakin jauhlah dari hal2 yg dapat menggagalkannya”
[Madarij as-Saalikin, 3:172]
Point 3: Untuk berubah adik kene jelas dan faham apa yang perlu diubah.
Berapa ramai orang study macam nak gila tapi tak juga score.. sebab……………..? cara study silap. Ibarat nak buka pintu dengan kunci yang salah, walaupun ada kunci tapi pintu tak boleh buka juga kan.. sebaiknya adik list down atas kertas dua column. Satu bahagian senaraikan perkara yang baik yang adik buat dan belum buat yang boleh mendorong kepada kejayaan. Column kedua senaraikan perkara yang tak baik yang adik biasa buat yang menyebabkan result tak boleh naik.. asik dok kat situ je tak gerak.. kemudian pilih yang mana yang adik mampu buat dan mampu tinggalkan.. pilih mengikut kemampuan diri. Jangan buat perubahan terlampau drastik.. ubah perlahan2..
Akak tak tau adik Sari ni form berapa..PMR atau SPM..tak kisah la
Cuma ada beberapa perkara yg kita perlu fokus:
Subjek BM, BI, BA : subjek ni adik cuba hafal vocabulary perkataan yang hebat2 untuk guna dalam esei.. hafal contoh esei.. buat latihan grammar..dan latihan pemahaman.
Subjek math : adik kene tau konsep, faham. Dan practice…. Latih tubi jgn sesekali lupa. Bila dah terbiasa, adik akn dapat buat dengan laju tau.. best!
Subjek sejarah, geog,agama: yang ni adik draw point penting atas manila kad atau kertas lukisan dan lekat la kat dinding ke, siling ke.. mana2 yg adik selalu pandang.. akak dulu tampal depan meja peta malaysia lukisan sendiri yg lengkap lukisan sungai2,banjaran, kawasn perlombongan dll seluruh asia tenggara. Pastu akak tampal jadual ciri2 tamadun di siling.. supaya akak boleh baca sambil baring..lepas tu tido.. masa tido tu, memori akan save apa yang last kita baca. Dan bangun tido tu akak baca dulu yang di siling tu sebelum akak bangun dari baring..pastu cuba cerita pada kawan2 ttg yg kita dah hafal tu.. latih tubi jangan lupa.
Sains: yang ni kene faham konsep. Buat latihan sambil tengok jawapan.. sebab yang ni banyak kene guna aplikasi. Tak salah tengok jawapan, selagi belum exam.. tirula.. masa exam je jgn tiru.. kalau adik perasan di tepi2 buku rujukan ada kotak kecil tulis “tahukah anda?” atau “ujian IQ” atau “uji minda”atau yang sewaktu dengannya.. ha.. jawab soalan2 tu.. sebab soalan2 tu melatih adik2 berfikir dengan kreatif.. buat, jgn tak buat. Conteng je jawapan kat situ supya senang nak rujuk semula.. kalau tak buat nanti menyesal lepas exam..
Subjek2 lain pun lebih kurang jugala.. kalau chemistry SPM tu kene buat latih tubi calculation mol, persamaan reaction.. buat la 1001 latihan ulang2 macam2 bentuk. Cari buku yang ada langkah kerja.. dulu akak pakai buku latih tubi pelangi. Tak tau sekarg apa brand yg bagus.. cuba intai2 kawan2 yg skor cemerlang pakai buku ape..hehe..
Kalau Bio tu fahamkan.. hafal…lukis dan tulis semula dlm mind map. Dan tampal di dinding..
Fizik.. konsep..fahamkan.. practice..
Kalau sastera, baca dan tambahkan pengetahuan am.. kene kreatif, latih otak suka baca newspaper.
Point 4: berubah sekarang atau terlewat..
