Jumaat, 28 November 2008

@::..kemudi hati..::@

Alhamdulillah..
menulis posting blog ketika berserabut akan menyebabkan pembaca yg membaca turut berserabut..

so..
bila nak menulis blog ni kne tunggu tengah tenang.. moga Allah memberkatinya..

thats why minggu ni asik copy paste artikel org len aje .. :p

For the first time semenjak first year di bumi USM ni, lillah stay di kampus semasa cuti.. sebelum ni walaupun tak melekat di rumah waktu cuti, tapi tidaklah pula stay di bumi USM (biasanya ada program luar.. kalau tak sebagai peserta, sebagai pemantau yang melatih anak buah bakal pimpinan akan datang.. uh..)

dan cuti ni..
lain nya rasa..

Ya Allah..
leraikanlah dunia yang mendiami hatiku.. kerana di situ tidak mampu ku mengumpul dua cinta.. hanya cintaMu yang ku harap di situ..

Apa yang ada jarang disyukuri, apa yang tiada sering dirisaukan.. nikmat yang dikecapi barukan disedari setelah ianya hilang.. bila apa yang dikecapi sudah dalam genggaman, timbul pula rasa jemu.. ish.. ish... argh!!
Betapa dungu nya menjadi orang yang tak tahu bersyukur!!

Gajah depan mata tak nampak.. tapi kuman di seberang sana nampak pulak.. apakah yang saya tulis ni? ada ke peribahasa ni?

Sahabat..
kita selalu terlepas pandang nikmat yang Allah beri pada kita.. kita selalu lupa bersyukur.. dah la tak bersyukur.. merungut pulak.. mengungkit-ngungkit.. seolah-olah kita terlupa dan tak sedar betapa banyak nya nikmat yang Allah dah beri pada kita..
Alhamdulillah.. setelah lebih 6 bulan strugle buat final projek .. siap petang tadi 90%.. dah pergi hantar kat bawah library untuk buat hard cover..

my final project partner, cik Zai diam aje petang tadi..
"Lillah.. lapo.."akhirnya dia berkata-kata..
"Larat lagi ke nak kuar malam nih?" soal saya pula. sebab kami (Zai, saya & rumet saya) plan nak makan di luar malam ni..
"Lillah?" Wajah cik Zai macam tak larat sangat.. Tapi dia ni memang jarang menolak kalau nak ajak pergi berjalan.. especially lepas habis projek besar.. sebab nak release stress..

**saya dan cik Zai ni dari first year asik 1 group je.. tak berpisah2 lagi.. ntah la.. Lecturer suruh cabut undi pun, kami dapat sama grup juga.. hehe..
Alhamdulillah..

Zai, Allah tau kita boleh get along together la..hua..hua.. :)

Sepanjang berjalan balik ni, lillah jalan di belakang cik Zai.. saje je, nak ambil gambar guna hanset alam yang indah.. pokok yang menghijau.. hujan rintik2.. rumput yang basah.. langit yang biru.. semenjak dari lepas exam, kami tak rileks lagi.. masa exam, kami kecoh2 prepare exam.. then, orang lain habis exam, kami kecoh2 prepare viva presentation.. sekarang finishkan correction thesis.. malam ke, siang ke.. sama aje.. tak kira la matahari ke, bulan ke.. selagi ada kerja.. selagi tu mata bersengkang.. walaupun kedai2 tempat print tu jauh.. macam dekat aje berjalan..

Suasana cuti yang sangat unik.. sebab ramai student pelajar jarak jauh.. kalau biasanya jumpa student yang lebih kurang sebaya je, kali ni jumpa abang2.. kakak2.. ayah2.. emak2.. hehe

ofcoz student2 yang kali ni lebih tertib dan sopan.. juga sangat motherly dan fatherly..
bila bertegur sapa je, akan membuatkan saya teringat pada mak abah...

mak.. abah.. kakak rindu kat family kita.. rindu nak makan sama2.. nak pergi jalan2 sama2.. uhuk..


Pelajar jarak jauh (PJJ) ni mostly dah ada family.. ada anak.. ada husband and wife.. ada yang masa first day tu husband hantar sampai dalam bilik asrama.. ehehe.. macam comel la pulak.. anak-anak pulak ikut menghantar mak nyer..

hm..
terfikir..
ish3..
mesti hati sedih berpisah dengan anak2.. dgn suami.. dgn kucing2 kat umah..
hm..
nak study, dalam masa yg sama kne pikir masalah rumahtangga..
kagum.. kagum dengan semangat mereka!! :D

Sembang2 dengan cik Zai.. kami menghitung hari nak masuk 2009.. kami countdown umur nak masuk 22 tahun.. hehe.. masa mak saya 22 tahun, mak dah ada seorang baby (saya la tu) dan lagi seorang coming soon (my brother).. cik na pun sama, mak dia dah ada abang kakak dia.. dunia anak2 nya pulak..
kami ni pada umur nak masuk 22 ni, asyik sibuk dengan study.. agak2nya mak nak tak sambung study balik??
hehe
kesian la kat mak.. tak sanggup nak bagi mak susah2 stay up buat tutorial, masuk kuar lab siapkan projek, submit report..
mak rileks2 je la ye..
mak dah penat mendidik anak2 mak hingga berjaya..
biar kami pulak jaga mak..


Pokok ni saksi yang memerhatikan saya & kawan2 saya berjalan di lorong dari library ke CG.. walaupun takde mata, takpe, dia still boleh jadi saksi kat akhirat nanti..

Rindu pada asma, fairuz, kak wahid, dan ana.. (kawan2 MT PPM) .. dulu kami selalu habis meting lewat malam.. pukul 2 lebih terkedek-kedek balik bilik.. lillah punya asrama jauh.. so akan menumpang bilik sahabat MT ni dulu.. Dalam banyak2 MT, ntah kenapa lillah the only one MT yang tercampak ke desa lain.. yang si fairuz, asma, k.wa & ana semua 1 desa.. ada hikmahnyer.. (Rahsia..! ~ hehe)

tiba2 cik Zai memanggil "Lillah! buat apa tu? cepat!!" ..
ha.. dah kena marah dah..
tu la pasal, asik termenung tengok pokok ni je..
(^_~)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....