Jumaat, 7 November 2008

teman..andai kau tahu isi hatiku.. :'-(

Cetusan ni bagi menjawab persoalan beberapa orang sahabat berkaitan masalah dengan teman rapat/ teman bilik/teman sekerja.. sahabat2 ku sayang, lillah pilih untuk jawab soalan ni secara general.. sebab lillah pun tak tau secara details masalah kalian..

Point permasalahannya ialah, awak tertekan kerana terpaksa berdepan dengan kerenah kawan awak yang moody dan asyik merajuk. Walaupun awak cuba sedaya upaya untuk berbaik, namun semuanya sia-sia kerana kawan awak masih terus dengan sikap degilnya.. kawan awak lansung tidak berusaha untuk memperbaiki hubungan ini sedangkan awak terpaksa berhadapan dengan dia setiap hari.

Respons lillah:

Sayang-sayang sangat pada semua yang bertanya soalan ni.. :-)

semua pun insan2 yang lillah pernah run program bersama-sama. Dan lillah agak kenal dengan peribadi satiap yang menanyakan soalan. Mereka ni manusia yang jenis sangat memikirkan perasaan orang lain, sangat bimbang mengguris perasaan orang lain dan sangat gigih nak jaga hati orang lain…

Dan tak hairanlah mereka rasa tertekan bila berdepan dengan kawan yang moody ni..

Disebabkan terlalu menjaga hati orang lain, akhirnya memakan hati sendiri..

Wahai sahabatku sayang,

Lillah tahu yang awak dah cuba sedaya upaya untuk cuba menambat hati ‘dia’ semula.. Awak bawa balik makanan untuk dia, awak beri dia kad, awak forward sms cute , dan awak tolong dia dalam banyak perkara.. tapi dia still seolah macam tak nampak apa yang awak buat sebagai usaha untuk menambat hati dia.. hingga akhirnya awak hilang punca apakah cara lain untuk memujuk?? Mula2 awak bersabar, tetapi bila dia mula tak nak bercakap.. dan dia mula tak nak bercakap sampai lebih tiga hari, awak mula resah gelisah..

Wahai sahabatku sayang,

Mungkin memang benar-benar dia tak nampak usaha awak untuk menambat hati dia..

Mungkin memang benar-benar dia tak faham maksud perbuatan awak untuk menjernihkan suasana..

Mungkin dia memang tak nampak.. sebab dia tak faham lansung.

Kenapa?

Firstly,

Sebab BUKAN semua orang mampu untuk membaca isi hati orang lain..

Tak semua orang mampu menilai tindakan seorang temannya.. sekalipun dah tinggal sebilik bersama dah nak setahun lebih, belum ada jaminan seorang teman tu mampu membaca riak wajah teman biliknya.. Ada sesetengah orang dididik dalam family yang tidak dibiasakan mengucapkan terima kasih dan meminta maaf. Ada sesetengahnya pula tidak dibiasakan bergurau dan melakukan sesuatu bersama2, contohnya makan bersama.. jadi, bila diajak makan bersama, mereka akan cuba mengelak. Ada yang menjadi sangat sensitive dengan gurauan, mudah sangat berkecil hati. Conclusionnya, manusia yang berbeza mempunyai cara pemikiran dan tindakan yang berbeza..

Jadi, first thing yang awak kene clear ialah, awak jangan kecewa bila dia tak memberi respons yang awak harapkan setelah awak berusaha lakukan macam2 untuk grab hati dia.. yang penting awak telah pun berusaha. ;-)

Secondly,

Setiap manusia ada cara yang berbeza untuk melepaskan stress mereka. Tentu sekali setiap manusia akan ada masalah masing2.. termasuklah kawan awak tu.. mungkin dia memilih untuk keep quiet sebagai cara dia selesaikan masalah dia. Mungkin dia rasa kalau dia share masalah pun tak berguna.. mungkin dia rasa kalau dia buka mulut, hanya akan membuatkan awak terkena tempias stress dia(tak sengaja termarah awak).. mungkin dia perlukan masa untuk simpan dulu rahsia dia..

Mungkin bukan dia tak percaya pada awak sebagai temannya, cuma dia mungkin belum bersedia untuk berkongsi.. apatah lagi dia tahu awak seorang yang berprinsip dan menanggung tanggungjawab yang lebih berat.. mungkin juga kerana dia malu pada awak.. malu kerana dia tidak setabah dan sekuat awak.. atau kerana dia dia malu kerana sebelum ni dia sudah pun minta nasihat awak, tapi dia berdegil dan tak ikut nasihat awak.. jadi bila sesuatu terjadi, dia malu pada awak..

Jadi, second things yang awak kene clear ialah bukan semestinya salah awak hingga dia menarik muka.. apa yang penting ialah setelah awak dah fikir habis-habis dan masih tak Nampak apa2 salah yang awak dah buat, bagi tau pada diri sendiri yang awak tak bersalah.. so stop blaming yourself. Awak akan tertekan kalau terus berada dalam keadaan serba salah begini.. sedangkan yang bermasalah bukannya awak, tapi kawan awak.. kita kene kasihankan diri sendiri sebelum kasihankan orang lain.. kita kene pujuk diri sendiri sebelum memujuk orang lain.. sebab kalau bukan kita sendiri, siapa lagi??

