Ahad, 22 Ogos 2010

Sakinah Rahmah Mawaddah



Pagi
_____

Hari Sabtu. Hari sekolah ganti. :)
Saya suka sekolah maka hati sangat gembira apabila ke sekolah... Syukur ya Allah :)
Kelas-kelas lain yang saya masuk pun tak ramai sangat. Alhamdulillah saya berjaya menyiapkan menanda kertas jawapan kesemua kelas form 1. Tinggal paper percubaan PMR sahaja yang belum disemak.. Anak-anak murid saya excited nak tengok markah mereka :)
Alhamdulillah ramai dapat A. Syukur ya Allah.. :)


Kelas saya,kelas paling hujung.. seorang sahaja yang hadir :)
Sempat bersembang dengan dia.
"Cikgu, saya tak sekolah masa form 1 dan form 2. Saya baru masuk Julai haritu.."kata dia.

Sebelum ini dia tinggal dengan tuk dia, jadi dia tidak disekolahkan. Kini dia tinggal dengan ibu ayahnya, baru masuk sekolah..

"Kamu sanggup tak kalau stay back every day selepas sekolah? Cikgu ajar kamu.. Kalau kamu tak dapat cemerlang pun takpe, yang penting lulus.. Kalaupun tak semua subjek lulus, sekurang-kurangnya ada yang lulus.. paling penting subjek bahasa.."pujuk saya.

Berseri wajah si comel ni.. Jangan putus asa ya sayang :)



Tengah hari __________

Balik dari sekolah, emak sudah bersiap sedia hendak masak. Hari ni semua ahli keluarga saya akan berkumpul semasa berbuka puasa.

Maka semua anak yang di utara dan selatan perlu pulang ke rumah. Amin dari UTP Perak drive seorang diri malam semalam balik ke rumah. Kemudian pagi tadi dia ke Melaka ambil Hafiz di MFA.

Ali pula sedang jadi fasilitator tamrin di masjid pun balik sekejap sebelum berlari ke program semula. Kata Ali, tutorial dia bertimbun jadi dia akan direct balik ke UM selepas tamat tamrin.

Fadilah pula dah ada di rumah semenjak Jumaat. Fadilah dan Romlah menyumbangkan saya pen merah untuk menyemak kertas anak-anak murid saya. Terima kasih kepada all of u! Love u all very much!


Thanks romlah sebab semasa saya terlena semasa menanda kertas, Romlah tolong menanda.. :)


Bahagianya.. Syukur ya Allah..

Saya paling suka apabila adik-adik saya sampai rumah dan tersenyum sambil mengucap lembut "kakak..."

serius, saya cair.. :) :)

dan apabila mereka salam dan cium tangan saya, saya memang cair..

ketika saya tiada di rumah tetapi mereka hendak balik ke tempat masing-masing, mereka akan kirimkan mesej "kakak.. x sempat nak say bubye kat akak so sms je la hoho :)"

Syukur Ya Allah...
Kerana menghadirkan saya insan-insan yang sangat memahami diri saya, sangat membantu diri saya dan sangat sayangkan diri saya...



Malam ________

Tiba-tiba dua orang si kecil terjah masuk bilik saya. Terkejut saya. Rupa-rupanya mummy (my second mother) sampai.. Ini dua budak kecik memang tak makan saman. Habis satu rumah dia nak explore! :)
"Eh..eh, this is girl's room.. boy cannot come in.."pujuk saya.

tapi dia masuk juga.. hehe.. serius, big sister surely would miss both of u a lot sayang :)

Semasa berbuka puasa tu, meriah.. Syukur ya Allah.. hati saya bahagia melihat wajah-wajah orang yang saya sayang berkumpul.. Wajah mak berseri.. Wajah abah berseri.. Wajah mummy berseri.. wajah amin.. wajah hafiz.. wajah ali.. wajah fadilah.. wajah Wafi (yang asik main PS).. wajah si comel wasif.. wajah baby(kucing saya)... Wajah Romlah sahabat baik saya...

