Sabtu, 26 April 2008

Adikku sayang.. maafkan kakak dik.. :’-(

Kembalinya saya ke rumah, saya dihujani hujan sms dari adik2 dari macam2 sekolah..
ada yang sudah pun habis sekolah..
kebanyakkannya semua adik2 yang pernah menjadi anak didik program2 yg lillah handle, anak buah persatuan dan anak2 murid tuisyen..

kemudian dihujani pula hujan sms daripada teman2 lama bertanyakan free tak cuti ni..
lillah tahu, stiap sms ni perlu dibalas krn mereka yg menghantar tu mengharapkan jawpn..

Cuma tak tahu macam mana nk jawab~ ayat terbaik yang berhikmah, yang tidak menghampakan dan menyedihkan hati sahabat2ku ini..

bagaimana boleh ku susun ayat2 sms ni.. (jadual cuti sangat2 penuh dengan tugasan2 yang memerlukan komitmen saya 7 hari semiggu)

Tiba-tiba teringatkan seorang adik, N iaitu bekas junior dari sekolah lama saya..
semenjak saya berpindah sekolah ketika di form 4, kami lost contact..
saya kenal dia masa jadi pengerusi Puteri Islam di sekolah ketika form 3. N ni lain dari adik2 yg lain.. sangat misteri dgn rahsianya. Tidak spt anak2 buah lain yg mudah bercerita kisah hidup mereka.

Namun krn kenaifannya, sangat menarik hati saya utk mendekati dia.. nyata tak mudah. Betapa saya begitu ingin mengenali N, hingga pernah mengekori dia pulang dari sekolah secara rahsia~

saya gila?

Sahabat2 akan faham dgn kegilaan saya jika sahabat2 menjadi pelajar di sekolah saya~.. usaha saya tidak sia2..

selps mengetahui beberapa pkra terpenting dlm hidup N, dia begitu manja dgn saya.

Saya? Saya terima semua adik2 saya tanpa syarat.. kakak sayangkan adik2 semua..! kakak nak yang terbaik untk adik2 semua..! saya yakin sentuhan hati saya Berjaya dirasai oleh mereka, tak banyak pun takpe, sikit pun jadilah..

N anak yatim.. miskin.. kurang sedikit bijak.. sering dibuli.. sedikit kecacatan pada badannya.. sering menanyakan soalan2 yang membuatkan kakak-kakak Majlis Tertinggi Puteri Islam nak pengsan..

sebab soalan2 tu semua tak logik~ macam budak tadika punya soalan.. memang ramai yang hilang sabar.. tapi saya tak tahulah.. saya semakin sayang pada dia.. adakalanya di saat2 saya sangat tertekan, rasa nak nangis sangat2, saya tiba2 ketawa dengan telatah dia. N hairan dan bertanya.. saya cuma jawab yg saya nak dia tahu saya sayangkan dia. Dia senyum..lupa tentang soalannya tadi.

Di sekolah saya ada sebuah kelas tuisyen~ lebih kepada kelas motivasi~ lebih kepada usrah~ lebih kpd tempat adik2 anak buah saya mengadu dan bercerita masalah, sesi kaunseling dan meminjam buku cerita kakak dia.. saya ni ulat buku, sangat2 suka membaca (novel cinta terkecuali~ saya tak faham,pening..) . saya akan bawa buku2 yang saya beli~ duit memang selalu habis di sini, bagi pada budak2 tu baca.. habis kene paksa bebudak tu membaca.. sahabat2 saya pun jadi mangsa.. semua orang kene rajin membaca!! :’-)

Antara soalan seorg adik saya
“akak, kalau kita derma darah.. nanti kita mati ye?”

Sahabat saya menjawab “eh, taklah.. kita bertambah sihat”

Si adik tak puas hati “kakak, mak potong ikan, darah banyak keluar.. ikan pun mati”

Sahabat saya memandang saya memberi kerlingan untuk saya pula menjawab.. bayangkanlah soalan2 lebih kurang ni dari budak2 tiap2 hari.. lalala.. kakak rindukan adik2..

Cuti sem lepas, ketika saya di tahun dua pengajian di USM.. tiba2 N call.. kakak dia ni punyalah terkejut. Puas fikir yg mana satu.. akhirnya pertemuan dibuat.. mak saya escort sekali(ke mana pergi, mak memang selalu ada)..

tatkala bertemu, N dah banyak berubah. Ketika mak solat di surau, saya pula pergi menghidupkn enjin kereta. N datng merapati dan memberi sesuatu.. sebuah buku novel penyiasatan(macam kenal je.. tapi di mana?)..

“Kakak, maafkan N.. N tak pulangkan pada kakak.. N dah tulis nama N.. tapi N dah padam dah” kata N separuh berbisik sambil matanya memastikan mak saya belum keluar dari surau.

Saya nampak satu kesan comot cecair pemadam di buku yang dah kembang tu. Saya senyum..
“adik.. taka pa.. ambil jelah.. kakak tak kisah” Sebenarnya saya memang tak ingat pun tentang buku tu. N gembira sangat2.

“kakak, saya ada curi snek yang kakak jual, ” N sambung.

