Sabtu, 22 November 2008

menjadi seorang Sahabat..


Sahabat
refa
Halaqah.Net
Editor:PenaHalaqah


Assalamualaikum sahabat2 yang dirahmati Allah sekalian. Apa khabar iman kita pada hari ini? Moga iman kita berada pada tahap yang paling tinggi dan paling baik. SAHABAT…adalah orang yang paling rapat dengan kita selepas family kita sendiri. Merekalah family kita sewaktu kita berada jauh daripada keluarga…Suka duka kita, merekalah yang mengetahui dan berada disisi. Namun, sejauh manakah persahabatan yang yerjalin itu diberkati dan dirahmati oleh Yang Maha Esa? Marilah kita bersama2 berkongsi ilmu tentang persahabatan kerana Allah yang akan membawa ke Syurga. Persahatan yang benar2 tulus dan ikhlas. Susah, senang dihadapi bersama. Tiada lagi ungkapan “aku-aku” dan “kau-kau”…yang tinggal hanyalah ungkapan “kita”. Sahabat yang dirahmati Allah, marilah kita bersahabat kerana Allah,tiada yang lain, hanya keranaNya……Disina ana ada sedikit panduan untuk memilih sahabat..bukan apa..ini sekadar pengetahuan bersama…

Berpesan al-qomah kepada puteranya:

Wahai puteraku, sekiranya kamu merasakan kamu perlu bersahabat dengan seseorang maka hendaklah kamu memilih teman2 yang memiliki sifat2 berikut : Jika kamu meminta sesuatu bantuan atau pertolongan dari temanmu itu, maka temanmu itu akan segera mengusahakannya. Jika kamu ditimpa bencana maka temanmu itu akan cuba melakukan sesuatu untuk menghilangkan dan meringankan kesusahanmu itu. Jika kamu merancangkan sesuatu maka temanmu itu akan turut membantu dengan memberi pendapatnya. Jika bercakap2 dengan temanmu maka ia akan membenarkan kata2mu. Jika temanmu melihat sesuatu yang tidak baik dari perbuatan atau perkataanmu maka ia akan menutupinya. Jika kamu menghulurkan sesuatu kebaikan kepada temanmu maka ia akan mengingati dan menghargainya malah membalasnya kembali. Jika kamu mengeratkan hubungan persahabatan dengan temanmu maka ia akan membalas dengan baik tali persahabatan itu. Jika temanmu mendapat sesuatu kebaikan atau kebajikan darimu maka ia akan mengingati dan menghargainya malah akan menyebutnya selalu. Jika kamu berdiam diri atau kerana malu untuk meminta sesuatu darinya maka ia akan bertanyakan kesusahanmu itu. Jika kamu berselisih faham dengan temanmu maka ia lebih rela mengalah demi memelihara persahabatanmu itu.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Berkata Hukama : ” sekiranya kamu hendak mengetahui akan tingkah laku, peribadi atau kelakuan seseorang adakah ianya seseorang yang soleh atau toleh, maka tidak perlulah kamu bertanyakan sesuatu di sana sini. Cukup dengan kamu melihat siapakah kawannya dan siapakah orang2 yang disayanginya dan dari itu kamu akan mengetahui peribadinya kerana seseorang yang berkawan ,ia akan mengikut dan meniru perlakuan kawannya itu.”
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tiada ulasan:

Catat Komen

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....