Rabu, 25 Mac 2009

Bible tu corrupted. Tapi kenapa kita gunakannya untuk buktikan Islam itu benar?


1. Ada ke org guna bible utk prove Islam benar?

Sebenarnya kita x perlukan bible utk prove Islam benar.


2. Bible

Dalam bible, ada di antara kandungannya yang selari dengan ajaran Tuhan yg asal dan ada juga yang bercanggah. Secara kesuluruhan, kita x terima ia sebagai word of God kerana terdapat percampuran di antara yg benar dan yg salah. Jadi bagaimana cara kita menilai mana satu ajaran yg betul dan mana satu yg salah? Caranya adalah kita compare dgn al-Quran - kitab yg authentic, x dicemari oleh tangan2 manusia. Yg similar tu benar la. yg bercanggah tu salah.


Sbg cth, kalau kita nk check jwpn seorang student yg duduk dlm 1 exam, kita x compare dgn jwpn student lain. sbb jwpn student lain mungkin mengandungi kesalahan juga. Kita compare jawapan dia dengan skema jawapan yg dibuat oleh pembuat soalan itu sendiri. dari situ kita tau jwpn mana yg benar dan jwpn mana yg salah.

Katakanlah : "Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahwa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatupun dan tidak (pula) sebagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai tuhan selain Allah. Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)". (Ali Imran 3:64)

3. Cross-examine the witness!

Dalam mana2 perbicaraan di mahkamah, kedua2 belah pihak (pendakwa dan pembela etc.) akan mengemukakan saksi2 masing2. Kedua2 belah pihak tidak hanya menyoal saksi2 mereka sendiri. Mereka juga menyoal dan menyelidik saksi2 dari pihak yg bertentangan. They cross-examine the witnesses.

Adakalanya kenyataan2 yg dibuat oleh saksi pihak yg bertentangan dpt digunakan utk memenangkan pihaknya sendiri. Adakalanya saksi tersebut disoal utk menghilangkan kredibiliti saksi tsbt - cth, utk membuktikan adanya percanggahan dlm kenyataan saksi atau utk membuktikan saksi tsbut adalah seorang penipu dan x boleh dipercayai. Lalu kenyataan drp saksi tersebut x boleh diterimapakai.



Dlm kes ini, saksi bg org2 Islam adalah al-Quran dan saksi bg org2 kristian adalah bible. Kita mengemukakan bukti2 drp al-Quran disamping kita cross-examine the bible. Kita bkn sekadar mengemukakan ayat2 drp al-Quran utk membuktikan bahawa dosa x diwarisi, Jesus bkn anak Tuhan, Jesus bkn Tuhan, Jesus x disalib etc., malah kita juga mengemukakan ayat2 daripada bible yg membuktikan perkara yg sama. We cross-examine the bible. Selain itu, kita mempertikaikan kredibiliti bible dengan mengemukakan percanggahan2 dan kesalahan2 yg terdapat di dalamnya. Dengan ini, kita juga membuktikan bahawa bible x layak utk menjadi saksi dlm perbahasan 'kes' tersebut.

Wallahua'lam...

artikel diambil dari (yahoo grup AM)

p/s: faith is not blind.. seek the truth & you'll find peace :)

adik2 PPMUSM yg terlibat mengurusetia 'Seminar dakwah sempena maulidur rasul : seminar perbandingan agama' by bro shah kirit yg akan diadakan pd 28 Mac ni.. jom daftar! details program click sni

moga segala gerak kerja kita dipermudahkanNya & diterima sbg ibadah yg ikhlas.. amin... :)

2 ulasan:

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....