Sabtu, 31 Mei 2008

mendidik suami.. sebelum dan selepas berkahwin



semalam ada kuliah agama untuk staf Frim lagi.. cuma kali ni dibuat ketika waktu solat Jumaat.. ada ustazah datang.. semua audience pun perempuan. saya datang lewat 45 minit sebab ada hal perlu diselesaikan..

namun 45 minit yang baki tu saya gunakan sebaiknya..

kuliah ni tentang hak PeReMpUan.. sekaligus bekalan yang bagus untuk isteri/ibu dan bakal isteri/ibu yang bekerjaya..

intro...
"Jiwa kita memerlukan pengisian. jiwa ibarat botol air yang kosong. tidak bernilai tanpa isinya. Jiwa tanpa isi ini bukan sahaja tak bernilai di dunia sebab hidupnya tak bermakna.. tetapi jiwa ini juga tidak bernilai di pandangan Allah hinggakan boleh dicampak ke dalam neraka.."
Ayat permulaan yang membuatkan saya duduk tak berani pidah tempat duduk.

"kekuatan seorang perempuan solehah lebih dari 15 lelaki tak soleh.. maknanya seorang perempuan solehah boleh menyelamatkan 15 lelaki tak soleh.. tapi perempuan tak solehah boleh merosakkan ribuan lelaki.."sambung ustazah..

"perempuan selalu kata : saya mengharapkan suami mendidik saya... Sepatutnya kita didik diri kita dan diri dia. Gunalah psikologi. orang lelaki besar tanggungjawabanya, itu tak bermakna kita tak boleh didik mereka. Mereka besar tanggungjawab kerana menanggung hukum, nafkah dan dosa. tetapi di samping Adam ada Hawa yang berperanan mendidik suami.. Tapi janganlah sampai suami panggil isteri ustazah.. gunalah hikmah.. psikologi.."

"Pujuk dia..cakap sikit-sikit lama-lama masuk juga. Psiko dia secara lembut.. didik dia.."

"misalnya nak minta duit poket bulanan, minta tu gunalah psiko secara lembut. itu memang hak isteri tetapi kenalah minta dgn hikmah, elakkan suami tersinggung."

panjang nak tulis.. so saya buat sinopsis :
jangan biar lelaki lepas tangan.. jangan berdikari sangat hinggakan suami lepas tangan.semua ni bermula di awal perkahwinan.. biar suami basuh pinggan dia sendiri. biar dia sapu rumah. awal perkahwinan masih ada bau pengantin, dia pun tak jadi nak marah.. sebab kalau tak dibiasakan dia buat sikit-sikit kerja rumah, nanti bila kita dah mengandung dan ada anak, dia tak tahu nak tolong. Sedangkan kita ni dah tak larat nak buat kerja masa tu.. perut dah besar, anak yang ada nak kena mandikan, bagi makan dan nak kena tengok pelajarannya.. yang suami pula balik kerja buat tak tau je. nampak pinggan kotor buat tak tau je. nampak rumah berselerak buat tak nampak je.. Sehari dua mungkin isteri yang bekerja bolehla tahan.. lama-lama bahaya.. hati terluka bimbang boleh menyebabkan derhaka..

next isi penting :
Mas kahwin tu hak isteri. zaman sekarang ni ramai yang tak tahu hukum dan pakai suka hati je guna duit bakal isteri untuk mas kahwin. bakal suami pinjam duit isteri dan ganti semula lepas kahwin. Tak boleh. jatuh cerai. Kongsi duit dengan bakal isteri pun tak boleh.. Dan wang hantaran, sebaik-baiknya biarlah pihak lelaki yang uruskan sekadar yang dia mampu.. biar dia mulakan tanggungjawab dia.. Dia yang telah dipertanggungjawabkan oleh Allah untuk sara family oleh Allah.. bukan oleh datuk bandar ke, menteri ke, raja ke.. Kalau belum kahwin pun dah tak mampu nak bertanggungjawab, lepas kahwin berisiko besar dia tak bertanggungjawab.. bertanggungjawab di sini maknanya dia take care nafkah zahir batin dan dia faham tentang tangungan dia.. ini tak sama dengan memberi kemewahan..

lepas kahwin, suami tak boleh ambil mas kahwin tu.

Suami tak boleh makan harta isteri..ini masalah tauhid dengan Allah.. kalaupun isteri redha, tetapi suami jangan lupa yang Allah akan persoalkan tanggungjawab dia untuk menanggung family.

**Suasana agak tegang dalam dewan. ramai yang bersuara tak bersetuju.. saya pula semakin excited nak dengar. huh.. kat sini semua staf yang bekerja.

seorang wanita mempersoalkan" saya kerja dgn keizinan suami.. takkan tak boleh duit saya suami makan?"
"kamu boleh bagi anak makan duit tu.. tapi bukan suami.. kalau kamu nak belanja makan, kamu boleh bayar untuk diri dan anak.. suami dia kena bayar sendiri"
jawab ustazah..

~## saya agak keliru dgn ayat ustazah. tapi suasana tegang dan ramai yang bersoal jawab, so saya remain silence.. sebab saya pernah dengar sebaik2 sedekah ialah sedekah pada family sendiri.. kena kaji ni!!

Penutup:
Jangan memperhambakan diri pada suami kerana Allah telah mengangkat martabat wanita.. tapi seperti yang dah Nabi saw beritau kita wanita akhir zaman akan diperhambakan dan mengambil alih tanggungjawab lelaki..

Jangan kesiankan suami di dunia sahaja.. kesiankan dia selepas mati nanti.. Tak sia-sia pengorbanan.. hasil pengorbanan ialah anak yang soleh solehah, harta yang paling bernilai di dalam kubur..

