Sabtu, 22 November 2008

lip balm.. gincu.. lipstick..

Kali ni akak nak menjawab soalan dari seorang adik.. anak usrah yang bertanya mengenai adab berhias dalam islam melalui frenster.. soalan nya macam ni :

“kak lillah, nk tnya....
cube akak g tgk kat dlm group cintakan Allah,
discussion about tabiat iblis n syaitan..
kat dlm tu, penulis die bername __, bg tau,
dlm bhgn firman Allah kpd iblis:
"tulisanmu ialah tatu, gincu serta lukisan di badan."


kak lillah, sy penah ckp kat akak time usrah yg sy suke fesyen, so ofcoz suker gincu...

then, mmg x lah pakai gincu ker??
lipbam pn x leh ker???”

Jawapan akak…

Untuk menjawab soalan adik, akak surf cari maklumat di internet.. ni antara blog yang akak singgah:

1) http://muslimah.or.id/nasihat-untuk-muslimah/indahnya-berhias.html

2) http://qalbusalim.wordpress.com/2007/01/04/seorang-muslimah-berhias-diri/

3) http://thejavaboyz.blogspot.com/2008/09/hukum-masalah-pakaian.html

Sebenarnya banyak lagi blog-blog lain yang membicarakan persoalaan adab berhias bagi muslimah tetapi akak recommend blog yang atas tu sebab rujukan artikel tu dari hadis sahih dan dirujuk kepada ulama besar.

Wahai cik adik sayang..

1. Tentang firman Allah yang mengatakan sekian dan sekian dalam group Friendster tu, akak tak jumpa lah dik.. dah explore2 tapi tak jumpa.. em, tak apalah.. akak pernah baca artikel centu dalam email yang kawan2 akak forward dlu2..

Macam ni dik.. untuk kita menerima sesuatu rujukan tu, ia mestilah sesuatu yang sahih sumbernya.. kalau ayat tu dipetik dari al-Quran, dia kene tulis rujukan surah apa ayat berapa..

Kalau hadis, kena ditulis siapa periwayat dia.. supaya kita boleh periksa status hadis tu, sahih ke.. daif ke..

Sebab dalam kita nak beramal, kita tak boleh pakai suka-suka je beramal.. kita kene tahu yang mana yang sebenar memang yang Islam mahukan.. bukan yang manusia mahukan.. dan adikku sayang, kita dilarang utk jadi spokesperson for God.

Katakanlah:"Tuhanku hanya mengharamkan perbuatan yang keji,
baik yang nampak ataupun yang tersembunyi,dan perbuatan dosa,
melanggar hak manusia tanpa alasan yang benar,mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah tidak menurunkan hujjah untuk itu
dan memperkatakan (sesuatu) terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui".(al-A’araf 7:33)

Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji,dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui. (al-Baqarah 2:169)

Apabila kita mengatakan Allah berkata sekian2 sdgkn tiada riwayat yg sahih yg mengatakannya maka kita juga boleh dianggap cuba menjadi spokesperson for God.

2. Dalam Islam, berpakaian ada 2 tujuan.

1) menutup aurat

2) perhiasan

"Hai anak-cucu Adam! Sungguh Kami telah menurunkan untuk kamu pakaian yang dapat menutupi aurat-auratmu dan untuk perhiasan." (al-A'raf: 26)

Dalam berpakaian, ada peraturan atau adab yang perlu kita patuhi. Adik boleh rujuk blog address yang akak bagitu, details mereka huraikan.. kalau tak jelas, boleh tanya akak semula.. kalau akak tak boleh bantu, akak tanya pada orang lain yang lebih arif ye dik :-)

Berkenaan lip balm atau gincu, ianya bergantung kepada beberapa perkara.

1. Apa niat adik nak pakai? Supaya nampak cantik dan kemas? Untuk dipamerkan pada lelaki? Untuk bagi bibir tak kering? .

"Sesungguhnya amalan seseorang itu bergantung pada niatnya." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Adik.. kalau adik rasa dengan memakai lip balm tu, ada lelaki yang tergoyang imannya kerana terpesona dengan bibir adik, jangan pakai.. kalau nak pakai juga, pakai depan suami je. Lip balm ada banyak jenis.. ada banyak color.. pilih lah yang natural color atau yang tak bewarna bila nak pakai di tempat umum. Color yang orang tak perasan kita pakai lip balm.. be natural. Be confident with yourself.. akak teringat pesan seorang lelaki pada akak suatu ketika dulu “andai awak tak mampu menjadi penguat kepada iman lelaki, janganlah menjadi pelemah iman lelaki..”

2. Adakah kita merubah ciptaan Allah? Adakah dengan pakai lip balm tu wajah adik berubah? Kalau dengan pakai lip balm tu wajah adik berubah.. jangan pakai.. Ramai artis yang mekap hinggakan berubah dari wajah asal.. kita selalu tengok pengantin yang bila di make up wajahnya jadi lain kan.. atau artis yang buat pembedahan plastic untuk memancungkan hidung, membuat kelopak mata dan macam2 lah..

“Dan akan aku suruh mereka merubah ciptaan Allah dan mereka pun benar-benar melakukannya.” (Qs. An Nisa: 119)

p/s : hm.. seperkara lagi yang akak nak sentuh..

Ununtuk pergi majlis formal atau interview, secara protokolnya kita disuruh oleh manusia untuk make up dan bergaya lebih sikit.. hm.. kata mereka supaya muka tak nampak pucat etc.. sebagai muslimah, letakkan rule Allah nombor 1 ok! Boleh berhias tetapi ikut rule islam.. apa yang penting ialah sahsiah kita. The way we speak, the way we walk and the way we perform.. Jadilah pencetus trend wanita muslimah yang meletakkan Allah number 1 in every aspects..

Wallahua’lam..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....