Ahad, 8 Ogos 2010

Doa dan titis air mata yang mendamba KasihMu Ya Rahim..

Kasih ini bukan kerana kepentingan
Kasih ini bukan kerana keduniaan
Kasih ini bukan kerana pandangan
Kasih ini bukan keterpaksaan
Kekalkanlah kasih ini Ya Allah....



Mana satu nak pilih ni?

Kalau nak pilih semua, yang mana satu harus didahulukan?

Allah Ya Rabbi.. help me..

Seorang sahabat baik yang beragama Buddha dari Singapura ingin balik Malaysia dan bertemu dengan saya pada hari Sabtu atau Ahad. Dan dia sangat kenal saya dan jadual saya yang memang padat. "Its ok lillah, you dont have to squeeze your time, i understand.."
Walaupun dia dah cakap macam tu, ofcourse saya berat hati nak sia-siakan dia.. Apatah lagi niat bersahabat kami sudah ke tahap saling bertukar buku dan perkongsian pendapat berkaitan akidah. Ada tuntutan untuk terus di follow up!

Seorang sahabat baik dari Pahang yang suatu masa dahulu sudah banyak bekorban untuk saya mahu bertemu kerana katanya terlalu rindu.. Betapa hati saya berbunga ingin menyambutnya, ingin sungguh menyambutnya dengan membawanya ke tempat yang dia paling suka... betapa bahagianya hati! saya juga rindu!


Seorang sahabat baik yang baru saya kenali dalam sebuah lorong perjuangan mengucapkan kata-kata rindu yang tak putus. Katanya Ramadhan nanti dia mahu berkunjung ke rumah saya. Sahabat ini merindukan tazkirah sebenarnya. Jiwanya mencari pengisian. Barangkali kerana mulut saya yang asyik berceloteh menyebabkan jiwanya terisi.. Sebaik emak tahu hal ini,Jumaat itu emak pergi menjemputnya dari tempat pengajiannya. (Dan dia bawa kawannya yang teringin nak jumpa saya sekali, malunya saya...bimbang indah khabar dari rupa)


Jumaat petang selepas balik kerja, saya ke KLIA kerana menghantar surat-surat yang dikirim oleh pelajar-pelajar saya untuk sahabat saya bawa ke Gaza. Ketika di sana, saya dipertemukan dengan seorang kenalan yang turut sama menjadi sukarelawan AMANI tetapi belum pernah bersua dengan saya.
"Tak sangka jumpa di sini pula,"kata dia.
"Inshaallah lepas ni kita jumpa di Patani pula ya,"saya mengusik dia.

Saya cuma menghabiskan masa 10 minit bersama para sukarelawan Viva Gaza dan terpaksa segera pulang untuk menyambut tetamu saya..

___________________________________________________________
Semua itu mahu berlaku pada hari SABTU!

Dan pada hari Jumaat, saya dimaklumkan bahawa "Sabtu bersekolah, cuti ganti Deepavali."


Ya Allah, permudahkanlah..

Semua pun saya sayang.. Semua pun saya mahu.. Termasuklah pergi kerja (sekolah) tu pun saya suka! Saya ni cikgu yang ke sekolah untuk berhibur. Kerana hiburan saya adalah anak-anak murid saya... Mendidik mereka umpama suatu games yang sangat mendamaikan hati..



"Teacher! Lagi sepuluh minit baru masa teacher! Sekarang waktu rehat!"tegur seorang pelajar yang terkejut melihat saya sudah berada di dalam kelas. Bungkusan makanan di tangannya segera di masukkan ke dalam poket.

"Makan, makan.. tak apa, saya saja datang awal.. makan-makan.."kata saya. Sementara menunggu mereka masuk saya akan berbual dengan pelajar-pelajar lain.


Ada sesetengah pelajar tak nak keluar rehat sebab bimbang masuk kelas saya lewat. Apabila ditanya mengapa, jawapan mereka kerana nak dengar saya bercerita.

Hari ini hari Sabtu. Hanya 3 orang pelajar kelas saya yang hadir. Pelajar kelas lain yang saya turut ajar adalah tak sampai 10 orang.



"teacher, teacher.. berceritalah.. ataupun teacher bagi lagi teka-teki!!"cadang pelajar saya.

Tergelak saya dibuatnya. Win-win situation.. Teacher mengajar half time, dan teacher akan bercerita the other half time. Ok, semua setuju. Good.

(Sesi bercerita = sesi amar makruf nahi mungkar = motivasi = pengisian= sharing pengalaman)


******

Balik kerja, penatnya rasa.. tapi sangat bahagia dan puas!
Emak dan dua orang tetamu yang ada di rumah sudah siap masak lunch tu.. (sweet sour ikan apa tak tahu, tuna flakes my favourite,udang masak lemak yang kuah hijau tu, ikan dori celup tepung)

Lepas makan, solat dan mandi kami bersiap untuk keluar beli tiket..

Mak dan hafiz ke UM melawat adik saya,Ali. maka saya dan 2 tetamu ke jalan Duta untuk beli tiket.. Tapi tak ada tiket Plusliner di situ.. Maka kami pun disuruh menuju ke Bukit Jalil... Di sana tak ada elektrik maka kami disuruh pula menuju ke Stesen KTM berhampiran masjid negara.. Dan setelah puas mereka beratur di kaunter Plusliner, system break down.. Dan diarah pula ke bahagian Nice di tingkat atas.. Namun tetap tak berjaya mendapatkan tiket tu.