"Ustazah.. susahlah nak cari suami yang faham benda ni.. silap2 putus tunang la kalau bagitau dia hal ni" seorang wanita mengomel.

Ustazah memandang saya dan dua orang kawan lagi, kami je yang muda-muda kat situ.. yang lain dah 30an-50an..
"kamu nanti nak kahwin, cari yang takut pada Allah.. Sebab kalau dia takut pada Allah, dia insya'Allah akan tunaikan segala tanggungjawab dia sama ada yang kamu nampak dan yang kamu tak nampak.. sebab dia tahu Allah nampak. dan dia tahu Allah akan soal dia.. "

Persoalannya macam mana nak tau dia ni 'lelaki yang takutkan Allah ke tak?'
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Saya sembang dengan mak semula.. mak kata "Nak lelaki yang takutkan Allah, kena jadi perempuan yang takutkan Allah.. kalau sama-sama di atas niat yang sama, baru boleh bertemu.. Salah satu yang kita boleh lihat, no love before akad.. no such things.. kalau takutkan Allah, kita tak buat benda lagha tu. Sebab sesuatu yang kerana Allah tak boleh dicampur maksiat tu."

Adik saya pun nak dengar sama..budak lelaki pun kena dengar juga.

"Mula-mula persiapkan diri dulu.. bila dah rasa sedia nak kahwin, dah sanggup terima tanggungjawab.. sanggup susah senang bersama2.. then doa minta Allah temukan dengan jodoh. Jumpa terus risik dan kahwin. tak payah nak berkenalan lama-lama. dah kahwin berkenalan lah puas-puas..Tak kisahlah lelaki pinang perempuan atau perempuan pinang lelaki, yang penting niat. selepas akad tu, janganlah nak rasa tersalah pilih ke atau menyesal.. walau sekaya atau sehebat mana si isteri tu dan semiskin mana si suami tu, kalau dah tu jodohnya, sekufu la tu.. di pandangan Allah sama je, sesuai la tu.. saling melengkapi.."

Saya mengusik mak.."lepas tu mak pun jatuh cinta kat abah??"

Adik saya menyampuk .."Cinta boleh dipupuk.. hehe.. ali lambat lagi." Adik saya ni baru form4.

"ye.. kalau mak tak cintakan dia dan sayangkan dia, takkan lah mak sanggup sacrifice duduk dengan dia dan jaga harta dan anak-anak dia.."balas mak.

"manalah tahu mak pertahankan perkahwinan sebab mak sayang kami.. Abah kan selalu tak ada, busy dengan kerja.." saja nak usik mak. nak tau isi hati mak. boleh diambil pengajaran untuk diri sendiri..

"Masalah dalam perkahwinan tu perkara biasa. Allah pun dah kata dunia ni masalah. mak doa pada Allah supaya Dia berkati dan pelihara perkahwinan ini agar perkahwinan ini paling berkat dan paling terpelihara.. untuk dijadikan contoh pada anak-anak dan orang sekeliling.. Ya Allah.. aku kahwin kerana Engkau.. bukan kerana rupa dan harta.. Peliharalah dan berkatilah perkahwinan ini supaya dapat dijadikan punca hidayah pada hambaMu yang lain.." sambung mak lagi..

Hm..Alhamdulillah.. mak memang banyak menolong masalah rumahtangga orang lain..:-)

"Statistik di UK, 40% couple tak kahwin tapi duduk serumah sampai beranak pinak.. menjelang 2010 nanti naik 80%.. sebab mereka takut terikat dengan tanggungjawab dan prosedur bercerai.." sampuk adik saya.

"Alhamdulillah kita Islam, kita tak buat macam tu.. tapi tak pelik ada orang yang mengaku islam buat macam tu..Tak mahu kahwin sebab tak nak pikul tanggungjawab. Tapi yang kahwin pula, tak bertanggungjawab.. Dalam relationship.. kita kena ada saling mempercayai.. kalau sebelum kahwin dah prepare untuk bercerai, baik jangan kahwin. apa maknanya kalau mak tak percaya ayah, ayah tak percaya mak, anak tak percaya ayah, ayah tak percaya anak.. hati tak tenang.. semua try and error.. kita kena saling mempercayai dalam family, but still kena waspada.. rahsia tetap rahsia.. ada yang boleh share dan ada yang tak..Bila nak kahwin, kena bersedia mental fizikal.. sebab ingat! anak-anak tu bukan lahir secara kebetulan. Tu amanah. kalau orang nak amik sofa ni, nak amik rumah ni, ambil jelah.. tu dunia je.. harta mak yang sebenar, five of you!"

lepas tu kami turun bawah untuk breakfast.. the end.

Hm.. isu yang saya kupas dalam blog ni memfokuskan kepada family.. sebab segalanya bermula dari rumah.. dari ibu dan ayah.. dari rezeki yang halal.. dalam membentuk individu-individu ahli masyarakat yang soleh solehah.. moga kita semua menjadi anak, isteri,ibu,suami,ayah~ khalifah yang soleh solehah... amin Ya Allah..

selamat menjadi 'dia yang takutkan Allah..' ;-)

2 ulasan:

  1. assalamu'alaikum..
    mashaAllah susah juga tanggungjawab suami ni..

    BalasPadam
  2. wa'alaikummussalam wbt.. insya'Allah saudara mampu pikul tanggungjawab ni.. sebab dalam rahim dulu saudara dah terima amanah perjanjian dgn Allah utk menjadi khalifah di bumi..sebagai seorang lelaki.. insya'Allah.. teruskan usaha menjadi si dia yang takutkan Allah..

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....