Rabu, 21 Oktober 2009

'belajar' kerana menghagai cinta Pencipta

"kakak dalam dilema antara 2 pilihan.."kata saya..
"kakak dah ada jawapannya.."sambung mak saya. wajah saya berkerut. Ha?? belum bagitau pun apa pilihan saya, mak pulak dah ada jawapan..

"last week mak abah dah discuz.. kakak kne sambung stdy.."jawab mak..


SAMBUNG???

"kenapa tak discuz dulu dengan kakak sebelum buat keputusan??" saya mula geram.. dalam kebanyakkan hal saya dilayan seperti orang dewasa, boleh dibawa berbincang tetapi kenapa bila soal sambung belajar ni tak berbincang dengan saya dahulu sebelum buat keputusan??

"kakak yang sepatutnya berbincang dengan kami sebelum buat keputusan."kata mak lagi.

"kan kakak dah bagitau mak sebelum ni yang kakak tak nak sambung belajar... kakak tak tahu sebab apa kakak kene sambung belajar. sebab taknak sambung belajar tu kakak tahu.." air mata mula turun ke pipi.. masa tu saya sedang memandu.. merbahaya..

"kakak sepatutnya bincang hal ni dengan abah. pernah kakak tanya dia nak kakak jadi macam mana? "sambung mak lagi.

"nak bincang macam mana? kami nak bertemu tu pun susah.. kalau bertemu pun pada masa-masa yang TAK sesuai nak berbincang.." saya memberi alasan.. abah memang sangat sibuk hinggakan kami sekeluarga hanya dapat bertemu di program-program khas sahaja selalunya.. sebenarnya kalau saya betul-betul nak bincang dengan abah,berbalas email dengan abah pun boleh..

SEBAB APA BELAJAR?


"abah kata kakak tak boleh nak ke mana dengan ijazah ni.. zaman sekarang ni saingan tinggi.."jawab mak lagi.

"belajar tinggi-tinggi, lepastu menyumbang tak banyak manapun.. kakak dah tengok ramai orang yang sambung master then pHD lepastu hanyut macam tu je.. paling mengecewakan hasil kajian mereka itulah yang menindas masyarakat, memusnahkan alam.. yang tak patut lulus, diluluskan hanya sebab mereka paling layak meluluskan projek.. hmmm.."jawab saya..

saya sebolehnya tak mahu sambung belajar kerana saya ingin fokus dalam kerja dakwah yang saya telah ceburi. kalau orang lain belajar full time manakala kerja dakwah sbagai part time di kampus.. saya sebaliknya.. saya bagaikan mempergunakan status mahasiswi supaya saya boleh bergerak dalam kampus..

semenjak 6 bulan terakhir ini saya mula meninjau-ninjau kawasan tempat tinggal saya.. mengumpulkan maklumat kawasan bermasalah (pemetaan sosial)..

makin lama terasa makin besar sebab mengapa saya perlu berada di tempat tinggal saya.. selangor yang ku sayang..

kes remaja zina umpama barah yang semakin hari semakin bertambah.. apa akan jadi pada tamadun manusia ini?
pembangunan lahiriah semata-mata tidak akan mampu mengekalkan ketamadunan manusia.. perangai kebinatangan itu akan menghancurkan tamadun ini..
dan hanya sedikit mereka yang memikirkan soal umat.. lebih sedikit mereka yang bertindak untuk merawat penyakit umat ini...

di manakah saya pula?

KEPUTUSANNYA?


mak diam..

"keputusan dah dibuat.. sama ada kakak ikut cakap abah dan kakak mungkin terluka ataupun abah ikut cakap kakak dan abah mungkin terluka.."sambung mak..

eeee... tak suka betul bila ayat ni keluar.. rasa sakit satu badan bila terkena ayat ni..

"seperti biasa.. seperti sebelum-sebelum ni.. ofcoz kakak akan ikut cakap abah.. hanya sebab he is my father.. dan i need his blessing..sebab redha Allah."terus terang saya menjawab.. air mata turun laju..

mak diam...

"u have no choice..he is your father.."sambung mak.

saya pulak sambung menangis.

TUNTUTLAH ILMU...


kebetulan hari ni hari terakhir Syawal.. emak berpuasa sunat.. kami pergi beraya di rumah pakngah, Dr Ahmad Fuad.. Ketika di sana saya bertemu dengan sepupu saya yang sedang menuntut 'alim' di sri petaling.. saya membelek kitab sahih bukhari dalam bahasa arab.. wow.. ada rasa gerun melihat kitab-kitab syarah yang bertimbun..
bersemangat sepupu saya mahu mengajar saya.. sekarang dia di tahun 6, tahun akhir..

dah lama saya mengidam nak mendalami bahasa arab.. sebab nak mendalami bidang agama ni... teruja!

teringat pesan sifu saya, pendakwah kene kuasai bahasa arab...

