Isnin, 14 Jun 2010

diantara 2 : cinta Allah vs cinta suami


Apabila berlaku pertembungan antara cinta kepada Allah dan cinta kepada manusia, cinta kepada Allah yang wajib dimenangkan.

Misalnya seorang isteri yang mencintai suaminya, tiba-tiba si suami melarang si isteri melakukan ketaatan kepada Allah dalam hal menutup aurat. Walhal menutup aurat itu tuntutan Allah. Maka kecintaan si isteri kepada Allah akan mendorong untuk menutup aurat walaupun dia terpaksa kehilangan suaminya. Demi kecintaan kepada Allah, cinta kepada suaminya sanggup dikorbankan. Sebaliknya jika dia menurutkan kehendak suaminya itu, cintanya kepada Allah dikira pura-pura dan cinta kepada suaminya itu pula bersumberkan nafsu.

Cinta yang datang dari Allah menyebabkan seseorang cukup takut untuk melanggar perintah Allah yang kecil, apa lagi yang besar, lagi dia gerun. Seorang yang sudah mencintai Allah, cinta yang lain menjadi kecil dan rendah padanya.

Ini cumalah salah satu daripada beribu-ribu contoh yang kita semua sedia maklum. Biarlah ketaatan kepada suami itu menjadi asbab untuk seorang isteri itu masuk ke syurga Allah. Semoga berkat ketaatan isteri ini kepada Allah, dikuniakan pula anak-anak yang turut sama mentaati Allah.

Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....