Ahad, 4 April 2010

Bantu Kami Mencari RM 15K untuk Projek Anak Yatim Selatan Thai

Projek :
Program Pengupayaan Anak-Anak Yatim Selatan Thai Ke Arah Keamanan

Anjuran :
Deep Peace iaitu sebuah badan bukan kerajaan atau NGO berdaftar di Thailand yang beribu pejabat di Yala, Thailand ditubuhkan khusus untuk membantu ibu tunggal dan anak yatim yang menjadi mangsa konflik di Selatan Thai.

Tarikh :
16-26 April 2010

Tempat :
Darunsat Witya Islamic High School, Taluban, daerah Saiburi ,wilayah Patani, Thailand

Tujuan :
megembalikan semangat anak-anak yatim untuk meneruskan pengajian setelah kehilangan ibu atau bapa.

Dana :

Projek ini memerlukan RM15,000.00.

catatan : Untuk mengumpul dana projek ini, terdapat sukarelawan yang mengorbankan barang kemas mereka dan mas kahwin mereka. Bagaimana pula dengan kita? Apa yang sudah kita korbankan untuk perjuangan ini?


Untuk Menyumbang :

1) Untuk bantuan sumbangan kewangan boleh disalurkan boleh di salurkan atas nama Persatuan Ulama’ Malaysia Cawangan Pulau Pinang, No. Akaun Bank Islam : 7043011013136. Diharapkan Tuan dapat memaklumkan jumlah derma kepada pihak kami untuk tujuan rekod.

2) Untuk bantuan sumbangan berbentuk buku, alat tulis dan lain-lain boleh disalurkan melalui En. Muhammad Irfan Bin Abdullah (861212-33-5633) nombor telefon 013-2229652 atau emel irfan.abad@yahoo.com


Pengisian Program :

Aktiviti 1: Latihan Ibadah Khusus Secara Teori & Praktikal
Bengkel latihan ibadah khusus ilmu-ilmu fardhu ‘ain secara teori dan amali sperti Solat, Doa, Thoharah, Najis dan sebagainya.

Aktiviti 2: Akademik & Sains
Aktiviti praktikal dalam bidang akademik dan sains supaya kanak-kanak dapat memahami ilmu-ilmu ini secara lebih meluas dan sepadu.

Aktiviti 3: Kecerdasan Minda
Memberi kesempatan kepada kanak-kanak untuk mencungkil bakat tampil memeberikan pendapat dan berhujah semasa aktiviti syarahan, sajak, pidato dan sebagainya.

Aktiviti 4: Kesihatan
Beriadah setiap pagi sepanjang kem motivasi berjalan supaya kanak-kanak sangat prihatin dengan kepentingan beriadah demi untuk kesihatan diri. Aktiviti yang menggalakkan kanak-kanak untuk menjaga kebersihan dengan dimulai dari kawasan kem, supaya dapat melatih kanak-kanak lebih prihatin tentang kebersihan diri. Aktiviti menanamkan dalam jiwa semangat berkorban semasa program gotong royong.

Aktiviti 5: Ziarah
Ziarah tempat-tempat bersejarah dan mengenali budaya melayu-Islam ratusan tahun di Pattani seperti Masjid Keresek, asal Makam Jaomae Limkoniew, tempat Meriam Besar zaman dahulu, Makam Penghulu daerah lama, kawasan bersejarah Yarang, Pondok Dala, Pondok Trokhak, Masjid Talokmanok dan sebagainya.

Aktiviti 6: Sukaneka
Permaianan sukaneka desa untuk membina hubungan silaturrahim di antara mereka dan bersama pekerja sukarelawan.

Aktiviti 7: Pementasan
Mencungkil bakat dalam pelbagai aktiviti lapangan dan menanamkan sifat berani tampil dalam majlis, seperti persembahan syarahan, puisi, sajak, dialog, nasyid dan lain-lain aktiviti yang berfaedah untuk golongan kanak-kanak.

Aktiviti 8: Perpisahan
Majlis perpisahan dengan menampilkan persembahan di antara kanak-kanak dan petugas sukarelawan Deep Peace dan pesanan terakhir buat semua.

Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan harta benda dan diri mereka, adalah lebih tinggi darjatnya di sisi Allah, dan itulah orang-orang yang mendapat kemenangan. Mereka digembirakan oleh Tuhan mereka dengan pemberian rahmat daripadanya dan keredhaan serta Syurga, mereka beroleh di dalam Syurga itu nikmat kesenangan yang kekal. Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Sesungguhnya Allah, menyediakan di sisiNya pahala yang besar

(at-Taubah: 20-22)



catatan : kepada mereka yang ingin melihat kertas kerja lengkap, boleh request daripada Lillah di kha_lillah@yahoo.com.sg atau di amanpattani@yahoo.com



Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....