Isnin, 16 Ogos 2010

Nilai lah kembali cinta mu itu..



"Rasa cinta seorang hamba kepada Allah tidaklah boleh menyerupai cinta seorang makhluk kepada makhluk yang lainnya. Kerana, cinta (kepada makhluk) seperti itu merupakan kecenderungan untuk menguasai dan mendapatkan sang kekasih. Hal ini merupakan ciri-ciri cinta jasmaniah.



Para pencinta Allah s.w.t. adalah orang-orang yang bersungguh-sungguh dalam mendekati-Nya, bukan orang-orang yang menuntut mesti bersama-Nya (yakni, memaksa-Nya - Maha Suci Allah dari kehendak makhluk, Kehendak-Nya atas segalanya).



Orang yang menuntut itu berdiri sendiri dengan rasa cintanya (dengan sangkaan semata-mata), sementara orang yang bersungguh-sungguh itu turut larut dengan Kekasihnya. Orang-orang yang paling jujur dalam medan cinta adalah mereka yang bersungguh-sungguh meraih cinta yang ditakluki olehnya."



[Al-Hakim Al-Tirmidzi]





awak(8/16/2010 2:12:54 PM): saya ada masalah..dan perlukan seorang yang dapat bagi nasihat...awak ada sesiapa yang dapat tolong saya?



lillah (8/16/2010 2:14:31 PM): masalah apa ye?



awak(8/16/2010 2:15:50 PM): masalah dengan keluarga



lillah (8/16/2010 2:15:57 PM): oo



lillah (8/16/2010 2:17:08 PM): kalau awak tak keberatan



lillah (8/16/2010 2:17:14 PM): awak ceritaknlah



lillah (8/16/2010 2:17:16 PM): pada saya



lillah (8/16/2010 2:17:24 PM): inshaallah kalau saya mampu saya cuba bantu



lillah (8/16/2010 2:17:27 PM): setakat termampu



awak(8/16/2010 2:24:05 PM): ok... masalah dengan family saya yang mementingkan akademik..family saya semua masuk universiti.. dan bfikiran mgikut adat perlu kejar akademik! baru-baru ni saya telah perkenalkan seorang pemuda yang bakal menjadi suami saya..mereka meyukainya..dan mrestuinya... kami katakan pada keluarga yang kami nak kahwin awal sebab kami takut jatuh ke lembah maksiat... family saya tak bagi tapi diaorg bagi kami keluar berdua ke situ ke sini..saya pelik... apa nak jadi dengan dunia ni..



awak(8/16/2010 2:24:27 PM): apa yang saya perlu buat skrg?



awak(8/16/2010 2:24:29 PM): saya ker yang salah?



awak(8/16/2010 2:24:37 PM): saya demam dah 3 minggu



awak(8/16/2010 2:24:43 PM): pemuda tu yang jaga



awak(8/16/2010 2:25:00 PM): tapi dia tak buat apa-apa dekat saya



lillah (8/16/2010 2:25:20 PM): erm



lillah (8/16/2010 2:25:22 PM): ada lg?



awak(8/16/2010 2:25:24 PM): saya rasa jumpa dia..adalah 1 kebahagiaan



awak(8/16/2010 2:25:25 PM): kenapa family saya tak faham



awak(8/16/2010 2:25:29 PM): saya sedih



lillah (8/16/2010 2:26:09 PM): ada lg?



awak(8/16/2010 2:26:38 PM): saya tak suka hidup macam ni.



awak(8/16/2010 2:26:51 PM): dah tak de



lillah (8/16/2010 2:27:07 PM): baiklah..



lillah (8/16/2010 2:27:13 PM): mula-mula sekali saya nak tanya



lillah (8/16/2010 2:27:23 PM): awak dah istikarah?



awak(8/16/2010 2:27:48 PM): dah buat..dia pun dah buat..dia selalu muncul dalam mimpi saya..



awak(8/16/2010 2:28:13 PM): dia bagus agamanya



lillah (8/16/2010 2:28:22 PM): soalan kedua



lillah (8/16/2010 2:28:43 PM): apa persiapan yang awak buat untuk bersedia sebagai isteri & ibu?



awak(8/16/2010 2:29:28 PM): saya dah bersedia..itu yang saya dapat katakan



lillah (8/16/2010 2:29:51 PM): apa persediaan yang awak buat?



