Isnin, 24 Ogos 2009

istikharah untuk jodoh



Hi.

Happy fasting..

I read ur blog and erm....ok...gud...

just nak tanye ur opinion...about jodoh...sy bingung dan x tau nak tanye saoe....

camni citernye...



before ni, saye ade laa kaple ngan sorang ni..tapi, tak bertahan..ntahlah..kadang2
ok kadang ko.....so sy decide...ok..its enough...he deserves better than me bcoz he is a gud man...srkrang kami kawan bese jer..huhuh...



sy selalu terfikirkan..dulu..maybe 2 thn lepas kot mase jadi student..saye agak ok laa sket..maksudnye jaga diri, solat..tak nakal or malas macam skrang..selalu buat solat hajat, istikharah..minta Allah berikan and tunjukkan sy jalan yg baik...ade laa jugak doa pasal jodoh..erm..saye ade mimpi sorang lelaki ni...dalam mimpi tu, die usap kepala saye...dan muke orang tu saye tak jelas sngt...tapi ade la ingat sket sket orang tu camne...yang pasti bukan ayah saye.... dan jugak bukan 'kawan' saye yang dah putus tu sedangkan time tu sy kaple ngan die...



saye tak tau adekah ia nya petunjuk utk skrang ni sedangkan mimpi tu dah 2 thn....ataupon ia hanyalah mainan tidur...saye tau mimpi tak boleh dipercayai sgt..tapi sy bingung...



kebetulan pulak...saye ade join kelas...pemilik kelas adalh seroang makcik yang asyik bertanyakan saye tentang bile sy nak kahwin..saye jawablahh..belum ketemu jodoh....pastu makcik tu ade bertanyakan laa pasal sy.umur sy, nak laki camne.....dll...yang sy perasan, dalam ramai2 student permpuan yang blom kahwin, die asyik tanye sy....dah lame die tanye..selidik punye selidik...die ade sorang anak bujang...huhuhu..

dan bile sy tgk picture anak die...bukanlaa sebijik, tapi ade ciri2 dalam mimpi sy tu...tapi sy tak pernah jumpe or kenal pon ngan anak die...adakah ini kebetulan atau pon ape...ini dikuatkan lagi, skrang ni yang sy tau...ada kawan kawan yang cube nak 'kawan' dengan sy, tak de ciri ciri dalam mimpi tu...tu sy malas nak layan....sbb hati sy kate sy kene terima orang yang ade ciri2 dalam mimpi tu jer...



sy tak tau apekah yang patut sy buat.....adekah kene berdiam diri??\

andaikata betul lelaki tu yang dalam mimpi sy ataupon main main jer???huhuh...



wut should i do??



harap cik khalilah boleh tolong sy....

tq



my answer:









Happy fasting.. :)



ekceli kan.. istikharah tu tak bemakna kita akan bemimpi.. dan kebanyakkn mimpi tu cuma mainan tido.. dan kbanyakknnya tanda2 yg ada pulak dtg secara kebetulan..



pandangan peribadi lillah...




step 1, once pihak lelaki tu dah serius.. take it serius.. buatlah solat istikharah.. tujuan istikharah tu utk minta ketetapan hati.. sambil tu selidik backgroun lelaki tu.. siapa dia & macam mna agama dia.. sekufu tak?



step 2, discuz dgn family kita.. apa pdgn family kita tehadp dia.. boleh tak ngam(serasi) dia dengan family kita.. kita pun sama, bole tak kita ngam dengan family dia.. sebab once kita menerima seseorang tu.. kita kene trima seluruh ahli kuarga dia...




step 3, kalau hati kita pun takde rasa berat...family kita pun tak rasa berat.. dan macam urusan dipermudahkan... itupun petanda yang kebarangkalian tulah 'org' nya... key point 'DI PerMUDAHKAN urusan..'




step 4, permudahkanlah... make it simple , clear & easy... bertunang (jgn lama2 sgt).. bertunang sekadar utk berkenalan & prepare sblm bernikah..




kadang memang kita berkeinginan kpd yg lain.. yang mungkin lebih baik.. lebih banyak saat2 manis pahit dgn kita.. tapi Allah tahu apa yg lebih baik utk kita..di masa depan mungkin orang yang kita harapkan tu bukanlah yg terbaik utk kita.. tetapi ada org lain yg lebih baik utk kita... dan Allah sentiasa bagi yg terbaik kpd hambaNya.. Berusahalah... berusaha perbaiki diri.. banyakkan berdoa... jadilah wanita yang solehah.. insya'Allah lelaki yang soleh untuk kita..



Yang penting ikhlaskan diri terima dia kerana Allah.. bila kita melakukan sesuatu kerana Allah, insya'Allah kita akan terpelihara.. Hanya Dia yang dapat melindungi kita pada setiap detik dan saat...



wallahua'lam.. happy day~ :)

9 ulasan:

  1. Kata-kata cinta untuk dirinya..

    Ya ALLAH izinkan lah aku kembali kepadaMU.. meraih cintaMu.. mendekatiMU..merasai ketenangan hati..menghindarkan aku dari segala kegelisahan duniawi.. menjauhi dari segala kejahatan duniawi…

    Ya ALLAH.. biarpun sakit hati ini mendengar segala berita yang menyedihkan aku.. biarpun harapanku bukan yang itu.. ya ALLAH pintaku satu.. semoga aku tegar dan tabah ya ALLAH.. semoga aku lali dan hindarkan diriku dari merantapi memikirkannya..