Kami semua sibuk dengan urusan masing-masing. Abah nampak penat tapi asyik senyum-senyum je. Mummy kata abah tak tidur semalaman. Patutlah mata dah merah.. Amin pulak nampak letih sangat dan berpeluh-peluh semasa makan. Ali pulak kelam kabut sebab perlu rushing ke masjid semula kerana perlu handle program. Romlah pun nampak letih sebab tadi dah masak-masak. Romlah buat puding roti karamel pagi tu. Petang tu sambung memasak-masak lagi.

Kami berusaha sungguh-sungguh mencuri masa untuk duduk makan berbuka bersama. Keluarga adalah nadi kepada perjuangan kami. Maka sesibuk mana sekalipun, keluarga tetap akan menjadi keutamaan.. Apabila stress dengan pelbagai masalah, hati akan kembali tenang apabila kembali bersama dengan keluarga..

Setiap orang ada kelemahan masing-masing. Itu fitrah. Dalam hidup ini kita pasti ada kelompongan (lubang) kelemahan yang perlu di isi. Maka menjadi tanggungjawab setiap ahli keluarga untuk saling melengkapi. Kalau ingin mencari kesempurnaan, percayalah tak akan bertemu kesempurnaan itu.

Usah menunggu orang lain mengisi kelompongan itu tetapi cubalah mencari kelebihan yang ada pada diri ahli keluarga kita dan fikirkan serta usahakan supaya lubang-lubang itu boleh ditutup. Contohnya jika kita rasakan ada anak yang degil, usah sekadar menyalahkan si anak. Lihat kembali ke dalam diri kita. Adakah kita juga sebenarnya hamba Allah yang degil, yang culas dalam ibadah, yang dibelenggu maksiat? Adakah kita betul peduli kepada si anak hingga kita berdoa saban malam untuk dia? Adakah kita betul peduli kepada si anak hingga kita bersusah payah menjaga makan minumnya daripada makanan syubhah? Adakah sudah kita tunaikan hak-hak kita kepada dia?

Andai ingin menjadi lelaki yang terbaik, jadilah seorang suami yang paling baik terhadap isterinya kerana sabda Nabi saw orang yang terbaik akhlaknya ialah orang yang melayani isterinya dengan baik.

Andai ingin menjadi perempuan yang terbaik, jadilah isteri yang bersyukur dengan segala pemberian suami walaupun sekecil-kecil peberian dan bersabar dalam ketaatan. Bak kata nenek saya, isteri tetap isteri maka biarlah di dunia kita sabar sedikit supaya mendapat syurga Allah.

Anak-anak memerlukan ibu ayah mereka. Kedua-duanya memainkan peranan besar. Wahai ayah dan ibu, sebolehnya rahsiakanlah segala taufan yang melanda hubungan kalian daripada anak-anak. Anak-anak tidak perlu melihat ibunya terseksa kerana perangai ayahnya. Anak-anak tidak perlu melihat ayahnya terseksa kerana perangai ibunya.
Wahai ayah ibu, usah kalian lukai hati anak-anak itu..


Apa yang penting ialah kita belajar bersyukur dan menghargai mereka yang kita ada. Jangan dikhianati dan disakiti mereka yang jujur bekorban dan kasihkan kita kerana barangkali setelah mereka meninggalkan kita, kita tak akan bertemu dengan insan seperti mereka lagi. Jika benar kita sayangkan seseorang, kita akan rela bekorban apa sahaja demi kesayangan kita itu. Untuk bekorban itu ianya tidak mudah melainkan setelah cinta Allah bersemi di hati..

Maka semaikanlah cinta kalian kepada Ya Latiff..
Akan tumbuhlah pohonan kedamaian, ketenangan dan kebahagiaan dalam tautan cinta sesama manusia...

Syukur Ya Allah.. Sungguh diri ini bersyukur padaMu...
Bahagianya :)

Ya Allah.. aku hambaMu.. andainya dapat aku menulis bukti-bukti cintaMu padaku, nescaya tak tertulis.. Sungguh aku merinduiMu.. maka jadikanlah aku anak yang Kau cintai dan rindui.. jadikanlah aku wanita yang Kau rindui dan cintai...


Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....