"kakak stay sini lah.. nanti kakak boleh ajar juwai bahasa inggeris.. juwai boleh ajar kakak bahasa arab.."cadang makngah saya.. saya cuma tersenyum.. emak ada bagitau pada makngah tentang kelas bimbingan SPM & STPM yang saya kendalikan di hujung minggu..

emak kata nak singgah di rumah pak ngah sekejap je.. tapi sebab tengok saya sedang happy bersembang dengan sepupu saya tentang kitab-kitab hadis menyebabkan emak melewatkan waktu untuk pulang ke rumah.. :-D

sebaik sampai ke rumah, jiwa saya sedikit tenang... saya mula berfikir-fikir untuk sambung belajar di sri petaling.. pengajian 6 tahun lagi..

bila teringat kes sambung Master, jiwa saya jadi kacau semula.. erm.. saya tak pasti abah akan dengan mudahnya mengizinkan saya menyambung di Sri petaling.. tetapi saya berharap, selepas saya tamat Master ni, abah berlembut lah mengizinkan saya ke sana...

adakah patut saya mengharap? **rasanya kalau saya dah ada pendapatan sendiri yang cukup stabil, mak abah mungkin tak kisah sangat kot...

sebelum tidur saya berfikir tentang siapakah pensyarah yang saya dapat sambung di bawahnya.. teringat pula kepada bekas supervisor semasa saya buat final projek.. saya segera email permohonan kepada beliau..

alhamdulillah beliau memberi respon positif..

Kalau inilah apa yang Engkau mahukan ya Allah...

Aku redha...


Tiada apa yang harus diriku bimbangkan.. Aku milikMu.. Hidup dan matiku semuanya untukMu.. Aturkanlah yang terbaik untukku dalam menggapai redhaMu...

selamat belajar!!




10 ulasan:

  1. seronok baca post ini.

    Dear Khalilah,

    semoga dipermudahkan segala urusan.. kerana semuanya sudah di dalam aturan Tuhan.

    All the best~

    BalasPadam
  2. amin...

    tak seronok menulis post ni :p

    all the best to akak...!!

    byk hikmahnya... nti dpt la jupa masa akk gi penang.. hehe ;)

    BalasPadam
  3. Salam Lillah..tak pe pasni leh join akak study MAster..hehe
    tak pe dengan master yang kita ada ni InsyaAllah kita harap dapat menyumbang ke Jalan Nya juga..
    InsyaAllah..
    Tetapkan niat dan Minta dipermudahkan
    InsyaAllah..

    Kak Fathin, Perlis

    BalasPadam
  4. lilaaaaaaaah.. really??? hmm

    InsyaALLAH..semoga ALLAH meredhaimu wahai sahabatku.. insyaALLAH kuatkan hati mu semata-mata keranaNYA..

    InsyaALLAH kita tak berjauhan..insyaALLAH my dear.. :)

    BalasPadam
  5. kak fathin...

    tula.. lillah nk kne join akak nih...
    pasni bole wat club plak...

    moga kita sama2 dpmudahkn dlm urusan hidup ni.. amin...

    :)

    BalasPadam
  6. ye saya... really... :p

    fairuz, jgn lupa menjenguk sahabat mu yg sorang ni..

    jgn wat2 tlupa.. nti dpt sms warning.. :p

    BalasPadam
  7. dlm masa smbung master pun boleh buat kerja dakwah jugak kan..
    :)

    BalasPadam
  8. to fyruz...

    Are you ready, kids
    Aye, Aye Captain!!
    I can't hear you!
    AYE, AYE CAPTAIN!!!!!!
    Ooooooooooh

    Who lives in a pineapple under the sea? SpongeBob SquarePants
    Absorbent and yellow and porous is he!
    SpongeBob Squarepants
    If nautical nonsense be something you wish SpongeBob Squarepants
    Then drop on the deck and flop like a fish

    Ready?
    SpongeBob Squarepants
    SpongeBob Squarepants
    SpongeBob Squarepants
    SpongeBob Squarepants
    SpongeBobbbbbbbbbb SquarePants
    Laughing

    BalasPadam
  9. to anonymous...

    yer..
    mmg lillah akn tetap berusaha mencari ruang dlm tempoh tu utk begerak~

    huhu

    knen bijak amik manfaat dlm suma keadaan...

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....