Jumaat, 7 November 2008

buatmu perempuan.. waspada..


2-3 hari ni beberapa kes berlaku yang memerlukan lillah jadi pakar psikologi tak bertauliah.. kes ke? hm.. ntah la.. ujian kot.. ujian tanda sayang Allah pada hambaNya yang terpilih.. sabar ye kawan2ku.. sometimes demam tu perlu untuk meningkat kan antibodi kita, supaya kita lebih kuat menghadapi hari mendatang! ;-)

Kes-kes ni berkisar kaum perempuan yang dipermainkan oleh kaum lelaki.. em, kaum lelaki janganlah marah, ni just nasihat peribadi untuk kaum perempuan.. kalau tak nak baca, jangan baca.. kalau nak baca, bacalah.. sebab ofcourse you all ada relatives perempuan kan.. jagalah mereka baik2 ye.. :-)

Hairan dengan sikap lelaki yang kelihatan mudah dan bahagia bermain perasaan dengan 3,4,5 +++ orang perempuan serentak.. dan tak rasa bersalah.. rilex je.. ish3.. disebabkan lillah pun tak faham, better tanya pada lelaki sendiri.

Adik lelaki saya memberi pendapat:
"Alah kakak ni kan.. biasa la tu. Lelaki tetap lelaki. Sebab tu la salah satu sebab kami boleh berpoligami. Lain la perempuan, jenis setia pada yang satu. dah jumpa satu yang melekat di hati, terus tutup mata dari yang lain. Kami lelaki ni, lagi ramai orang perempuan suka kami, lagi kami suka.. macho.. bukannya mesti kahwin pun. cuma suka diri menjadi pemimpin. fitrah la kakak.. kami ada ego, nak kelihatan lebih hebat dan lebih pandai. sesetengah lelaki dia akan declare 'sayang' atau 'love' pada makwe baru dia.. tapi sesetengah lagi akan just jadi kawan rapat je. so, selalunya yang salah faham, yang perempuan la.. "

**Kejam nyer jawapan dia! Geram betul dengar.. Tapi dia jujur, timakasih dik..

next question (tanya pada budak lelaki lagi): Hm, so kan.. kalau kita berkawan dengan ramai lelaki atas sebab kerja dan belajar..dan tiba2, I realised someone simpan hati pada I.. kejam lah kalau biar dia terus berharap sedangkan I lansung tak de hati pada dia.. What should I do? Should I terus terang bagitau hati I takde pada dia? Tapi kalau dia merajuk taknak kawan camana? sedangkan kami perlu bekerjasama utk banyak hal.. (Soalan ni hanya terfikir bagi perempuan yang baik je, yang playgirl tak terfikir pun..ish3)

jawapan adikku yang jujur : Hm, kakak kene ingat 1 perkara. Lelaki dia pantang dimalukan. Dia memang boleh sangat sayang pada seseorang. Tapi dia juga boleh jadi sangat2 benci pada orang yang sama. Kenapa kakak nak biar diri jadi dibenci? Dalam hal ni, my pandangan, you keep it yourself. Biar lah dia nak luahkan apa2 je.. yang penting kakak jangan la balas cinta tu. diam sudah.. buat macam biasa je. buat macam tak faham je.. jangan lah tetiba nak jauhkan diri nak mengelak-ngelak. sebab bukan kakak je yang terseksa, dia pun malu nanti. Mana la tau sekarang kakak tak suka dia, tetiba suatu hari nanti kakak suka kat dia ke.. manala tau.. Dan dia pulak, manala tau kalau tak jadi buah hati, tapi jadi besfren.. ha, okey la tu. buat apa la nak letakkan diri sebagai orang yang dibenci? Biarlah semua orang suka kat kita.. hidup je la macam biasa.

p/s : ish3.. lain bebenor pandangan lelaki dan perempuan.. mereka sangat tak berperasaan.ish3.. bukanlah.. mereka ni rasional.. mereka tak mencampur adukkan soal perasaan dalam kerja. bagus3..

hm..

sebagai pendengar yang nak kene menasihati kawan2 yang sedang bersedih ni, lillah ada tanya pada kawan2 yang berpengalaman cara2 mereka mengubat hat i(tak semestinya cara ni cara yang baik):

1.BUANG SEMUA YANG ADA KAITAN DENGAN DIA!!!
gambar, hadiah, sms, no telefon, email, ym, frenster, tagged, etc..

2.TANAM DALAM FIKIRAN YG DIA TU TAK LAYAK UNTUK AKU!!
sebab dia yang tak jujur sedangkan kita jujur.. yakinkan diri kita akan dapat lebih baik, yang sekufu.. true Mr Right

3.BERDEPAN DGN DIA
lawan perasaan takut, fobia & marah.. sampai bila nak lari? Face it.. lama2 akan biasa balik.

4.BUAT DIA MERAYU BALIK
buat sampai dia menyesal sebab mensias-siakan kita

### Hm.. semua pandangan orang lain..

now my turn bagi pandangan:

Wahai saudari, kalian perempuan, lillah juga perempuan..
mereka berkata kita tak rasional, kita beremosi..
hm betul lah tu..

Saudari2ku sayang..
Life is not only about 'cinta manusia' semata-mata..
sekarang mungkin kalian sedih menangis-nangis, tak lalu makan, tak boleh tidur..
take your time.. masa akan mengubat..
jangan jadi pendendam,
sebab kita pun ada adik2,abang2 lelaki..
jadilah perempuan yang berwaspada..
jaga diri sendiri..
jadi wanita solehah.. kalau kita ikut rule syariat, tak buat yang bukan2 contohnya dating berdua, kesan ditinggalkan tu tak ketara sangat..
selalunya yang akan menderita sengsara ialah mereka yang dah bekorban, memberi jiwa raga pada si boyfren tu..

jadilah wanita solehah.. tak ada mahkota yang lebih beharga pada diri kita selain maruah kita. terpulang pada kita lah kalau nak biar maruah kita mudah dicalarkan atau tidak..

awas!
apa sahaja decision yang kita buat hari ini, anak2 kita akan mengulanginya.

ingat,
mak ayah kita menyayangi kita semenjak kita belum lahir lagi. tak terbalas jasa mereka. apa sangat pahala dan doa yang kita dah buat untuk mereka. mengapa kita nak tambah kerisauan dan kebimbangan mereka? jadilah penyejuk hati dan mata mereka..
merekalah syurga kita, destinasi cinta kita..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....