awak(8/16/2010 2:32:53 PM): kenapa saya mahu berkhwin?sudah pasti saya tak mahu hidup berterusan dengan rasa bsalah mcm ni? saya suka kan... redhaNYa..mencari redhaNYa... sudahnya pasti psedian2...yang saya akan buat... dari segi makanan rohani,mental dan maknan ilmu..yang pasti cabaran yang perlu saya tempuh...dengan suami yang sentiasa mguatkn saya



lillah (8/16/2010 2:33:21 PM): katakan awak berkahwin



lillah (8/16/2010 2:33:32 PM): dan Allah tak berikan semua yang awak



lillah (8/16/2010 2:33:36 PM): harapkan tu?



lillah (8/16/2010 2:33:40 PM): apa persediaan awak?



lillah (8/16/2010 2:34:13 PM): maksud saya



lillah (8/16/2010 2:34:18 PM): katakan awak bkahwin



lillah (8/16/2010 2:34:28 PM): dan tiba2 suami yang diharapkan



lillah (8/16/2010 2:34:38 PM): tak diizinkan untuk membahagiakan



lillah (8/16/2010 2:34:45 PM): tak diizinkan untuk menguatkan



lillah (8/16/2010 2:34:49 PM): apa persediaan awak?



awak(8/16/2010 2:35:33 PM): kalau itu jalan yang saya ambil,maka saya perlu melalui jalan itu juga... saya percaya pada janjiNYa...



lillah (8/16/2010 2:36:18 PM): Kahwin itu sunnah. Kahwin awal itu, terserah. Mungkin bagus mungkin tidak. Bergantung kepada keadaan



lillah (8/16/2010 2:36:34 PM): http://sham86.tumblr.com/post/65127766/kahwin-semasa-belajar-saifulislam-com



lillah (8/16/2010 2:36:41 PM): baca artikel yang saya beri ni..



awak(8/16/2010 2:37:18 PM): haram dan halal yang saya perlu di ambil?



lillah (8/16/2010 2:37:30 PM): dah habis baca?



awak(8/16/2010 2:38:05 PM): saya dah baca ni sejak awal lagi



lillah (8/16/2010 2:38:20 PM): baca smula



lillah (8/16/2010 2:38:30 PM): dan bagi tau apa sinopsis nya



awak(8/16/2010 2:43:00 PM): perkahwinan itu menjadikan lembab.. saya rasa tak macam tu.. perkahwinan tu menjadikan kita kuat..kerana kita dapat saling mbantu..awak boleh baca biodata pahrol mohd juoi



lillah (8/16/2010 2:43:43 PM): awak nampak 1 pkataan lembab je ke?



lillah (8/16/2010 2:43:44 PM): hm...





awak(8/16/2010 2:44:16 PM): awak suka kah kalau saya berbuat dosa?



lillah (8/16/2010 2:44:28 PM): maafkan saya



lillah (8/16/2010 2:44:42 PM): tapi sejujurnya saya katakan



lillah (8/16/2010 2:44:46 PM): saya tak suka menipu



awak(8/16/2010 2:44:48 PM): awak suka kah kalau saya kluar berdua?



lillah (8/16/2010 2:45:00 PM): tapi dalam masa yang singkat hasil diskusi kita berdua



awak(8/16/2010 2:45:07 PM): awak nak suruh saya berjaya dalam akademik saja ke?



lillah (8/16/2010 2:45:26 PM): pandangan saya, awak tak layak berkahwin..



lillah (8/16/2010 2:45:32 PM): sebab...



lillah (8/16/2010 2:45:49 PM): awak tak matang



lillah (8/16/2010 2:46:02 PM): awak beremosi



lillah (8/16/2010 2:46:09 PM): awak nampk yang kecil



lillah (8/16/2010 2:46:30 PM): awak tak bersedia mengorbankan perasaan



lillah (8/16/2010 2:46:37 PM): apa lagi la mengorbankan jasad



lillah (8/16/2010 2:46:39 PM): maaf..



lillah (8/16/2010 2:46:49 PM): saya katakan jujur saya tak nampak cirri-ciri isteri solehah



lillah (8/16/2010 2:46:54 PM): pada peribadi awak



lillah (8/16/2010 2:47:04 PM): saya tak nmpk cirri-ciri ibu yg solehah pada peribadi awak



lillah (8/16/2010 2:47:26 PM): nasihat saya...



