Khamis, 24 Jun 2010

Dengan namaNya aku melangkah...



Apakah ini juga satu ujian?
Jika ya, saya mahu melaluinya dengan sukses! ya, sukses!

pada saat ini, sahabat baik saya sudah terlena. saya pula terkebil-kebil di hadapan laptop. hati mahu mencoret sesuatu tetapi tak tahu nak coretkan apa..

erm, inshaallah jumaat ini, saya dan 5 orang muslimat akan turun ke Patani untuk misi ziarah janda dan anak-anak yatim.. Saya tak pernah lagi turun tanpa ada muslimin mengiringi, dan ini kali pertama...

ziarah kali ini lain sedikit.. Sebab ada beberapa orang sukarelawan yang menangis & merayu-rayu nak ikut tapi AMANI tak benarkan sebab tak dapat keizinan parents. Susah juga nak memujuk mereka ni. Saya terharu... Tak apa ya, sabar.. doa banyak-banyak.. ikhlaskan niat, moga-moga suatu hari nanti parents itu akan terbuka hatinya dan menjadi pendokong perjuangan anak-anaknya..
amin..

Saya mengaku saya takut..
Macam-macam berita dan hal yang menimpa membuatkan saya termuhasabah...
Saya lihat orang-orang di sekeliling saya dengan mudahnya pergi menghadap Allah..
oh.. saya pasti akan mati, pasti..

Pagi tadi,
sebaik mendapat maklumat tentang Saiful, koordinator AMANI yang sepatutnya mengiringi kami mengalami kemalangan, saya rasa hilang separuh semangat.

Saya menghubungi 5 orang sukarelawan muslimat yang lain. Sanggupkah mereka meneruskan niat seandainya hanya muslimat sahaja yang turun?

Tangan menggigil sewaktu hendak mendail nombor-nombor..

Jawapan mereka :
mereka sudah bersedia. mereka sudah mendapat restu keluarga. dan mereka tidak sabar untuk bertemu.


ya, ada di antara kami yang tidak pernah bertemu sebelum ini...

saya masih rasa lemah. dan air mata turun laju di pipi.

Ya Allah...! kenapa dengan saya ni?!!


saya pergi bertanya kepada emak semula, adakah dia masih sudi melepaskan anak perempuannya ini ke Patani.. dalam erti kata lain, adakah dia yakin anak gadisnya ini mampu untuk 'lead' ziarah kali ini. Keselamatan kami menjadi taruhan.


"Allah mahu menguji kakak, sama ada kakak mahu bergantung pada Allah atau pada Saiful,"ringkas jawapan emak.

Serta merta saya naik ke bilik dan menghubungi sahabat di Patani.
"Assalamualaikum.. Ya, kami akan tetap ke sana, inshaAllah..."


pada saat-saat terakhir, ibu sahabat baik saya tidak membenarkan sahabat baik saya menemani saya..

Tak mengapalah, saya masih ada Allah..

Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

2 ulasan:

  1. salam lillah..

    Baru tahu semalam..

    Kesian mereka, di himpit kereta berdsarkan kata kak azwa. kak fatin lawat mereka semalam di rumah a.ije, katanya mereka okay.. cuma luka2 sahaja.

    Lillah..

    tabah ya.. di sini ALLAH menguji keikhlasan kita..

    Ya.. pergi di sana, tanpa seorang muslimin, satu cabaran besar.

    Dan ALLAH tahu lillah mampu.

    Allah mdengar doamu wahai sahabatku..

    sabar ya.. ALLAH sentiasa bersama-sama mu.

    Allah sedang mengatur ssuatu yang baik untuk mu.. dan ALLAH itu tahu mana yg terbaik buat mu..

    Semoga ALLAH merahmati dan melindungi group yang turun ke pattani esok hari.

    amin ya rabbal alamin.. =')

    BalasPadam
  2. Salam..sygku lilah=)
    Sesungguhnya lilah adalah insan terpilih di jalan Allah ..Alhamdulillah..teruskan melangkah sygku..insyaAllah Allah sentiasa bersm kamu...shbtmu di sini sentiasa mendoakan yang terbaik utk mu....I'm very proud of you..


    Salam syg ,rindu & kasih;
    BOTOL YOGURT =)

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....