Jumaat, 9 Januari 2009

2/3 kanak-kanak di GAza mati

Chart showing that about 8.5 times more Palestinian children have been killed than Israeli children.

123 kanak-kanak Israil yang mati dibunuh oleh para pejuang Palestin, manakala 1050 kanak-kanak Palestin mati dibunuh oleh Israil sejak 29 September 2000.



Berita ini dikemaskini HP pada jam 1.14 pagi 9 Januari 2009


Agence France Presse
The Age January 8, 2009

Lebih kurang 689 orang Palestin terbunuh dalam serangan yang berlaku sejak sabtu lalu, dan kebanyakkan adalah kanak-kanak.

Jumlah orang awam yang terbunuh pula semakin hari semakin bertambah sejak hari Sabtu lalu, apabila tentera darat rejim Israil memulakan serangan mereka untuk menghapuskan Hamas di Gaza, selepas satu minggu serangan dari udara dan laut.

Sebanyak 220 kanak-kanak terbunuh sejak operasi pembunuhan tajaan rejim Israil ini berlaku.
Agensi kemanusiaan bimbang lebih banyak kanak-kanak dan orang awam akan mati dalam pertempuran yang akan memasuki ke kawasan yang padat dengan orang di Gaza.

“Dan perkara yang membimbangkan ialah pertambahan bilangan kanak-kanak yang mati dan cedera.” Kata Maxwell Gaylard, koordinator kemanusiaan UN untuk Negara Palestin.

“Tiada tempat yang selamat lagi di Gaza ini, tidak ada tempat yang selamat, tidak ada tempat yang tiada bom, dan semua sempadan ditutup, membuatkan peperangan ini menjadikan tiada tempat lagi yang selamat untuk diduduki oleh orang awam.” Kata Maxwell Gaylard lagi dalam kenyataannya.

Setiap orang di Gaza ini ialah kanak-kanak (56 peratus dari populasi ), dan mereka di dalam bahaya sekarang ini.

___________________________________________________


Agence France Presse
The Age January 8, 2009

Almost a third of the 689 Palestinians killed in Israel's Gaza offensive are children, with most killed since the start of a ground offensive after a week of aerial bombardment, medics say.

The proportion of civilians killed has risen dramatically since Saturday when ground troops joined the assault on the Hamas rulers of Gaza after a week of aerial and naval bombardment.

A total of 220 children have been killed since Operation Cast Lead was unleashed on December 27, according to Gaza emergency services chief Moawiya Hassanein.

Humanitarian agencies fear more children and other civilians will die as the battle moves into the most densely populated areas of Gaza, one of the world's most densely-populated places.

"Of particular concern are the growing numbers of children killed and injured," said Maxwell Gaylard, the UN humanitarian coordinator for the Palestinian territories.

"Every other person in Gaza is a child (56 per cent of the population), and they remain dangerously exposed to the fighting around them," he said.

"There is no safe space in the Gaza Strip - no safe haven, no bomb shelters, and the borders are closed, making this one of the rare conflicts where civilians have no place to flee," he said in a statement.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....