Pada saat adik tersedar yang adik ni sedang on the way menuju kegagalan, cepat2 berubah.. jangan tangguh-tangguh.. sebab ramai sangat orang yang dah menyesal sebab menangguh 2 akhirnya masa tak cukupm dan….. mencapai result lebih rendah dari kemampuan sebenar..
contohnya: akak dulu suka sangat tengok TV.. dari pagi 8am sampai la 8pm ..especially hari cuti..nak buat camana, cerita kat TV best2 kan. Hehe.. ni realiti.. so mula2 akak study 2 jam pagi, 2 jam petang. Dan setiap 10 minit akak take a break.. rehat 5 minit. Baki masa yang ada akak main2 je.. kemudian akak terasa yang 4 jam tu tak cukup. Sebab PMR silibus lebih banyak dari UPSR.. so akak tambah 2jam sebelum subuh, 2 jam pagi, 2 jam petang.. dan akak rasa masih tak cukup untuk score.. tapi akak tak larat nak tambah lagi jam belajar.. huhu.. akak sibuk dengan pengawas, persatuan, kelas tuisyen etc.. nak tengok tv ..so akak tambah 10 minit sebelum mula study pagi2 akak solat hajat.. akak doa supaya Allah bagi study akak tu berkat, dapat faham dengan cepat & tepat, dapat tolong orang lain dan dapat meningkatkan martabat Islam.. dan akak tambah 5 minit lagi setiap kali sebelum belajar akak akan baca doa belajar (akak ulang banyak2 kali…. sambil menangis kadang2 sebab akak betul2 berharap Allah tolonglah akak.. akak betul2 nak berjaya ni..)
kisah benar: akak ni budak yang pemalas.. haha.. masa akak form 4 akak malas sungguh buat addmath. Sebab akak tak suka cikgu dia, boring.dah la homework banyak tapi dia tak pernah semak.. so akak tak buat pun homework tu..keh keh.. dan masa percubaan SPM, padan muka fail. Haha.. masa tu baru akak tersedar. Penat2 akak pergi sekolah dari darjah 1 hingga form 5 tiba2 ni ke result yang akak nak simpan seumur hidup.. sijil spm ni untuk seumur hidup.. masa tu akak ada lagi sebulan nak spm. Dah la tu first paper. Akak pun paksa diri buat latih tubi sampai nangis2 belajar. Tidur dengan buku latihan.. buat past year.. buat ulang2 sampai mahir dan dapat kenal bentuk soalan dan jawapan.. hehe, masa SPM kacang je rasa.. alhamdulillah dapat A1..adik2.. akak ni bukanlah budak baik yang pandai.. akak ni pemalas dan slow.. tapi alhamdulillah akak berjaya dapat 10A SPM di samping pegang persatuan etc.. tak perlu dilahirkan bijak utk score exam.. sebab ramai dah org yang berlagak ingat diri sendiri pandai jadi pemalas dan akhirnya result ###.. akak yang tak pandai ni boleh, adik2 yang memang dah masuk skolah pandai2 ni insya’Allah boleh buat lebih baik dari akak.. :)
Point 5: istiqamah
dari contoh yang akak bagitu, akak buat perubahan sikit-sikit..tapi yang penting akak tak stop di tengah jalan. Resepi nak berjaya bukanlah setakat berubah. Tetapi resepi nak berjaya ialah berubah dan berterusan memperbaiki diri. Memperbaiki diri hingga ke tahap yang kita mahu.
Point 6: sanggup bekorban
Adikku sayang.. nak berjaya tak ada short cut. Kita kene berusaha. Dan kita kena belajar untuk mengorbankan perkara-perkara yang kita sayang.. contohnya masa tido yang best.. masa main yang best.. masa merayau yang best.. masa bersembang yang best.. dan lain2 lagi yang mencuri masa yang banyak. Tak perlu korbankan sampai tak buat langsung.. tido je la, jangan jadi zombi.. Cuma kurangkan je.. dari 10 jam kepada 8 jam.. kemudian 6 jam.. tapi akak dulu masa skolah menengah maximum 4 jam aje.. yang penting masa tidur tu berkualiti. Rehat betul2..masa main, main betul2.. masa study , study betul2.. ala.. bukannya lama.. lepas exam tido la 48 jam pun bole, bangun solat je. Nak main 36 jam non stop pun bole, yang penting kita dah pulun sungguh2 before exam, baru la nikmat terasa lepas exam..
