Khamis, 27 Ogos 2009

this is the things that I do for U, Allah...

saya dah tak boleh nak cakap apa2.. tertekan nya rasa.. malas nak fikir dah.. ketika kereta yang dipandu oleh emak berhenti mengejut, saya segera menahan tangan di dashboard..
"kakak tak pakai seatbelt?!!" marah emak..

"tak boleh.. kakak rasa macam nak muntah.."ucap saya perlahan..

suasana sepi seketika.. romlah di seat belakang membisu.
jam menunjukkan pukul 8.50pagi.. sedangkan tiket bas ke pulau pinang pukul 9pagi.. bijak betul....!!

saya mengulang-ulang ayat seribu dinar.. meminta kekuatan dari Allah.. dah tak tau nak baut apa dah.. hanya Allah je yang bole tolong..

dah beberapa bulan tidur tak menentu.. dan dah beberapa hari tidur pukul 3 lebih.. bangun pulak macam biasa, awal.. dan pagi tadi bangun awal untuk tolong mak prepare sahur.. lepas subuh baru kemas2 barang untuk dibawa ke pulau pinang...

dan.. keluar rumah pukul 8.30pagi..

dalam perjalanan tetiba teringat ada barang penting tercicir.. patah balik rumah...

ketika jam menunjukkan pukul 9 pagi, kereta kami tersalah masuk lorong..
"takpe2.. sabar2.. hehe.. tiru ayat romlah" saya meniru ayat romlah.. romlah tersenyum.. emak pulak dah tension2.. tapi mak masih mampu ketawa..

"kan mak dah kata.. kene keluar pukul 8..."rungut mak..


kesian mak...

kalau ikutkan hati rasa sangat-sangat tak larat.. T_T
rasa exhausted sangat.. batuk-batuk masih tak sembuh.. mak macam risaukan keadaan saya..
"kakak kene pergi hospital.."kata mak..

"kakak dah makan ubat ,mak.. dah banyak dah makan ubat.. kakak ok."jawab saya.
saya kene ok walau apa pun yang jadi.. saya kene balik Penang hari tu jugak sebab saya ada banyak projek yang nak diuruskan.. apa yang pasti semua urusan tu memerlukan komitmen saya untuk hadir..

"Ya Allah... this is the things that I do for You.."hanya kalimah ni yang dapat saya ulang2 kan sentiasa.. tahan air mata.. cool..
.

ketika kami sampai di stesen bas jam menunjukkan pukul 9.30pagi.. saya keluar ke kaunter tempat bas dulu, meninggalkan romlah dan mak.. kot kot la sempat tahan bas ke.. hehe..

'kalau dah tercatat itu memang untukku, ianya memang untukku.. kalau bukan untukku.. memang bukan untukku..' ayat redha pujuk diri..


sampai je di kaunter, hm.. di papan tu tertulis bas ke penang 11pagi.. maknanya bas pukul 9pagi dah bertolak.. saya terus duduk di kerusi sambil tunggu mak.. bila mak sampai saya cuma tersenyum... mak tak puas hati. dia pergi tanya di kaunter..

sungguh tak diduga orang di kaunter tu bagitau yang bas kami ada di hujung.. platform 6.. huh?? biar betul... so kami pun pergi ke bas yang ditunjukkan.. kelihatan ada seorang lelaki sedang baring bawah bas.. nampak kaki dia je yang terkeluar dari bawah bas...

pemandu bas tu terkejut melihat kami.. dengan cepat kami mengisi barang ke dalam bas dan memeluk mak erat2..
"cepat2!!" kata pemandu bas tu..

"nasib baik lampu bas ni rosak.. kalau tak memang dah kene tinggal dah.."komen pemandu bas tu..

tak sempat nak wish mak apa2.. sebab bas dah nak jalan.. masa tu jam 9.40pagi.. semua orang dalam bas pandang kami semacam je.. hehe.. mungkin mereka ingat bas ni tunggu kami.. hehe..tak apelah.. tak kisah..

masa dalam bas tu saya segera sms mak..

"Mak..minta maaf zahir batin..hehe..teruji sungguh keikhlasan tadi. tadi dalam kete kakak cuma ulang2'This is the things that i do for U Allah' "


mak reply "Apa2 hal ingat Allah. sesungguhnya Dia yang berkuasa.banyakkan zikir dalam hati. dah bertolak ke?"


saya reply "Dah..hehe. Sayang sgt2 pada Allah. rasa macam nak sujud ja."


romlah duduk tersandar kepenatan.. kami saling berbalas senyuman.. masih tak percaya dengan apa yang berlaku..

dalam bas tu, saya sempat habiskan 1 juz.. masa baca terjemahan surah al-baqarah & ali-imran tu, air mata turun laju.. penat cover takut romlah sedar.. terasa betapa lapangnya hati & betapa selamatnya rasa bila Allah ada... sungguh sebenarnya apa yang paling saya perlukan pada setiap nafas ialah Allah...

Alhamdulillah...

5 ulasan:

  1. marinamusfirah27 Ogos 2009 7:09 PTG

    bestnya baca entry ini! saya sangat suka! syafakiLlah.. (^_^)v

    BalasPadam
  2. rsa mcm nk nangis pn ada..hehe

    BalasPadam
  3. hehe..x tau nak kata..apa yg org mampu ucap adalah: Alhamdulillah x9..

    btol sgt2..kalo mmg Allah dah takdirkan kita nek bas 2,mmg bas 2 akan ada..org redha je time 2..kesian dekat mak jer..mak penat sangat..tau sangat sume org penat..

    2 la, kalo kita wat sumthing krn DIA, insyaAllah DIA akan p'mudahkn urusan kita..

    teringat dulu ms study kat Indon..Mak slalu soh org doa..apa2 hal doa jer kat Allah..ms kita dlm keta, org hanya mampu doa je...cool..tapi hakikatnya org yg plg takut..org x tau nak cakap pe..rasa b'salah kat sume..

    doa je byk2...selawat byk2...mak x hbs2 soh kita selawatkan...erm...teringat sgt saat2 genting yg penah org lalui..huhu

    pengalamn ni pon salah satu dr 2 la..huhu..

    alhamdulillah sgt...

    sblm b'tolak, masa salam ngan mak, org hanya mintak maaf n mintak halalkan makna minum org..mak senyum jer..

    cikmot org mintak maaf jgakn mintak maaf kat mak jgak :'(..

    BalasPadam
  4. Allah sgt sayang pada hamba2nya yang soleh dan solehah :) "kami manusia berlindung kepada mu Ya Allah..yang memelihara dan menguasai manusia" :)

    BalasPadam
  5. btul2...

    Dia syggg sgt sbb tu la Dia uji...

    kalau Dia nk mudahkan urusan atau nak bagi nikmat pd hamba Nya tak de sape bole halang...

    tapi bila kita fikir2 nape Dia tak bagi je.. pemudahkan je...

    sebab...

    Dia memang nak hamba Dia merasai susah dan payah itu.. merasai diuji dan teruji...

    krn di situ baru akn nampak nilai iman(yakin) & takwa(takut pd Allah) seseorang hamba...

    ;)

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....