    Ya ALLAH.. setiap saatku, aku mengharapkan ada suatu yang mengembirakanku.. dan juga ku harap suatu yang mengembirakan sahabat2ku yang lain.. Ya ALLAH hilangkan suatu harapan yang sia2.. yang tidak perlu ku harapkan lagi..

    ya ALLAH hilangkan segala yang membuatkan perjalanan ku terhenti..
    ya ALLAH hilangkan segala jejakku yang penuh duka..
    Ya ALLAH..
    khabarkan perkara ini kepadanya ya ALLAH.. kerana yang pasti aku takkan khabarkan mengunakan kata2ku.... atau segala bentuk yang akan mengoncangkan imannya.. kerana aku sayang dan ku mahu ia teguh di jalanNYA..berjuang keranaMU.. bukan kerana diriku..


    KAU titiplah kata2 semangat di hatinya..
    KAU berilah dia tiupan angin yang menyamankan hatinya..
    KAU kirimkan doaku kepadanya..
    KAU laungkan kata-kata semangatku kepadanya..

    KAU khabarkan padanya.. bahawa aku setia untuknya.. dan aku setia dengan perjuangan ini.. dan aku setia bersujud malam mengharap keredhaanMU ya ALLAH.. dan aku setia bertasbih memujiMU..kerana kemanisan iman dan keredhaanMU cita2 kami..

    Khbarkanlah jua kepadanya.. bahawa walaupun aku tidak mengenalinya.. walaupun namanya tidak pernah ku sebut dalam doaku setiap akhir solatku.. tetapi khabarkan la ya ALLAH bahawa aku bagaikan Zulaikha yang sentiasa mencintai Yusuf dan mengharap pertemuan yang di redhaiMU.. pertemuan yang memberi keberkatan seluruh alam.. memberi ketenangan hati pada hati2 yang gelisah… gelisah dengan dosa duniawi.. dosa dan kejahatan duniawi..

    Ya ALLAH… Lindungilah dia dari segala fitnah perempuan.. dan aku tidak mahu semahunya menjadi fitnahnya.. lindungilah jua dia dari segala zina.. hindarilah dia dari segala kekotoran hati yang mengoncang imannya.. semoga hati kami terlindung dari segala kejahatan syaitan sering mengajak anak adam kepada kehancuran..

    Ya ALLAH.. janganlah KAU uji kami dengan percintaan sebelum perkahwinan.. janganlah KAU uji kami dengan rindu pada yang haram.. dan janganlah KAU uji kami dengan suatu fitnah yang menghancurkan kami.. Nauzubillah min zalik..

    Ya ALLAH pintaku yang hina lagi kerdil ini.. lindungilah aku dari segala dosa yang menhijabkan diriku dan dirinya.. lindungilah jua sahabat2ku .. Lindungilah.. lindungilah.. Berkatilah kami.. rahmatilah kami.. jauh dari segala dosa-dosa besar..

    Ya ALLAH ya rabul izzati.. Betapa aku merindui ketenangan ini.. ketenangan di mana hanya diriMU di hatiku.. segala perbuatan dan segala niatku hanya keranaMU.. biarpun suatu hari nanti selepas lafas murni itu, aku akan mencintai dirinya.. tetapi biarlah hatiku masih mendambakan rahmat dan kasih sayangMU ya ALLAH.. dan semoga Aku tidak jemu-jemu merintih dan merayu hanya kepadaMU..

    Dan semoga kami sama-sama mencari keredhaanMU dan kemanisan iman.. insyaALLAH.. makbulkan doa ini ya ALLAH..

    BalasPadam
  2. to anonymous :
    di atas nama cinta pada yang selayaknya (Allah), kita menafikan cinta yg fana.. moga setiap saat dalam keredhaannya...
    :'-)

    to fairuz :

    amin.. 99x :p

    BalasPadam
  3. masalah internet laa.. aduiiih. Jangan salahkan aku yang berniat baik untuk amin kan anonymous ini...
    hehe..

    BalasPadam
  4. haha... xpe.. faham2... bilik mu bilikku jua (cehh muka x malu)

    BalasPadam
  5. ermm....
    so, ape yg patut buat is just berdoa and berharap yang terbaik...tapi camne nak tenang, kalo hati asyik tertanye2??
    huuhuh....

    BalasPadam
  6. ermm....
    so, ape yg patut buat is just berdoa and berharap yang terbaik...tapi camne nak tenang, kalo hati asyik tertanye2??
    huuhuh....

    BalasPadam
  7. tringat pesan mak, seorg permpuan yg baik tu hanya akn bertanya bila dia dh mendapt keizinan wali dia..

    BalasPadam
  8. tringat pesan seorang ustz, seorg lelaki yg baik tu hanya akn bertanya bila dia cukup bersedia..

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....