Snek? Saya jual? Oh.. dulu sbb nak cari dana utuk persatuan, saya buat jualan.. macam2.. makanan, masa tu belajar buat buku akaun, belajar masak, belajar shopping.. belajar bersabar.. belajar tak tidur cukup.. belajar untuk dekat pada Allah..

“Oh takpe adik.. tu upah adik jaga gerai”
N senyum..

“kakak, saya curi juga masa kita pergi rombongan..” .

“tak apa adik.. barang2 yang kita jual tu kakak guna duit kakak.. akak halalkan.. adik jgn bagitau sape2 hal ni..”

Adik tu senyum lagi..

Ya Allah.. saya cuba menahan wajah saya dari berubah air muka..
hati saya dah sebak.. rasa sangat2 bersalah.. saya rasa sangat bersalah krn mengapa saya terlepas pandang utk menyelami keinginan N????

Persatuan saya buat macam2 aktiviti.. saya dan sahabat2 dah buat macam2 supaya tak ada adik2 yang tertinggal..
tak ada buku, kami belikan buku.. tak ada pakaian, kami belikan pakaian, tak tahu membaca, kami ajar membaca, tak makan, kami ajak makan sama, cakaplah apa shj adik2.. kakak akan cuba tolong.. tak banyak, sikit pun jadilah..

masa handle rombongan tu, saya dah carikan dana untuk tiket N, pakaian dan cenderamata.. tetapi terlupa tentang duit poket!!!! Ya Allah, saya rasa sangat2 bersalah.. tak dapat saya bayangkan perasaan si adik pada saat2 itu.. maafkan kakak..

“kakak, saya ada curi duit Puteri”.. kali ni saya semakin lemah.

“yang tu N kene pulangkan pada Puteri semula.. N bagi pada jawatankuasa PPM kat skolah tu.. N tak payah bagitau N curi.. N bagitau je yang tu duit Puteri yang ada pada N, N nak pulangkan” saya memberi cadangan. N mengangguk.

“N kenal bendahari sekarang?” soal saya..
N mengangguk.

“kakak.. N dlu bendahari..” jawapan N membuatkan saya terkejut. Tapi tahan ekspresi muka sebb tak mahu dia tersinggung..

“oh..” jawapan saya yang kehilangan kata2..
tiba2 terfikir siapakah pengerusinya?

Kami kemudiannya pergi makan bersama2..
kemudian pergi shopping.. berjalan2 dan bersembang.. si N tak habis2 membuka satu peersatu kisah2 lama kami bersama..

termasuklah kisah2 saya menangis.. rupa2nya saya ni kakak yang paling banyak menangis.. hahaha..

tapi kakak yang paling semangat dan ceria.. salah satu kisah tu tentang kisah ketika kami semua dianiaya. Perit waktu tu.. saya sangat2 lemah masa tu, saya melarikan diri ke surau kosong dan menangis.. tak sangka ada orang tahu saya menangis waktu tu.. kisah tu sangat perit, difitnah dan dianiaya sangat sakitttt.. nak ingat semula pun sakittt.. jadi dah lama delete dari memori..

tapi bagi N tu merupakan sesuatu yg sangat sweet..
bagi N, saat itulah yang paling dia sayang pada kakak2 dia, saat kakak2 dia bekorban habis-habisan demi adik2 dia..

Terima kasih adikku..
kakak akan ubah persepsi kakak tentang peristiwa tu..
daripada pahit supaya menjadi manis.. kerana baru sekarang kakak sedar, di sebalik penghinaan yang kakak terima pada saat itu, itulah saat2 di mana adik2 jatuh hati pada kakak.. kakak nak ucapkan terima kasih pada mereka yg menyakiti kakak dulu, sebab tanpa mereka.. tentu adik tak tahu betapa sayang kakak pada adik2..

Allah Maha Kaya.. Ya Allah.. kerana aku mendambakan cinta Engkau, aku mencintai mereka.. dan aku mencintai apa sahaja yang Engkau cintai.. bantuhilah aku unt uk menjadi setia padaMu… :’-)

3 ulasan:

  1. بسم الله الرحمن الرحيم

    salam...
    maaf kak tetibe termenyibuk kat sini ^_^.. erm..sbnrnye saya just tekan..tekan..dan tekan dan tetibe sampai kat blog ni. terbukak pulak hti utk m'bca post akk ni...sungguh x dpt than air mata...x thulah knp... akk mmg seorg yg memiliki hti nurani.. salam ukhuwwah salam mahabbah dr sy..(hrp dpt mgenali akk dgn lbih dekat) ^_^...ermm..klu akk x kisah sy mnx izin link blog akk kat blog sy ye..jazakillah*

    BalasPadam
  2. ermm...nme akk khalillah ye?? erkk..knp komen terpampang kat depan ni?? ishh...alaa...malula cmniii....hihi *_*

    BalasPadam
  3. W'salam dik...
    hehe

    alhamdulillah... moga perkongsian ni mendapat manfaat dunia akhirat.. :)

    nama akak

    nur (cahaya) khalilah (teman setia/ kesayangan) rasyidah (cerdik)

    kenapa dik...?

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....