lillah (8/16/2010 2:47:33 PM): awak banyakkan belajar



lillah (8/16/2010 2:47:41 PM): menuntut dari isteri2 solehah



lillah (8/16/2010 2:47:51 PM): apakah sebenarnya perkahwinan itu



lillah (8/16/2010 2:48:11 PM): kalau setakat nak elak dosa dan fitnah



awak(8/16/2010 2:48:27 PM): terima kasih awak..saya terima sgalnya



lillah (8/16/2010 2:48:42 PM): apa beza awak dengan orang2 yang saya bantu di kaki disko



lillah (8/16/2010 2:49:05 PM): ini ke tahap iman seseorang yang nak anggap diri mujahidah?



lillah (8/16/2010 2:49:08 PM): kekasih Allah?



lillah (8/16/2010 2:49:12 PM): maaf awak



lillah (8/16/2010 2:49:22 PM): kekasih Allah berkahwin untuk bekorban



lillah (8/16/2010 2:49:29 PM): bukannya setakat takut dosa



lillah (8/16/2010 2:49:40 PM): mujahidah mengutamakan redha Allah



lillah (8/16/2010 2:49:54 PM): untuk seorang anak, keredhaan Allah terletak pada ketaatannya terhadap ayah bonda



lillah (8/16/2010 2:50:04 PM): tapi awak kelihatan sudah melebihkan pemuda tu



lillah (8/16/2010 2:50:09 PM): daripada redha ibu bapa



lillah (8/16/2010 2:50:31 PM): jadi saya tak nampak yang awak mampu jadi isteri yang taat



lillah (8/16/2010 2:50:38 PM): sekiranya belum mampu jadi anak yang taat



lillah (8/16/2010 2:50:54 PM): dan dengan sikap awak yang tak matang



lillah (8/16/2010 2:51:13 PM): saya tak nampak bagaimana awak boleh mendidik anak-anak supaya berjiwa besar





awak(8/16/2010 2:52:14 PM) : saya suka cara awak



lillah (8/16/2010 2:52:49 PM): itu gambar awak dengan bakal suami awak ke?



awak(8/16/2010 2:52:51 PM): saya nak matang macam mana?



lillah (8/16/2010 2:52:54 PM): atau suami?



awak(8/16/2010 2:53:30 PM): saya nak jadi ibu yang baik macam mana?



lillah (8/16/2010 2:53:34 PM): itu gambar awak dgn bakal suami awak ke?



lillah (8/16/2010 2:53:49 PM): itu gambar dengan bakal suami atau suami?



awak(8/16/2010 2:54:10 PM): tak payah tanya pasal gmbar-gambar..saya nak berubah



lillah (8/16/2010 2:54:19 PM): astagfirullah al azim





"Hakikat cinta adalah bahawa ia takkan berkurang tatkala seseorang mengalami kesulitan, tidak pula bertambah (hanya) jika dihadiahkan kebaikan (yakni, inilah kecintaan tanpa syarat kepada Tuhannya). Orang yang mendakwa diri mencintai Tuhan adalah pendusta jika dia mengabaikan batas-batas yang ditetapkan-Nya." [Yahya bin Mu'adz]






lillah (8/16/2010 2:54:36 PM): jika kalian tiada hubungan halal



lillah (8/16/2010 2:54:56 PM): lebih baik buang gambar yang mengundang fitnah itu



lillah (8/16/2010 2:55:04 PM): sebab dosa fitnah itu sangat besar



lillah (8/16/2010 2:55:15 PM): dan sekarang awak sendiri memfitnah diri awak



lillah (8/16/2010 2:55:20 PM): astagfirullah al azim



awak(8/16/2010 2:55:23 PM): kalau saya dah kahwin?



lillah (8/16/2010 2:55:37 PM): kalau dah kahwin,tak ada masalah







awak(8/16/2010 2:55:59 PM): nak matang macam mana?