Saya lihat wajah mereka sudah berubah cemas.

Satu sahaja jalan penyelesaiannya.

"Biar akak hantar kamu balik sana.."kata saya. Sebenarnya saya memang sudah ada bertimbun tugasan yang hendak disiapkan pada hari cuti yang 1 hari iaitu Ahad. Semoga dengan saya mempermudahkan urusan mereka, Allah mempermudahkan urusan saya..

Mereka adalah tetamu Allah untuk saya.. Saya perlu menghargai mereka dengan baik.

"Kak.. malu, sebab datang aritu mak akak dah jemput. Balik akak pulak hantar. Lagipun akak seorang diri pula,"kata salah seorang.

"eh akak kan ada driver, my brother.. nanti akak minta tolong dia, inshaAllah boleh, kalau dia ada memang selalunya dia yang jadi driver akak ke sana ke mari.."terang saya.

"Kami belanja akak..kami belanja akak.. akak nak makan apa??"soal mereka bertubi-tubi. Saya tergelak sambil berlalu meninggalkan mereka (saje nak menyakat mereka).


Sebagai menghiburkan hati mereka supaya kembali tenang, saya membawa mereka bersolat di hotel yang berhampiran KL central. Suraunya cantik dan selesa, Subhanallah.. Salah seorang sahabat yang ada itu anak orang susah dan baru sekali pernah tidur di hotel (ketika first time jumpa dia, kami tidur sebilik). Semasa dia bersembahyang saya dapat dengar esakan tagisan dia. Saya tahu pelbagai ranjau yang dia lalui dalam hidup ini sehingga akhirnya dia ada di sini, di sebelah saya.

Air mata saya turut mengalir perlahan tatkala tangan menadah doa. Ampunkan aku ya Allah andai pernah aku merungut.. ampunkan aku ya Allah andai pernah aku marah.. Ampunkan aku ya Allah andai pernah aku kurang bersabar.. Ampunkan aku ya Allah andai pernah ada yang lebih aku rindui daripada Mu... Sungguh, aku meminta untuk sentiasa dalam cintaMu dan rinduMu yang berpanjangan selamanya...

Singgah kedai beli beras seperti yang dipesan emak. Kemudian kami tiba di rumah hampir pukul 10 malam.. Pinggang saya agak sakit dan mata memang dah tak larat nak celik. Sepanjang perjalanan daripada petang tadi sampailah malam ni, saya gunakan masa bersama di dalam kereta untuk saling berkongsi dengan mereka. Pelbagai topik yang menyentuh hati yang mungkin tidak mampu dibualkan di khalayak umum turut disentuh. Niat saya supaya kami semua jelas dengan destinasi perjalanan sebuah kehidupan ini iaitu mencapai redha Ilahi.

"Malam ni jangan tidur, kita sembang puas-puas!"pinta mereka. Saya dah tak larat lalu perlahan-lahan mengundur diri meninggalkan emak dan mereka.
"Eh esok kan cuti,"usik mak.
"Kakak tak cuti.. Kakak nak pergi perak..tata"saya berlalu. Serius ngantuk sungguh.


Sebelum tidur, saya bermuhasabah.. Apa yang berlaku kepada sahabat-sahabat saya yang ingin bertemu saya pada hari Sabtu ini? Diam je.. Saya hampir lupa tentang mereka semua kerana terlalu sibuk melayan tetamu dua orang ni. Saya tersenyum damai. Sungguh Allah mempermudahkan, Allah memilih yang terbaik untuk saya...

Dan Allah memilih 2 orang tetamu ini untuk bersama dengan saya..

Mengapa mereka terpilih? Pastinya ada sesuatu kelebihan yang Allah berikan kepada mereka sehingga mereka terpilih. Subhanallah..
___________________________________________________________

Ahad. Alhamdulillah... Allah mengizinkan saya untuk bangun lebih awal daripada alarm handphone saya! Segala letih semalam sudah hilang tidak berbaki.. Damai dapat sujud dalam solat taubat, tahajud dan istikharah... Sungguh Allah itu Maha Penyayang...
Semoga Allah melimpahkan rahmat dah hidayahNya kepada seluruh manusia..
Berilah hidayah kepada kami ya Allah....!
Berilah kami cintaMu yang abadi......!



Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

2 ulasan:

  1. salam liliah...wow...sebuknya dia...bertuahnya 2 orang hamba allah tu dapat bertemu dgn liliah, insyallah kak mala pon nk jumpa adik akak yg sorang ni hehhe... doakan yek...agar dapat dipertemukan.... kalo kita minta sungguh-sungguh pada ALLAH, insyallah akan dipermuudahkan segalanya...kan...insyallah..

    BalasPadam
  2. wsalam...
    liliah? oh nama baru yang comel ..hehe.

    akak, doala supaya saya dapat pegi rumah akak yang atas bukit dalam hutan tu.. saya teringin nak naik bot 2 jam tu.. nak tidur berbumbung langit, berselimut safety vest tu..

    ye kak, inshaallah apabila kita bersungguh2, Allah akan membantu kita.. :)

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....