Rabu, 2 April 2008

moga hari ini lebih baik dari semalam ~ smalam kene tazkirah dgn mak~

hidayah adalah seperti cahaya tidak akan menyapa mereka yang tidak membuka jendelanya.


Assalammualaikum wbt sahabat-sahabatku.. how are you? –Your faith(iman), health and study? Some people dream of success while others wake up and work hard at it.. jia you gambateh for final exam!!

Hari ini kita belajar lagi…

Semoga bertambah kematangan, keimanan,ketabahan,ketenangan…

Carilah erti bahagia, tujuan hidup,nilai insan…

Hargai setiap yang ada di tangan krn mungkin kita hanya akan sedar betapa bernilai setelah ia tiada…

tutup kelemahan insan dgn kelebihan dia..

Jadilah spt bintang d mlm hari- menjadi inspirasi orang lain.. spt karang d lautan- tak lemah d pukul badai.. spt lalang- tak luruh dipukul ribut.. carilah.. dan carilah… carilah semua jawapan sementara umur masih ada.. sebelum kita disoal oleh Dia..

Jangan menangguh, krn mgkn esok bkn utk kita..

Semalam mak datang menjenguk anaknya yang tak balik-balik ke rumah.. lama tak jumpa mak.. rindu sangat.. rindukan semangat dan aura dari mak..

Sebelum balik mak berpesan sesuatu.. rasanya eloklah saya berkongsi pesanan tu dengan sahabat-sahabat yang lain, terutama yang bakal menduduki final exam.. dan yang baru naik menjadi barisan MT malam semalam.. dan mereka yang berjihad fisabilillah.. dan mereka yang sama-sama hendak memperbaiki diri agar hari ini lebih baik dari semalam..

”kakak.. kita jangan tenggelam dalam masalah..

Kita kene timbul di atas masalah..

Baru kita nampak dan tahu apa masalah tu..

Dan apa yang perlu kita lakukan..

Jangan tenggelam dalam keadaan..

Jangan hanyut dalam keadaan..

Jangan berserah pada keadaan..

Jangan biar diri dikuasai suasana..

Kita kuasai suasana..

Bagaimana?

Jangan sesekali bergantung pada makhluk

Jangan sesekali terdetik mengharap belas kasihan makhluk

Sebaliknya

Dekatkan diri pada Allah

Berdoa supaya Allah beri keikhlasan setiap detik dan saat agar dalam beribadah seperti yang Dia cintai.. agar bila kita struggle study, kita struggle bantu insan lain dan kita berehat sentiasa mendapat rahmat dan nilai tambah di sisi Allah.. supaya kita tak tersia-sia.. ”

”study bukan kerana Allah suatu yang sia-sia.. sebabnya kerana di saat kita paling memerlukan pertolongan di hari hisab, Ilmu, usaha dan kegigihan study itu akan terhapus.. lenyap.. sedangkan study kerana Allah, di dunia kita cemerlang, terbilang.. kita terbilang kerana kejayaan study kerana Allah itu sangat hebat kesannya.. keberkatannya terserlah.. pertolongan Allah maha hebat.. kejayaan itu bukan sahaja memuliakan diri sendiri di mata makhluk, tetapi menaikkan maruah agamanya.. menaikkan semangat insan-insan di sekelilingnya.. dan menurunkan keegoan dan kesombongan diri terhadap Penciptanya.. di akhirat, amal ibadah sebagai saksi kita yang berhujah di hadapan Allah.. membela kita di saat mulut terkunci rapi. ”

”Khusyuk solat.. orang yang berjaya ialah orang yang khusyuk solatnya.. Apabila solatnya teratur, insya’Allah seluruh hidupnya teratur.. Jika solatnya cincai, nescaya seluruh hidupnya cincai walaupun kita nampak steady je..

Ingat!! Solat adalah link kita dengan Allah.. hubungan direct.. sejauh mana hati kita memberati solat, sejauh itulah sebenarnya iman kita.. bila kita letakkan keutamaan pada solat semata-mata kerana Allah.., insya’Allah, Allah akan pelihara solat kita.. yakinlah..

Bila kita letakkan keutamaan pada memelihara aurat sempurna kerana Allah semata-mata.. insya’Allah Allah akan pelihara autrat kita..

Bila kita letakkan study keutamaan kita kerana Allah semata-mata.. insya’Allah Allah akan pelihara study kita..”

”Bila kita meletakkan sesuatu sebagai keutamaan.. pastikan itu hanya kerana Allah.. agar Allah memelihara hajat kita itu.. agar niatnya betul, caranya betul dan hasilnya betul..”

”Last but not least, kakak... ingat ni.. jangan tinggal Qiam.. walaupun cuma 2 rakaat tahajud, itulah kekuatan kita.. bila iman kita sihat.. insya’Allah kita sihat yang lain-lain.. tapi bila iman kita sakit, kita akan jadi penyakit pada yang lain-lain..”

”Sudah.. misi mak nak ziarah kakak dah tercapai.. sekarang fokus study. Tenangkan diri.. atur diri sendiri.. expect the unexpected.. jangan mengharap senang dalam berjuang.. jangan mengharap senang selepas berjuang selagi hidup.. hari akan datang semakin sukar laluannya, hargai apa yang ada sekarang, perkuatkan segala kekuatan yang ada sekarang.. ”



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....