Isnin, 1 Disember 2008

amanah.. aiseh man..

bukanlah satu perkara lucu apabila saya menerima sms dari kalangan anak buah yang berbunyi "akak, saya nak letak jawatan.."
atau
"akak, maafkan saya kerana tak mampu menerima amanah ini,"
ataupun
"saya tak layak untuk amanah ni.."

setiap kali sms yang sebegitu diterima,
first sekali tindakan yang perlu diambil ialah pergi bertemu si adik
.. em.. biasanya nydp2 punya tugas la tu..
part pujuk memujuk.. part sharing caring .. part motivasi..
..meskipun ada banyak gila kerja nak kne setelkan..
kena jugak pegi jumpa bebudak ni..
paling x pun by email or ym..
better jumpa terus..
sebab dlm ym ni kita kadang2 salah tafsir emosi org.. dan tak dpt detect situasi sebenar..

sgt2 penting
untuk saya sit down and discuz dengan si adik tentang amanah baru yang baru diterimanya..

bukan mudah kakak abang majlis tertinggi memilih calon-calon exco.. calon pemimpin yang kami harapkan dapat mengganti tempat kami, yang dapat meneruskan perjuangan kami.. dan setelah dipilih, nah.. tuan badan menolak.. pemilihan berdasarkan sejauh mana adik2 komited dlm projek sblum ni..

hehe.. dulu saya pernah buat perkara yang exco-exco saya buat juga.. menolak position.. alasan pun lebih kurang sama je dengan alasan junior2 saya.. takut terikat.. takut tak boleh bahagikan masa.. takut .. takut.. etc..

so..
disebabkan saya pernah mengalami situasi mereka.. alhamdulillah.. saya dapat sit down and discuz dgn mereka.. kadang2 bukannya mereka ni tak mampu pikul amanah tu, cuma mereka tak tahu apa yang orang atasan harapkan dari mereka.. dan mereka tak tau apa bidang tugasan mereka.. ada sesetengah tu saje je sms centu sebab nak kan perhatian kakaknyer nih.. redha je la.. macam2 perangai anak buahku ni..

"hehe.. saje nak jumpa lillah rindu.."kata salah seorang anak buahku.. ek eleh budak ini.. hm..
"la.. rindu ke.. ha, mehla kita pergi program sabtu ni.. di.. dah lama x kuar sama2.."huhu.. apa lagi.. rindu sangat kan.. ha, jom ikut lillah pergi program..hwa2..

(alahai adikku sayang.. akak abang tak demand lebih2 la.. kami bagi amanah yang korang boleh aje.. dan kami akan bimbing step by step.. don wory dear.. tentang nak bahagikan masa or apa2 ttg study pun don wory.. ada byk tip2 yg kita bole share..)

sebenarnya kan..
bila terlibat dgn gerak kerja masyarakat ni..
kita jadi org yg lebih bermotivasi..
mana taknya..
org len dapat motivasi setahun 2-3 kali
ada yg langsung tak penah..
sedangkn nk hidup ni kita plukan motivasi..

bila join ppm..
tiap2 minggu ada je program motivasi la..
macam2 teknik2 la.. kursus la.. (jadi pemantau ni lagi la.. semua program kene pegi.. kalau tak termotivasi lagi, tak taula---> MT la tu)

realiti...
setiap kali meting.. isu ada anak buah nak 'quit' ni mesti ada.. masalah timbul bila akak abang plan sekian2 projek yang dah ikut flow tarbiyah.. step one, isi tarbiyah sikit.. step two, tambah lagi sikit.. step 3.. and so on.. tapi bila ada anak2 buah yg kuar setelah melalui step2 awal tu, ofcoz la kami mcm sedih je.. ibarat kita goreng pisang tapi separuh masak je la.. makan memangla boleh makan.. tapi tak la sesedap kalau yang goreng sampai garing tu..

apapun.. memang inilah kerja kami.. so.. adik-adikku sayang, teruskanlah membuatkan akak abang pening dengan kerenah korang.. takpe, kami tak marah pun.. kami sayang kat korang.. kami bukannya nak mengikat korang dengan pergerakan kita ni.. kami cuma berharap PPM ni dapat dijadikan suatu platform perkongsian antara kita.. itu aje.. dalam PPM ni, ada ramai akak abang yang sanggup nak memberi sedikit ilmu atau pengalaman kepada adik2 dalam gerak kerja masyarakat.. kami just berharap, sementara kami ada kat sni, dalam tempoh pengajian ni, adik2 pergunakanlah kami ni.. ambillah manfaat dari kami.. belajarlah dari kami.. supaya bila adik2 dah kuar nanti dari bumi USM ni.. adik nak jadi arkitek ke.. saintis ke.. pereka fesyen ke.. jurutera ke.. teknologis ke.. pape jela, adik tetap melaksanakan tanggungjawab adik pada masyarakat kita..

dan akak tau yg adik2 pun ada bakat terpendam.. ada bakat yg boleh digilap.. ada kebolehan yg blom diselongkar kuarkan.. so marilah share dgn kwn2 lain..

dalam PPM yang memang tak perfect ni.. kita kena saling lengkap melengkapi.. kita kena tau kelemahan dan kelebihan kwn2 kita.. supaya setiap kekurangan kwn2 kita tu dapat kita tutup dgn kelebihan yg kita ada.. ibarat kunci dgn lubang kunci.. bentuk berbeza ttp saling lengkap melengkapi..

so.. em.. hehe
pergilah selongkar barang2 di kiub PPM di bilik persatuan.. ada macam2 harta karun kat situ..
dan kalau ada apa2.. contact lah kakak abang.. kami sentiasa ada untuk membantu adik2.. insya'Allah..

4 ulasan:

  1. wa'alaikummussalam wbt..

    PPMUSM ni pergerakan perkhidmatan masyarakat USM..

    kami ni pergerakan yg sah dlm USM.. ada 7 biro.. biro remaja, belia, srikandi, insis, adik kampus & alam skitar..

    objektif utk mengupayakan mahasiswa..

    keahlian kami open pada sume budak usm minden (main kampus)

    tapi masa run xtvti, macam2 pihak join..

    banyak tlibat dgn ngo..
    cthnya angkatan pemuda islam, RAUDHAH, PUM, CAp, Sahabat alam mlysia.. ummah aid etc..

    dlm kampus ni ppm x popular sbb kami slalu buat xtvti kat luar..
    pergi nite club.. jumpa budak2 hidu gam.. masuk kampung.. masuk umah org asli.. pg skolah budak2 nakal.. yg pg bg motivasi tu xtvt biasala..

    hm.. nape?

    BalasPadam
  2. teringat saya di zaman kampus, suka duka sepanjang bersama PPM USM.. semoga ahli PPM USM mendapat kejayaan dan kebahagian di dunia dan akhirat.. amin..

    teruskan perjuangan..

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....