Ahad, 2 November 2008

aliran SYI'AH semakin meluas??

Mesti kawan2 hairan knape tajuk ni masuk dlm blog lillah..
sebabnya..
ada beberapa tanda2 aliran ni mula mengalir dlm masyarakat kita..
so, jom kita study sama2..

Firstly, ofcourse kita kene tau apa tu Syi'ah & ciri2 aliran tu..
tapi lillah tau yg kwn2 tak semua yg interested nak tau pun..
(Hakikatnya kwn2 kene amik tau hal ni.. rujuk sni :
Bahaya Syi‘ah Kepada Umat Islam
HafizFirdaus.com - Sunday, 02 November 2008

so, ni nak bagitau sedikit tentang realiti adakah aliran ni semakin meluas?
yg ni lillah rasa ada kot kwn2 yg nak tau..

Tidak perlu disembunyikan lagi bahawa aliran Syi‘ah semakin meluas, semakin mendapat tempat di hati umat Islam. Bagaimana cara kita membendung peluasan ini?

Atau lebih tepat, bagaimana kita membela maruah para sahabat, yang dengan jerih payah mereka iman telah sampai ke Malaysia dan memasuki hati kita ini?

Caranya ialah dengan mengkaji faktor-faktor yang menyebabkan peluasan itu dan cuba membetulkannya dari situ..
So dalam erti kata lain.. kita kene study bab syi'ah ni..

Kejahilan umat Islam terhadap aliran Syi‘ah. Mereka menganggap Syi‘ah adalah salah satu dari mazhab Islam seumpama Mazhab al-Syafi’e, Hanafi, Maliki dan Hambali. Maka perlu diterangkan bahawa Syi‘ah ialah satu aliran yang menyangkut dasar-dasar agama manakala mazhab yang empat hanyalah berkaitan hukum fiqh, di mana dasar-dasar agama bagi keempat-empat mazhab tersebut adalah tetap sama.


Sikap manusia apabila berhadapan dengan sesuatu yang baru. Apabila berhadapan dengan sesuatu yang baru, manusia terbahagi kepada tiga sikap.
  1. mereka yang terus menolaknya, menutup pintu hati serta fikiran mereka darinya.

  2. Kedua ialah mereka yang terus menerimanya, membuka seluas-luas hati serta fikiran mereka kepadanya.

  3. Ketiga ialah mereka yang menganalisa perkara yang baru itu sama ada ia bertepatan dan al-Qur’an, al-Sunnah dan ilmu yang sahih. Jika bertepatan ia diterima, jika bertentangan ia ditolak. Sikap pertama dan kedua adalah tercela manakala sikap yang ketiga adalah terpuji. Kebanyakan yang terikut dengan aliran Syi‘ah terdiri dari mereka yang memiliki sikap kedua.

Sebelum ni ada beberapa kali kawan2 asyik cakap pasal wahhabi dengan lillah. Apa benda 'wahhabi' ni?? Jemaah baru ke? lillah ni termasuk dalam ribuan mahasiswa yang tak tahu menahu tentang 'wahhabi' ni.. tapi ramai yg bercakap tu bagitau "Bahaya wahhabi ni.. bahaya sangat!" Hinggakan ada yang minta blog 'coretan fisabilillah ni jadi blog anti wahhabi'.. Sorry, blog ni blog peribadi coretan saya.. saya kene study dulu bab tu before masukkan dlm blog ni. by the way, antara wahhabi dan syiah ni, syiah jauh lebih GANAS dari wahhabi ni..

Kelekaan pihak berwajib.

Fokus pihak berwajib kelihatan hanya tertumpu kepada membasmi aliran yang mereka sebut-sebut sebagai “Wahhabi”.

Ada pun aliran lain yang jelas menyeleweng seperti Syi‘ah, Anti-Hadis, Islam Liberal dan sebagainya, ia dibiarkan sahaja atau hanya diberi fokus yang minimum. Di sini pihak berwajib perlu menyusun semula keutamaan fokus mereka (Fiqh al-Awlawiyat) agar bertindak ke atas aliran yang jelas menyeleweng bak matahari, bukan aliran yang hanya wujud secara bayang-bayangan… entah wujud atau tidak?????

Kecuaian ahli ilmu.

Hakikat pertama:

Syi‘ah menyampaikan dakyah mereka dengan dalil dan hujah.

Hakikat kedua :

kebanyakan ahli ilmu Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah enggan berusaha menjawab dalil dan hujah tersebut. Paling-paling yang dijawab hanyalah dengan slogan murah:

“Syi‘ah sesat, abaikan mereka.”

Padahal dalam suasana tahap keilmuan umat Islam yang semakin meningkat sekarang ini, yang diambil kira bukanlah slogan murahan tetapi dalil dan hujah. Justeru ahli ilmu perlu beralih dari kemalasan kepada kecergasan, dari sijil kelulusan kepada aksi ilmiah, dari semakan kertas tesis kepada semakan aqidah umat, agar dalil dan hujah dipatahkan dengan dalil dan hujah juga.

Pencarian wira dan pasukannya : (Teringat pada team Skuad Penyelamat Akidah ~SPAQ :http://skuad.wordpress.com/ )

Umat Islam sekarang ini dalam dilema mencari seorang wira dan pasukan pejuang yang berani bangkit menentang kezaliman zionis dan polis dunia. Dalam pencarian tersebut, yang ditemui ialah wira yang beraliran Syi‘ah dan pasukan pejuang yang beraliran Syi‘ah..sedihkan.. :'-(

Secara bawah sedar, ia memberi kesan bahawa aliran yang benar ialah Syi‘ah. Kecelaruan ini dijawab, bahawa kebenaran agama tidak ditentukan oleh agama sang wira dan pasukan pejuangnya. Seandainya itulah ukuran kebenaran, nescaya agama pasukan pejuang Vietnam yang menghancurkan pasukan tentera Amerika Syarikat pada tahun 70an yang lalu adalah jauh lebih benar dari agama Syi‘ah..

Ketahuilah..

kebenaran terletak pada agama Islam manakala kelemahan terletak pada orang Muslim kerana tidak menghayati Islam dengan cara yang benar, iaitu cara Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....