lillah (8/16/2010 2:56:08 PM): maaf awak



lillah (8/16/2010 2:56:12 PM): awak tak berlaku adil



lillah (8/16/2010 2:56:24 PM): soalan saya awak tak jawab



lillah (8/16/2010 2:56:31 PM): awak pula desak nak ilmu dari saya



lillah (8/16/2010 2:56:43 PM): nasihat saya



lillah (8/16/2010 2:56:52 PM): bertaubatlah pada Allah dengan taubat nasuha



awak(8/16/2010 2:56:57 PM): saya suka mendesak



lillah (8/16/2010 2:56:59 PM): mohon ampun pada ayah bonda



lillah (8/16/2010 2:57:23 PM): jadilah anak yang taat kerana itu anak yang Allah cinta



lillah (8/16/2010 2:57:28 PM): jadilah wanita yang taat



lillah (8/16/2010 2:57:36 PM): kerana itu wanita yang Allah cinta



lillah (8/16/2010 2:57:48 PM): selain daripada itu, bertaubatlah sungguh2



lillah (8/16/2010 2:57:51 PM): maaf awak



lillah (8/16/2010 2:57:54 PM): saya ada kerja



awak(8/16/2010 2:57:58 PM): hati saya masih keras ni



lillah (8/16/2010 2:58:15 PM): awak manfaatkan internet ni search tazkirah yang ada



lillah (8/16/2010 2:58:28 PM): saya alu-alukan awak kalau nak buka blog saya yang tak seberapa



lillah (8/16/2010 2:58:33 PM): tengok artikel-artikel lama...



lillah (8/16/2010 2:58:39 PM): saya kena minta diri



lillah (8/16/2010 2:58:44 PM): saya ada kerja nak dbuat



lillah (8/16/2010 2:58:52 PM): untuk janda2 dan anak2 yatim



lillah (8/16/2010 2:58:58 PM): maaf awak



lillah (8/16/2010 2:59:02 PM): syukran perkongsian



lillah (8/16/2010 2:59:06 PM): saya akn doakan awak..



lillah (8/16/2010 2:59:15 PM): moga menjadi mujahidah solehah



lillah (8/16/2010 2:59:18 PM): inshaallah



awak(8/16/2010 2:59:33 PM): awak..terima kasih ya..jazakallah



awak(8/16/2010 3:00:35 PM): ameen. jaga diri



awak(8/16/2010 3:09:42 PM): awak belajar mana?



awak(8/16/2010 3:09:47 PM): umur brapa?



lillah (8/16/2010 3:10:06 PM): USM



lillah (8/16/2010 3:10:15 PM): amik industrial technolgy



lillah (8/16/2010 3:10:24 PM): major bio resource paper coatings



lillah (8/16/2010 3:10:28 PM): minor managment



lillah (8/16/2010 3:10:37 PM): opsyen abnormal psychology



lillah (8/16/2010 3:10:52 PM): full time activist



lillah (8/16/2010 3:11:05 PM): sekarang saya bekerja sebagai guru



lillah (8/16/2010 3:11:13 PM): di skolah menengah



awak(8/16/2010 3:11:19 PM): bagus jugak dpt knal awak hari ni..so saya nak buat apa sekarang?



lillah (8/16/2010 3:11:51 PM): kalau saya jadi awak



lillah (8/16/2010 3:12:08 PM): saya akan search ciri2 mujahidah kekasih Allah



lillah (8/16/2010 3:13:22 PM): http://amanpattani.blogspot.com/



lillah (8/16/2010 3:13:30 PM): ini blog rasmi kami



awak(8/16/2010 3:13:36 PM): eh..betullah saya tak matang..huhu.. lagi2 apa nasihat..so saya tak payah kahwin la kan?





lillah (8/16/2010 3:13:43 PM): kita sebaya



lillah (8/16/2010 3:13:48 PM): dan saya juga normal



lillah (8/16/2010 3:13:54 PM): ada perasaan untuk berkahwin



lillah (8/16/2010 3:14:09 PM): tetapi soal perasaan itu perkara kecil



lillah (8/16/2010 3:14:17 PM): sebab ada isu umat untuk saya fikirkan



lillah (8/16/2010 3:14:22 PM): di slatan thailand



lillah (8/16/2010 3:14:25 PM): ada 2000 janda



lillah (8/16/2010 3:14:30 PM): ada 4000 anak yatim



lillah (8/16/2010 3:14:36 PM): jumaat lepas saya bekerja



lillah (8/16/2010 3:14:38 PM): skolah



lillah (8/16/2010 3:14:54 PM): lepas balik skolah saya terus ke penang untuk bantu roadshow



awak(8/16/2010 3:14:58 PM): kenapa saya boleh jadi jahil?



