Rabu, 26 Ogos 2009

takut..


sepanjang hidup saya, saya sentiasa diselubungi ketakutan.. saya sedar saya tak cukup ilmu.. sedangkan saya ada tuntutan untuk ada ilmu memandangkan kedudukan saya sebagai tempat masyarakat merujuk..

ada 2 perkara yg saya takut :
1.saya takut saya yakin sesuatu itu BENAR dan gigih mempertahankannya sedangkan ianya BATIL..

2. saya takut saya membenci sesuatu yang saya yakin BATIL sedangkan ianya BENAR...

dalam terkedek-kedek belajar.. banyak kali terlanggar dinding.. benjol di dahi.. jalan lagi...jatuh dalam lubang..nangis2.. bangun balik.. jalan2 lagi... (kiasan)

pernah sekali tu saya naik bas tanpa arah tuju.. sebab takde tempat privacy untuk saya menangis dan bertafakur sekejap.. so pusing la USM ntah berapa kali..

KELIRU... dan BUNTU...

tetapi Allah Maha Penyayang.. Tak pernah lagi Dia membiarkan saya hanyut jauh.. ujian yang datang walaupun perit tetapi itu umpama suatu 'kejutan' supaya lekas bangun dari mimpi..

alhamdulillah..

Ya Allah.. letakkan kami di atas kebenaran.. satukan kami dengan mereka yang benar.. peliharalah kami dalam kebenaran.. jauhkan kami dari kebatilan.. bukalah mata hati kami dalam menerima kebenaran dan menolak ke batilan..

teringat kata-kata imam tarawih semalam.. dia mengambil petikan dari sebuah hadis sahih.. tentang orang yang memelihara diri dari syubhat akan terpelihara agamanya...

(dulu saya cuma merasai ketakutan ini tapi tak dapat nak luah dalam ayat...tapi haritu ada dengar naqib cakap ayat lebih kurang macam ni.. barulah dapat saya terjemahkan perasaan takut tu..)

2 ulasan:

  1. nk tahu x apa yg pling org takut skali ???

    pertama
    apabila org berkata-kata pada ssorg bukan menambah kebaikan untuk tetapi making more worse.

    kedua
    apabila org benci sstu perkara, xnpa di sdari org ikutinya.Dan ia amat2 membodohkan diri sndiri apabla fikirkan balik

    ketiga
    apabila org dh brsungguh2, tak lama kmudia hnya skjap shaja semangatnya. Then.. kembali asal. Layu dan malas. ( pling tkut bila fikirkan masa dpan )

    keempat
    apabila sahabat2 menghmpiri kehancuran tangan ini x dpt membndungnya.

    kelima
    apabila tanggungjwb tergalas di bahu suddenly org terlupa dan lalai. Dan sbbkan itu ramai terkandas atau merana. Akibat dr tangan org.

    astagfirullah.. solat taubat menyuci dosa. Ketenangan abadi hanya terletak pada keredhaanNYA semata.

    BalasPadam
  2. Ya Allah takutnya..

    org pon takut gak...

    TQ anonymous krn mengingatkan :)..

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....