Khamis, 10 September 2009

...:: antara hidup atau mati ::...


"kami juga tidak tahu sama ada kami juga akan ditangkap sekiranya mereka tahu kami di sini.."ucap salah seorang gadis Patani itu.


meremang bulu roma mendengar kata-katanya.. benar katanya, tiada jaminan keselamatan yang dapat diberikan kepada mereka..

lawan mereka bukan orang sebarangan.. tetapi dengan raja Thailand sendiri.. teringat ayat-ayat Quran menceritakan tentang Firaun dan Musa a.s.. sekalipun seorang Nabi Allah, Musa a.s tetap seorang manusia.. Ketika Musa ketakutan, Allah memujuk Musa.. memberi semangat dan janji untuk membantu Musa.. dan hanya kepada Allah satu-satunya tempat bergantung..

"ketika lelaki sedang bersembahyang jumaat, kaum ibu dan anak-anak perempuan akan mengelilingi masjid demi melindungi kaum lelaki yang sedang bersolat.."

sebuah video dipaparkan..

ya Allah... terasa benar semangat perjuangan kaum hawa di sana...

"di sana ada red zone.. yellow zone dan green zone.. di red zone ini kebanyakkan cuma ada kaum wanita, anak-anak dan orang tua kerana kaum lelaki kebanyakkan telah ditangkap.. dan dibunuh.."


teringat ketika bersembang dengan dua gadis Thai itu..
"tinggal di zon mana?"tanya lillah.
"red zone.."jawabnya perlahan..


sebelum mengakhiri pembentangan, mereka meminta respons lillah..
entah kenapa suara bagai tersekat di kerongkong.. hiba.. tak tau nak kata apa..

sekali lagi mereka meminta respons lillah..
"apa yang boleh kami bantu?" soal lillah..

"pertama.. doakan kami..

kedua, tolong kami sebarkan tentang apa yang berlaku ini.. kerana di sana kerajaan menutup semua maklumat dari sampai ke luar negara..

ketiga, di sana ibu-ibu yang kehilangan suami mengalami masalah ekonomi. mereka ada produk tetapi tidak dapat dipasarkan. mungkin lepas ini produk itu boleh di eksport ke sini.." jawabnya..


*****

4 orang gadis selatan Thai yang umur pun lebih kurang sebaya dengan lillah ni sanggup bersabung nyawa merantau ke negara orang demi mempertahankan agama dan bangsa mereka..

apa yang berlaku di selatan Thai sama hebatnya seperti di Palestine..

dirogol, dibunuh dan dinafikan hak asasi.. sebolehnya pihak kerajaan hendak menghapuskan bangsa melayu patani dari muka bumi ini..

"lillah.. marilah ke sana.."jemput mereka.. berkali-kali di jemput..

"insya'Allah.. nanti bulan Disember ni.. kene buat paperwork dulu ni.."


p/s : lillah menyeru sahabat2 untuk sebarkan maklumat tentang krisis selatan thai ini kepada yang lain... lillah mengalu-alukan sekiranya ada pihak yang ingin memberi zakat atau sumbangan kepada perjuangan mereka...

2 ulasan:

  1. insyaALLAH sis..

    teringat satu ayat al-Quran..
    surah al maidah..ayat 54
    " wahai org2 yang beriman!, brgsiapa di antara kamu yang murtad (keluar) dari agamanya, maka kelak ALLAH akan mendatgkan suatu kaum, Dia mencintai mereka dan mereka pun mencintaiNYA, dan bersikap lemah lembutlah thdp org2 beriman dan bersikap keras thdp org2 kafir, yg berjihad di jalan ALLAH dan yg tidak tkut kpda celaan org yang suka mencela. Itulah kurnia ALLAH yg di beriknnya kpda siapa yg Dia kehndki. Dia mahaluas (pemberiaan-NYA) Maha mengetahui.

    BalasPadam
  2. Lillah akak ada baca hal ni dalam majalah milennia..
    erhm sgt sedih
    kalu lillah nak pi sana jgn lupa ajak akak ye dik..
    padahal akak dekat je kat sini..
    sebelah je..huhuhuh

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....