lillah (8/16/2010 3:15:02 PM): semalam



lillah (8/16/2010 3:15:11 PM): petang saya balik semula ke selangor



lillah (8/16/2010 3:15:15 PM): sampai rumah magrib



lillah (8/16/2010 3:15:29 PM): sebelah malam saya fikirkan tentang bisnes



lillah (8/16/2010 3:15:41 PM): sebab duit tu yang saya ingin gunakan untuk support dakwah



lillah (8/16/2010 3:15:49 PM): pagi tadi saya pergi mengajar sekolah



lillah (8/16/2010 3:15:55 PM): anak2 murid saya ada percubaan pmr



lillah (8/16/2010 3:16:02 PM): dan ujian ogos



lillah (8/16/2010 3:16:20 PM): balik dari kerja ni patutnya saya



lillah (8/16/2010 3:16:32 PM): siapkn urusan2 dokumen janda2 & anak yatim



lillah (8/16/2010 3:16:41 PM): sebab sahabat saya nak ke thailand jumaat ni



lillah (8/16/2010 3:16:47 PM): saya patutnya pergi sekali tapi



awak(8/16/2010 3:16:52 PM): rasa nak join ...



lillah (8/16/2010 3:16:55 PM): sebab sabtu ni sekolah on



lillah (8/16/2010 3:16:58 PM): tak cuti



lillah (8/16/2010 3:17:02 PM): maka saya tak dapat pergi



lillah (8/16/2010 3:17:15 PM): tapi saya perlu siapkan segala hal2 tu sebelum mereka pergi



lillah (8/16/2010 3:17:28 PM): nasihat saya..



lillah (8/16/2010 3:17:39 PM): awak ada tanggungjawab terhadap umat ini



lillah (8/16/2010 3:17:54 PM): awak jangan sia-siakan air mata untuk perkara yang tak membawa ke syurga



lillah (8/16/2010 3:18:09 PM): awak jangan sia-siakan tenaga, duit & masa untuk perkara yang tak pasti



lillah (8/16/2010 3:18:13 PM): mmbwa ke syurga



lillah (8/16/2010 3:18:35 PM): awak jangan sia-siakan perasaan & ingatan untuk fikirkan perkara yang tak menambah kedekatan pada Allah



lillah (8/16/2010 3:18:43 PM): saya tak perfect



lillah (8/16/2010 3:18:51 PM): tapi saya cintakan jalan dakwah



lillah (8/16/2010 3:18:59 PM): saya cintakan semua yang Allah cinta



awak(8/16/2010 3:19:10 PM): saya kena putuskan hubungan dengan pmuda tu?



lillah (8/16/2010 3:20:50 PM): jawapan saya : saya yakin jika saya meninggalkan sesuatu yang baik untuk mendapat sesuatu yang lebih baik, Allah pasti akan menggantikan dengan sesuatu yang lebih baik kemudiaannya...



awak(8/16/2010 3:22:24 PM): ya..trima ksh awak

"Cinta adalah sentiasa berpaling kepada Sang Kekasih dengan hati yang merasa kerana cinta. Cinta bererti mengutamakan sang Kekasih di atas semua yang dikasihi. Cinta bererti bahawa si pencinta menyesuaikan diri dengan keinginan Sang Kekasih, baik dia hadir di sisi-Nya ataupun berada jauh dari-Nya." [Imam Al-Qusyairi]









Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

3 ulasan:

  1. panjang lebar betul.. :) tp tetap baca..cuma ambil mase sbb skrin komputer..kalau buku mesti lebih kusyuk..

    saya tak pernah piki sejauh lillah piki..sy pernah brada di kedudukan 'awak' itu..cuma bila keadaan mendesak saya untuk berkawin awal..saya cuma pikirkan restu mak ayah..kerana tu saya bgtau..kalau klga saya tak restu saya kawen..saya takkan buat ape walaupun saya sgt sayangkan awak...

    dan alhamdulillah..dia sanggup tunggu,tak pikir bukan2..dan dah jadi suami saya..walopon hidup kami tak senang..tp saya bahgia..

    saya tulus cakap..tak pernah pikir sejauh lillah tu..hmm..yang termampu saya piki tak mahu berpaling dari ibu bapa saya...
    trima kasih mengingatkan..

    BalasPadam
  2. marinamusfirah17 Ogos 2010 9:32 PG

    post ini indah. (",)

    BalasPadam
  3. kak she-G :
    moga keluarga akak dilimpahi sakinah, mawaddah, rahmah dan barakah..

    :)

    moga Allah meredhai segala yang kita lakukan..



    kak marina :
    Allah Maha Indah :)

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....