Ahad, 13 September 2009

saya anti lelaki ??? (#_*)

artikel 'marah-marah sayang' yang lillah post sebelum ini telah mencetuskan sedikit kontroversi.

dan bila emak pun dah campur tangan, so dengan rela paksa artikel ini dikeluarkan.. -_-

hm.. camana nak mula..

bismillah..

dalam artikel tu, saya mengatakan 'tak pernah ada pakwe sebab akak tak perlukan pakwe'


1. saya bukan anti lelaki


'Pakwe' di sini merujuk kepada teman lelaki istimewa yang dijadikan tempat memadu kasih yang tidak halal (before nikah). clear..?

dan saya tak mengamalkan konsep 'couple before akad' kerana bagi saya ia termasuk dalam syubhat dan lagha...

صلى الله عليه عَنْ أَبِي عَبْدِ الله النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيْر رَضِيَ الله عَنْهُمَا قَالَ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ الله
وسلم یَقُوْلُ: (( إِنَّ الحَلاَلَ بَيِّنٌ وَإِنَّ الحَرَامَ بَيِّنٌ وَبَيْنَهُمَا أُمُوْرٌ مُشْتَبِهَاتٌ لا یَعْلَمُهُنَّ آَثِيْ رٌ
مِنَ النَّاسِ، فَمَنِ اتَّقَى الشُّبُهَاتِ فَقَدِ اسْتَبْرَأَ لِدِیْنِهِ وَعِرْضِهِ وَمَنْ وَقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ وَقَعَ فِي
الحَرَامِ آَالرَّاعِي یَرْعَى حَوْلَ الحِمَى یُوشِكُ أَنْ یَرْتَعَ فِيْهِ. أَلاَ وَإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمَى، أَلاَ وَإِ نَّ
حِمَى اللهِ مَحَارِمُهُ. أَلاَ وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ آُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَ دَ
الْجَسَدُ آُلُّهُ، أَلاَ وَهِيَ الْقَلْبُ)). رواه البخاري ومسلم.


Daripada Abu Abdullah al-Nu'man ibn Basyer r.a. رضي الله عنهما beliau berkata: Aku telah mendengarRasulullah SAW bersabda:

Sesungguhnya perkara yang halal itu terang jelas,
dan sesungguhnya perkara yang haram itu terang
jelas,

dan di antara kedua perkara tersebut ada perkara-perkara syubhat
yang kesamaran yang
kebanyakan orang tidak mengetahuinya.

Barangsiapa yang menjaga perkara syubhat maka

sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya dan maruah dirinya.

Dan barangsiapa yang terjatuh

dalam perkara syubhat, maka dia telah jatuh dalam perkara haram, umpama seorang pengembala yangmengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya.

Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkara-perkarayang diharamkanNya.

Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang

apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad.
Ketahuilah ia adalah hati.

Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.


2. saya tak menafikan keperluan lelaki dalam hidup


semenjak dari zaman sekolah hinggalah ke zaman kampus, saya sentiasa bekerjasama dengan ramai lelaki dan perempuan... (dlu kat skolah aktif dalam persatuan,kelab dan pengawas)

dalam gerak kerja dakwah terutamanya, peranan lelaki memang suatu keperluan. (100% stuju)

dan saya mengaku mustahil saya mampu berdiri di tempat yang saya ada pada hari ini tanpa lelaki-lelaki hebat yang menaungi dan melindungi saya selama ini...

semenjak saya lahir, abah adalah lelaki pertama yang sangat melindungi saya. dan dia banyak polish saya dengan sifat cekal dan disiplin...

kemudian kawan-kawan sekolah saya (lelaki) pun banyak bagi saya semangat, pertolongan dan nasihat... gaduh-gaduh sikit tu biasala...hehe

bila di kampus ni memang tak putus jasa baik sahabat-sahabat lelaki especially yang sama-sama seiring dengan saya.. kalau yang sama wadah PPM, lelaki lah yang akan jadi runners kepada sisters. 24 jam on call.. dari hal paling remeh seperti meminta tolong belikan ubat panadol hinggalah menjadi teman berbincang tentang strategi dakwah.

kalau yang sama bidang pengajian, kawan lelaki selalu juga meminjamkan saya buku dan nota mereka untuk saya rujuk. siap fotostat kan soalan test.. mereka mengajar saya tentang pelajaran yang saya tak faham.

3. prinsip saya : manfaatkan sebaik-baiknya sape2 dan apa2 je yang saya ada sebaik2nya untuk Islam.

jangan membazir.. sebab mahal. kos nak berada kat jalan dakwah ni mahal.. lelaki dalam jalan dakwah ni sangat la mahal... sebab bilangan lelaki yang nak buat usaha agama ni sikit sangat sedangkan keperluan umat semakin meningkat. sebab tu mereka ni kaum Adam yang perlu di manfaatkan sebaik mungkin.. dan dijaga baik-baik serta dilindungi dari kepupusan..

clear?

kalau masih tak puas hati click sni

wahai sahabat2 yang dikasihi... kalau ada apa-apa persoalan tentang lillah, kata-kata lillah dan gerak kerja lillah, tanya je.. let me explain.. i have reasons tentang apa yang saya buat. moga hidup ini dapat kita manfaatkan bersama-sama secara total untuk Islam.. (tak marah ni.. )


p/s : semalam pergi meninjau tarian shuffle di queensbay. sayang kat anak-anak kat situ, suara dakwah tak masuk lagi ke situ.. dan seorang mad'u bertanya "akak.. akak pergi clubbing pakai macam ni juga ke?". saya menjawab "biasanya akak pakai seluar. ni first time pakai long skirt.."


p/s/s : ehhh... jgn lupa sign petition Tandatangan Mendesak Jeff Ooi Memohon Maaf dan Meletak Jawatan.

3 ulasan:

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....