Isnin, 1 Mac 2010

pada saat cinta kembali kepadaNya...





Pengabdian padaNya

pada saat tuan saya berkata “Sudah tak perlulah awak aktif-aktif berusrah.. semangat tu akan hilang juga akhirnya.. nanti bila dah kerja, lupa semuanya…”. saya tersentak. benarkah?

adakah benar saya akan kehilangan semangat ini?

adakah saya akan melupakan semua ini?

sedangkan saya melakukan ini semua dengan sepenuh kecintaan saya kepada Nya…..
sedangkan saya melsakukan ini semua dengan penuh rindu agar dapat meneruskan apa yang Rasulullah saw pernah lakukan pada suatu masa dahulu….

Maka saya meminta kekuatan kepada Allah yang Penyayang untuk saya tetap di jalan dakwah ini meskipun tugas-tugas kerja begitu padat… Adakalanya saya buntu, beristigfar seketika dan kemudian menyiapkan tugasan secepat dan sesempurna yang boleh.. Akhirnya saya tersenyum sendiri.. Allah mahu melatih saya mencabar diri dalam susunan yang sempit.. oh terima kasih ya Allah… Saya sungguh bertuah kerana mampu bergerak seperti ini..

Dahulu ketika di permulaan bertugas, disebabkan masih belum membiasakan diri, saya pernah terfikir “Saya tak ada kehidupan…”

kini saya selalu mengulang-ulang rasa syukur pada Allah “inilah kehidupan saya.. mengabdi pada Dia pada setiap detik dan saat…”

Kata-kata yang dilafazkan oleh tuan saya itu umpama api yang memarakkan semangat saya.. untuk membuktikan kata-katanya silap… Ya Allah, Saya memegang janjiMu, berilah saya kekuatan dari sisiMu…. Buktikanlah pada diriku ya Allah, bahawa cinta ini akan terus kekal.. buktikanlah pada saya Ya Allah bahawa pekerjaan di atas nama cinta ini juga akan terus kekal….


Menghindar Fitnah

Pada saat emak saya berkata “Fokus pada pelajaran, jangan sampai kesibukan gerak kerja menyebabkan result jatuh.. jangan sampai ini menjadi fitnah kepada dakwah..”. saya tersentak.. benarkah emak?? Dakwah ini akan menyebabkan anakmu ini sibuk dan result anakmu ini jatuh? Adakah benar jatuhnya anakmu ini dalam pelajaran menjadi fitnah kepada dakwah?
takut…. takut yang teramat… Ya Allah, janganlah kau biarkan saya jatuh dalam pelajaran ini…. saya tidak sanggup melihat dakwah yang saya cintai ini dihina… saya terlalu mencintainya….


Menjadi cermin

Pada saat sahabat-sahabat saya berkata “jangan paksa kami menjadi seperti kamu… kami mahu menjadi manusia biasa yang ada kehidupan.. jika kamu rasa kamu mahu teruskan, pergilah kami tidak menghalang.. tetapi jangan paksa kami untuk seperti kamu..” berderai air mata saya.. hati ini bagai dikopek-kopek sehingga berdarah… Ya Allah… Ya Allah… Ya Allah… Berilah hidayah kepada diri kami, kepada keluarga kami, dan kepada insan di sekeliling kami….

Pada saat sahabat saya berkata “Saya di sini untukmu..” saya diam. saya bingung. Perlukah diucap terima kasih? Sedangkan Allah ada di sisi saya sudah sedia dengan penuh cintaNya mahu melindungi saya, mengasihi saya, memperkenankan hajat saya dan mahu mengampuni saya… Oh kamu jangan sombong!!! Sahabat kamu itu adalah cerminan untuk kamu memperbaiki diri. Hargailah dia.. Sesungguhnya kamu wajib mencintai dia kerana Allah dan Rasulullah saw mencintai manusia yang sempurna imannya dalam bersaudara….
“Syukran sahabat.. ukhwahfillah Abadan abada…” Saya mencintaimu kerana Allah.. maka apabila kamu melakukan sesuatu yang akan membuatkan Allah murka, saya tidak akan teragak-agak untuk menegurmu.. adakah kamu sedia menerima teguran itu?


Redha padaNya

pada saat saya mengetahui abah sedang dilanda pelbagai masalah.. saya terasa kerdil dan lemah… Ya Allah… anak ini tidak mampu berbuat apa-apa melihat orang tua yang begitu banyak berjasa itu dihimpit masalah hidup.. Ya Quddus… Ya Mujib…Berikanlah abah kekuatan dan kesabaran untuk menempuh dugaan ini… Pada saat saya melihat wajah emak yang menanggung penuh kesabaran dugaan yang menghimpit ini, saya menahan sebak di dalam dada… Ya Mujib… Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim… Saya mencintai ibu bapa saya.. tetapi saya rela melihat mereka diuji olehMu.. Saya mencintai Mu dan saya yakin ujian-ujian ini adalah pendekat kami kepada Mu… berilah cintaMu pada keluarga kami agar ujian-ujian ini terasa manis di hati kami….


Permata hati

pada saat saya memandang wajah adik-adik saya.. saya kelu… benarlah sukar melafaz sayang pada yang paling kita sayang… ya Allah, saya tidak mampu untuk berada di sisi mereka untuk memantau mereka.. Saya tidak mampu untuk memberi kata-kata yang mampu membuat mereka menangis keinsafan… saya tidak berdaya.. dosa-dosa yang menyelubungi diri saya ini menjadi hijab antara saya dan mereka… Ya Allah ampunilah kami… Astagfirullah al azim….


Segalanya milikMu

Ya Allah.. Kau boleh mengambil apa sahaja yang Kau mahu… Kau boleh berbuat apa sahaja mengikut kehendakMu, saya rela…. Jangan biarkan saya buta dalam melihat cintaMu… Jangan biarkan saya sesat dalam memburu cinta Mu.. Jangan biarkan saya lemas dalam lautan cintaMu…

Saya mahu perjalanan ini sampai ke destinasi.. Saya mahu bertemu dengan Rasulullah saw yang merindukan dan mencintai umatnya di hujung zaman ini.. Saya mahu menatap wajahMu yang begitu mencintai saya.. yang sudi mengampuni saya.. yang terlalu banyak memberi nikmat kepada saya…

Sungguh… saya mencintai keluarga saya.. saya mencintai sahabat-sahabat saya… saya mencintai pelajaran dan pekerjaan saya… namun kecintaan itu semua hanyalah kerana Engkau mahukan saya menjadi sebaik-baik manusia… maka sudilah Kau mengampuni saya… dan menerima saya hambaMu ini yang mengabdi padaMu….cintailah saya…

Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

2 ulasan:

  1. Bismillah..

    alhamdulilah 3x..=)

    Smoga ALLAH sentiasa merahmatmu.. amin2..

    BalasPadam
  2. berkatalah benar...walau kebenaran itu pahit...sudah dipinta kepada teman2mu menjalin jalan redha Illahi....maka tak usah khuatir Allah ta'ala tetap pada mereka yang menyintaiNya...jadilah sepertimana rabbiatul adawiah.... bukankah ia bermula dari kesusahan?? maka indah itu datang kemudian setelah datangnya kesusahah...

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....