Rabu, 7 Januari 2009

bagai air yang mengalir...

seandainya kalian meyakini jalan dakwah ini adalah jalan yang ingin kalian berada di atasnya, maka bersedialah dengan ujian yang datang lebih laju dari air yang mengalir...

wakafkanlah segala tenaga dan usaha kalian untuk akidah yang kalian yakini ini.. Jadilah seperti air, walau disekat ia tetap mengalir.. itulah yang sepatutnya ada pada diri seorang da’ie..

kita satu keluarga.. (1 usrah).. aku adalah engkau dan engkau adalah diriku.. pengalaman dan pertemuan ini mengajar kita erti kehidupan.. sesungguhnya aku mengasihi kalian kerana Allah.. moga ukhwah ini berkekalan selama-lamanya..

sahabat2ku..

Jadilah seperti air, walau disekat ia tetap mengalir.. itulah yang sepatutnya ada pada diri seorang da’ie..biarlah berlinangan air mata itu.. usah dihentikannya..biarlah ia menyembuh luka dan menghilangkan rasa duka. Usah dibiarkan jerih perih kehidupan meleraikan iman.. walau menitis air mata darah sekalipun takkan mampu mengubah takdir Allah..

Namun kita tidak pernah bersendirian, Allah sentiasa ada untuk kita.. Dia Maha Kaya dan Maha Mendengar.. Dia mengetahui rintihan dan bisikan hati hamba-hambaNya.. Percayalah sahabatku.. sesiapa yang bertaqwa kepadaNya pasti ada jalan keluarnya dan rezeki yang tidak disangka-sangka.. Cukuplah Allah bagi kita..

jika ada di antara kamu seratus orang yang sabar nescaya mereka dapat mengalahkan dua ratus orang dan jika di antara kamu ada seribu (orang yang sabar) nescaya mereka dapat mengalahkan dua ribu orang dengan izin Allah.

Al-Anfal :66

Hai orang-orang beriman, mintalah pertolongan dengan sabar dan mengerjakan solat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.

Al-Baqarah : 153

Jadilah seperti air, walau disekat ia tetap mengalir.. itulah yang sepatutnya ada pada diri seorang da’ie..

Memulakan langkah memang perit.. bertatih.. jatuh.. dan bangun semula..

Kadang2 tanpa tangan menghulur bantuan .. terasa diri kembara sendirian.. memimpikan syurga idaman sebagai pemujuk iman.. sedangkan diri bertarung dengan ujian yang terus menghimpit.. kerdilnya diri bila menghitung keringat yang gugur.. lemahnya diri bila menghitung titisan air mata yang menitis.. rupanya masih sedikit cinta dan kasih ini dipadu.. mekar dalam jambangan setia pada perjuangan Islam..

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.

Al- Baqarah: 155

Jadilah seperti air, walau disekat ia tetap mengalir.. itulah yang sepatutnya ada pada diri seorang da’ie.. pada saat diri terasa lemah tidak berdaya, ingatlah bahawa segala kekuatan itu datang dari Allah.. mintalah padaNya..

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang "Aku" maka (jawablah) bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo'a apabila berdo'a kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka itu beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran

Al Baqarah: 186

Ya Allah.. bimbinglah kami dalam mencapai redhaMu… :’-(

3 ulasan:

  1. salaam..you are tough.. keep on... in 24 hours a day, how a daie' should manage his time? especially for student...tq..

    BalasPadam
  2. wa'salam.. nnti insya'Allah kita sama2 kupas ttg manage time for da'ie.. tq

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....