Isnin, 14 September 2009

pinjaman Allah buatku...


kalau ada manusia yang saya boleh cium kaki mereka..
mereka ialah mak abah saya...

kalau ada manusia yang saya boleh peluk dan cubit puas-puas...
mereka ialah adik-adik kandung saya..

kalau ada yang saya nak picit2 dan gomol2..
mereka ialah kucing-kucing saya.. haha

mak abah bersungguh2 mengatur majlis berbuka puasa untuk kami semua. sudah lama kami sekeluarga tak keluar makan bersama. petang itu semua adik beradik saya balik ke rumah. ada yang dari UTP Perak, ada yang dari MFA Melaka, saya dari USM Penang dan yang lagi dua orang tu dari asrama sekolah mereka. rumah penuh sesak dengan 5 biji kereta. tak cukup tempat nak parking. sepupu saya pulak tambah lagi dua biji kereta di luar pagar.

sebelum bertolak, bagi kucing makan dulu... ucap selamat tinggal pada kucing2.. dan suruh mereka jaga diri baik2.. kalau kucing liar kacau, jangan lawan.. tapi lari selamatkan diri...

kami sampai di Marriot Putrajaya selepas zohor. Saya dan salah seorang adik saya berpandangan antara satu sama lain..
"boikot..?"saya memprotes perlahan.
Adik saya mengangguk. dalam keluarga saya cuma saya, emak dan seorang dari adik lelaki saya sahaja yang rajin memboikot barang US.. abah telah pun menempah 3 buah bilik untuk kami sekeluarga.

selepas bersolat asar, kami konvoi tiga kereta keluar pergi ke tempat berbuka. saya tak ingat apa nama tempat tu. tepi tasik buatan di masjid putrajaya. lepas makan tu naik cruise pusing2 atas tasik tu.. best gila.. subhanallah.... pemandangan cantik, ada lampu2..

kali terakhir kami sekeluarga berkumpul bila entah.. susah sungguh nak berkumpul. masing2 dah busy dengan urusan yang berbeza.. cuti pun tak sama.. kenela terima hakikat ni.. dan raya ni harap-harap dapat berkumpul lah pada raya pertama..

bila bertemu tu.. kami adik beradik sungguh ketara perbezaannya..
kata adik saya, kami ni ibarat kuih beraneka..
saya dengan personaliti saya. dan mereka dengan personaliti mereka..

hmm....

kalau kecik-kecik dulu emak lah yang pilih kan design pakaian kami.. sekarang dah besar ni, masing-masing dah pilih cara masing2..
tepuk dada tanya iman..

walopun jarak pemisah kami.. tetap ada rahsia antara kami yang kami share sama2 dan tak share dengan orang lain.. kami meng'istimewa'kan hubungan kami adik beradik.. dan kami quite cloz dari segi support each other..

setelah sekian lama tak menonton filem, huhu .. disebabkan malam tu terperangkap dalam bilik hotel.. so tengoklah tv dengan adik bongsu saya.. cici..

rasa agak ralat sebab semua barang dalam hotel tu made in US.. ofcoz la.. dah tu pergi dok hotel yang tu apasal..

ujian.. Allah menguji dalam kesenangan... ramai orang kat luar sana tak merasa memanjakan diri dalam hotel mewah macam ni.. dan ramai orang yang berharap dapat siang malam hidup mewah macam ni (yeke??)
**teringat orang2 kat palestin.. (T_T)

hati teringat pada sahabat-sahabat yang sedang berjuang di luar sana..
segera saya sms fairuz bertanyakan khabar mereka.. (diorang ada operasi sayangi remaja masa tu)

terdetik di hati... lahir dalam kemewahan, dibesarkan dalam kemewahan.. mampukah saya suatu hari nanti hidup seadanya? sederhana? manala tau nanti takdir Allah dapat jodoh yang nak rumah kami ada carpet sekeping je... anak-anak tidur je atas lantai..

alah... jagan risau lah.. yang penting anak-anak tu dididik jadi anak yang soleh.. kalau diberi kemewahan pun tapi anak-anak tu jadi lalai buat apa, kan?

dunia ni tak kekal.. sampai masa akan expired.. akan hancur.. tapi iman dan amal soleh tu yang nak di bawa ke hidup yang kekal abadi... anak-anak yang soleh solehah adalah harta yang paling beharga.. lebih mahal dari dunia dan isinya... :D

pandai-pandailah saya dan dia kene jadi mak ayah.. >_<

Ya Allah... jadikanlah diri kami, keluarga kami dan orang di sekeliling kami dalam keadaan yang Engkau redha dan terpelihara... Jadikanlah kami punca hidayah kepada orang di sekeliling kami.. kurniakan kami ketenangan yang berpanjangan.. kemanisan iman yang berkekalan...

aku sujud pada Mu sebagai tanda aku milik Mu...

p/s : sayang mak.. sayang abah... sayang adik-adik kakak... sayang sahabat2... sayang 2 suma orang :)

2 ulasan:

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....