Thirdly,

Jangan memaksa dia.. Awak boleh menasihati dia untuk berubah.. Awak boleh pujuk.. tetapi jangan sesekali memaksa.. dan jangan sesekali memberi harapan yang tinggi yang dia akan berubah. Tiap2 manusia ada perkara yang dia mudah terima dan ada yang sukar untuk diterima.. Alangkan mak ayah kita yang dah bertahun-tahun menasihati kita supaya jangan nakal pun, kita still nakal dan still tersinggung, inikan pulak kita yang baru kenal dia dua tahun.. manusia memang mengakui sesuatu kebaikan tu, tapi sangat sukar untuk mengamalkannya.. kelemahan manusia.

Lillah faham yang awak cuba untuk menasihatinya demi kebaikan dirinya.. Apatah lagi perbuatan kawan awak tu boleh merosakkan imannya.. Alhamdulillah, dia bertuah dapat kawan seperti awak.. awak jangan give up, dia bukan anak kucing. Anak kucing kalau dia sedar kesilapan dia, dia tak akan ulangi kesilapan dia. Tapi tak pulak anak kucing tu akan melarang kawan-kawan kucing tu dari buat kesilapan yang sama.. Kerana dia seorang manusia yang telah Allah ciptakan dengan hati dan perasaan, walau sekeras batu pun hati itu , akan ada harapan yang suatu hari nanti hati itu akan mencair.. mungkin bukan sekarang, atau sem ni, atau sem depan.. mungkin dia hanya akan benar-benar mengerti apa yang awak cuba sampaikan setelah awak dan dia terpisah.. Allah lebih mengetahui saat terbaiknya.. Hidayah itu milik Allah.. walau segigih mana kita berusaha menunjukkan kebenaran, andai hidayah itu belum sampai, dia tak akan nampak.. jangan putus berdoa untuk dia, semoga bila sedar nanti, dia bukan sahaja akan insaf malah prihatin dengan kawan2 nya pula.. (memanjangkan pahala awak ;-) )

Yang penting, luruskan niat awak.. dalam kita menyebarkan kasih sayang Allah ni, ada dua perkara kita perlu lihat.. pertama,barangkali belum sampai masa dia terbuka hati.. kedua, barangkali dosa-dosa kita menjadi penghalang untuk dia menerima nasihat kita.. hati yang bersih akan memantulkan nur dari Allah yang dapat meresap ke hati-hati yang memandangnya.. sama2 kita muhasabah diri semula..

Fourthly,

Andai rasa benci mula bersarang di hati, cepat2 istigfar.. beri tahu pada diri sendiri.. “Tak ada jaminan kalau aku berpisah dengan dia, aku akan dapat yang lebih baik. Apa yang Allah bagi padaku, itulah yang terbaik buatku. Tentu dia ada kelebihan untukku yang mungkin aku belum nampak. Allah, aku memegang janjimu yang Kau tak akan sia-siakan kesabaranku ini. Tunjukkanlah aku hikmahnya.. ”

Dan kunci kebahagiaan hati ialah redha.. selalulah pujuk hati dengan ucapan “Aku redha andai ini kehendakMU..” :’-)

Last but not least,

Mintalah pada Allah.. Setiap jatuh bangun yang kita lalui dalam hidup ni telah pun tercatat dalam Luh Mahfuz.. Allah tahu hati kita menangis.. Allah mendengar hati kita merintih.. Allah ada ketika kita sendirian.. Dekatkanlah diri pada dia. Pada saat kita merasakan tak ada sesiapa pun mampu menolong kita keluar, usah bersedih.. usah takut.. Allah adalah jalan keluarnya.. seperti mana mudahnya kita tiba-tiba diuji, seperti itulah juga tiba-tiba masalah tu boleh selesai. Dia berkuasa.. Bangkitlah bersolat hajat, minta sungguh2 pada dia. Yakinlah sepenuh hati Dia mendengar..

Semoga perkongsian ini dapat membantu sahabat2 yang lillah sayang ni.. lekaslah pujuk hati semula.. lekaslah bina semangat yang baru.. senyumlah sepenuh hati.. nak exam ni..caiyook3 hehe.. :-D

2 ulasan:

  1. hi it's nice blog
    Me Rajesh
    From Nephi it's nice blog
    Me Rajesh
    From Nepal
    mail me rajeshkrp111@gmail.com
    and also visit my blog
    www.rajesh420.blogspot.com


    mail me rajeshkrp111@gmail.com
    and also visit my blog
    www.rajesh420.blogspot.com

    BalasPadam
  2. thanks lillah...sebolehnya saya cuba bertahan..segala tindakan saya sekarang saya berserah pada petunjuk Nya..doakan saya..goodluck=)

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....