Selasa, 28 Disember 2010

i'll stand by you


“Nanti adik carikan duit untuk Kak Romlah…”ucap adik bongsu saya kepada Romlah, sahabat saya yang juga bekerja dengan emak saya.

“Terharunya!”ucap saya… sambil ketawa.

“Kalau facebook ada, akak dah post status ni..”kata Romlah sambil ketawa.

“Nanti adik cari duit dengan mengutip duit-duit yang orang tercicir dalam mesin basuh,”sambung adik lagi.
Berderai ketawa saya dan Romlah.

“Nanti kita kutip ‘brooch-brooch’ dan kita gadaikan… ”sambung adik lagi.

Romlah akan berpindah ke rumah sendiri dan dia perlu membeli barang-barang keperluan. Maka ‘budget’ untuk ‘berfoya-foya’ terpaksa dikorbankan.

Sebulan yang lepas, saya telah berjanji untuk membawa adik saya dan Romlah ke Times Square. Selama sebulan bekerja berhempas pulas dan akhirnya sampailah kepada tarikh yang dijanjikan. Tiba-tiba saya rasa hilang ‘nafsu’ untuk berfoya-foya mengenangkan duit itu lebih baik digunakan untuk benda yang lebih berfaedah. Adik saya yang lain menegur saya.

“Kakak, ada perkara yang duit tak mampu beli. Salah satunya ialah ‘moments’ bersama orang-orang yang disayangi. Kenangan tu tak boleh dibeli. Ianya kena dilakukan sendiri. Apa yang akan membuatkan kita terasa ‘sayang’ pada seseorang walaupun lama berpisah atau jarak semakin jauh? Ianya adalah kenangan indah. Jadi, apalah sangat nilai duit itu jika dibandingkan dengan kenangan yang akan dikenang sepanjang hayat.. ”kata dia.

Maka saya pun menguatkan hati untuk ‘berfoya’ di Times Square bersama adik bongsu saya dan Romlah. Sayangnya duit ni…. bakhil nya saya!

saya membahagikan pendapatan saya kepada ½ untuk kerja dakwah. 1/4 untuk keluarga dan 1/4 untuk diri sendiri (berfoya +simpanan). Jika saya terfoya lebih, maka sedikit sahajalah yang dapat saya saving….. tapi kali ini saya tidak rasa seperti hendak menghiburkan diri sendiri. Ianya seperti lebih kepada untuk menghiburkan adik dan sahabat saya… apa yang mengembirakan mereka adalah apa yang mengembirakan saya.

“Adik, kami orang dewasa kena cari duit sendiri. Kalau kami tak ada duit, kami tak boleh nak minta-minta. Kalau budak kecil, apabila tak ada duit, boleh minta daripada mak abah.”terang saya.

“Adik pun sedang tak ada duit ni… sebab cuti sekolah, jadi tak dapat duit poket. Tunggu naik sekolah baru dapat duit semula…”komen adik.

“Err.. kalau kak Romlah tak pergi, dan kakak pun tak pergi… erm.. adik.. menangis ke? ” soal saya.

“Mestilah!! Nak pergi juga! Kalau kak Romlah tak pergi, tak nak ajak kak Romlah lagi…”kata adik.
Romlah dan saya ketawa dalam serba salah.

“nanti kita cari duit untuk kak Romlah ya…”sambung adik saya lagi.
Malam ini damai.. Damai yang entah sampai bila tenangnya… Tiga hari ini saya sibuk berpanas mengedar pamphlet di kawasan perumahan sampai rasa macam nak pitam. Saya tidak pernah terfikir yang saya akan melakukan kerja-kerja seperti ini. Emak memberi cadangan supaya saya mengupah seseorang untuk mengedar pamphlet itu tetapi saya berdegil. Pelbagai pengalaman yang saya dapat sepanjang proses mengedar pamphlet tersebut...

Hari ini hari terakhir kelas tusyen sesi 2010. Semalam saya sangat tak sabar nak tunggu hari ini berlalu sebab nak tamatkan tusyen. Tapi selepas 10.30 malam tadi, berakhirnya kelas… rasa macam rindu pada anak-anak muridku.. tadi seorang ibu pelajar saya menelefon untuk mendaftarkan anaknya untuk tahun depan. Salah seorang anaknya akan masuk ke asrama tahun depan bersedih kerana tidak dapat bertemu saya lagi. Jadi si ibu memujuk supaya saya mengajar anaknya pada masa cuti sekolah akan datang…
Malam yang indah. Esok inshaallah kami akan ke Times Square. Saya nak main sebanyak mungkin games kecuali rollercoaster.. tak berani.. huhu..

sabtu lepas seorang sahabat lama saya yang bekerja di luar negara pulang bercuti di Malaysia. banyak yang kami sembangkan sepanjang separuh hari bersama. dia hadir pada masa yang tepat, kerana hanya minggu ini saya agak lapang berbanding hari-hari lain yang padat dengan jadual tusyen. banyak input yang saya dapat sepanjang berbual... Dia banyak memberi saya idea baru untuk saya memajukan perniagaan saya. Dia memberi saya semangat dan cadangan. Dalam perjalanan balik, kami terlajak simpang dan terpaksa lalu jalan jauh untuk ke tempat dia. Mungkin Allah sengaja mahu memberikan kami masa berbual yang lebih. Semoga dia mendapat hidayah Allah... Semoga dia mendapat hidayah Allah.. saya sayangkan dia.... dia sayangkan saya... semoga kasih ini kekal dunia akhirat.... sampai ke syurgaNya....

Di mata saya, dia sudah cukup baik... dalam usia 24 tahun, dia sudah berpendapatan RM4300.. itu satu pencapaian yang baik, tetapi bagi dia, dia mampu dapatkan lebih dari itu. Semenjak dia bekerja, ibu dan ayahnya sudah tidak perlu bekerja... saya masih ingat pada zaman kami bersekolah, dia selalu menangis kerana tidak sampai hati melihat ayahnya yang sakit masih bekerja.

"Khalilah, hidup kamu kalau dicatat sudah boleh buat buku.. pelbagai kisah dalam masa yang singkat.. saya baru tinggalkan kamu sekejap saja, dah macam-macam berlaku" dia menyakat saya. saya tergelak.

"Tunggu 5 bulan lagi, apabila kita bertemu semula... semoga saya tak ada lagi cerita baru.. saya sudah penat..."jawab saya.


Lillah Khalilah dating with my bestfriend.... 5 bulan tak bertemu.. Enhanced by Smiley Central


Sunday at 12:10pm via Mobile Web ·  · 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....