Point 7: jangan kedekut ilmu
Nak jadi orang yang berjaya kita kene suka ajar orang lain. tolong kawan2 yang tak faham.. ajar sampai mereka faham.. kalau deorang faham, maknanya kita faham.. kalau deorang tak faham.. ntah2 kita pu n tak faham.. ilmu tu milik Allah, bila kta buat yg Dia suka, Dia akan memberkati usaha kita.. so kita akan semakin faham.. dan semakin dipermudahkan urusan..
KESIMPULAN:
Kita tak perlu jadi orang yang dilahirkan special untuk berjaya. Sesiapa pun boleh berjaya. Yang penting dia ada matlamat dan kaedah yang betul..matlamat nak belajar supaya kita dapat result cemerlang dan dengan itu diharapkan dapat menjadi inspirasi kpd kawan2 yg lain.. (ni teknik dakwah ni.. membuktikan yg orang islam berkualiti)
Untuk request 2:
W’salam..
jujur lillah katakan yang lillah ni tak pernah dapat dean list sepanjang dok study di USM.. so lillah bukanlah pelajar yang cemerlang terbilang.. mana tak nya, sibuk je dengan persatuan.. sekarang jadi NYDP2 ni lagi la busy nya.. weekend memang tak ada di bilik.. kecuali kalau tak sihat, baru la ada di bilik.. malam pulak ada je hal.. meeting la, usrah la.. date la..apa2 je la.. so, setakat ni Cuma mampu maintain result 3 pointer aje.. Alhamdulillah.. usaha seciput, result cukup2 makan ajela.. orang lain study nangis2 nak dapatkan 3.o pun susah kan.. harap perkongsian ni dapat memberi manfaat kpd saudari..
Lillah sedar lillah tak ada banyak masa terluang. Jadi lillah sangat menghargai masa. Lillah akan gunakan masa sebaik2nya. Masa study yg sikit tu lillah paksa diri untuk fokus. Jangan ingat persatuan masa tu. Masa berpesatuan pun kene fokus persatuan je sebab ni amanah. Lillah tak suka kalau kerja lillah dalam persatuan tak siap dan menyusahkan kawan2 yang lain. dan lillah tak suka kerja study lillah tak siap dan menyusahkan coursemet lillah.. so masa study, study betul2..masa pesatuan, pesatuan betul2.. masa main2, main2 betul.. dan lillah ada 1 je kalendar perancangan. Di kalendar tu lillah catat semua tarikh pentinng aktiviti pesatuan dan tarikh penting pelajaran dan aktiviti sosial peribadi supaya lillah tak tertinggal mana2 bahagian dan tak memberatkan sebelah pihak..
Paling penting bagi saya kita kena pandai mengawal emosi.. sebab kalau emosi kita tak dapt kawal, study akan terbarai dan persatuan juga akan terbarai.. so kita kena control stress dengan bijak.. saya tak suka bersedih sebab tak best. Saya tak suka tengok orang lain sedih. So saya akan buat apa yang akan membuatkan orang lain happy dan ini akan membuatkan saya happy.. saya akan motivasi kawan2 saya dan mereka juga membuat perkara yang sama pada saya.. kami saling mengembirakan antara satu sama lain. di kampus ni, kawan lah tempat kita berharap susah senang.. mak ayah jauh..kalau dengan kawan dalam persatuan, dah selalu jumpa masa program jadi kita kene bina ukhwah kuat untuk gerak kerja yang lancar.. kalau dengan kawan yang tak sama persatuan, saya selalu teman mereka pergi shopping complex, makan luar dan pergi tepi laut. Saya tak mahu mereka rasa terabai dan diketepikan sekalipun saya busy dengan study dan persatuan.. so saya luangkan masa seminggu sekali untuk keluar dengan kawan2 yang bukan ahli persatuan.. saya sayangkan mereka dan saya tau mereka sayangkan saya.. lillah ada banyak geng yang berbeza kawan.. geng persatuan membantu saya membina soft skill.. geng study membantu saya melalui study group, geng santai menjadi tempat untuk saya berkongsi masalah. Bagi lillah, penting untuk kita mempunyai kawan-kawan yang ramai kerana lebih mudah untuk berdakwah dalam pelbagai suasana.. andai mereka merasakan mereka perlukan kehadiran saya, sebenarnya sayalah yang sangat perlukan mereka untuk belajar erti hidup…

2 ulasan:

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....