Ahad, 24 Ogos 2008

soal hati dan perasaan

seminggu cuti.. cuti pertengahan semester.. saya tak balik.. masuk lab everyday utk siapkan bermacam-macam kerja.. tak ada bezanya dengan hari kelas biasa.. semester ni ambil 3 lab dan final projek. so.. memang makmal dah jadi rumah kedua.. dan ofcourse rasa agak stress sebab banyak kerja.. Ya Allah, pujuklah imanku untuk bersabar.. pujuklah imanku utk redha..
Allah mendengar..

masa cuti ni.. dok di lab sorang-sorang.. berfikir dan terfikir.. ttg masa depan.. sama ada nak teruskan apa yang sedang diperjuangkan (mendidik diri & insan lain) atau nak memberi sepenuh komitmen pada bidang kerjaya. bila bersembang dalam family, semua adik-adik nak mencapai awan cita-citanya.. adik saya ada yang akan ke luar negara untuk degree dan ada yang bakal menjadi jejaka awan biru,pilot.. yang lagi seorang masih di SBP.. yang bongsu,baby girl masih ingat main je. mak abah? masih menjadi penguat semangat dan memberi motivasi kepada semua anak-anaknya.. Alhamdulillah..

Bersyukur sangat pada Allah sebab melahirkan saya dalam keluarga ni yang saling melengkapi dan kukuh mengukuhkan.. dan bersyukur sbb dikurniakan perjalanan hidup yg berbeza dari kebanyakkan insan.. bersyukur sebab terpelihara dari benda2 yang tak elok.. bersyukur sbb diberi rasa utk bersyukur.. bersyukur sbb dpt mengenali ramai insan2 yg mendidik diri saya.. sama ada secara lembut didikan itu.. atau secara keras.. semuanya ada kelebihan tersendiri.. Alhamdulillah..

Allah mendengar.. Masa cuti tu saya bertemu dgn kwn2 yang sama2 tak balik.. dan mcm biasa share problem mereka.. masa tu saya buat satu kesimpulan. Manusia ni kalau ada masalah hati (cinta monyet @ cinta terlarang @ cinta nakal), hebat macam mana pun dia pasti kecundang. hilang segala wibawa.. hm.. so, macm mana nak settelkan..?? perlu dicari solution. sebab ramai sungguh adik2ku dan sahabat2ku yang terkena wabak ni.. Kembali pada yang memberi masalah tu, kembali pada Allah.. Dia menciptakan hati.. Dan Dia tahu segala isi hati.. Dan Dia juga yang mampu memelihara hati tu..

Alhamdulillah saya tak ada lagi masalah hati setakat ni. Dan saya rasa saya perlu share cara saya hadapi benda ni.. supaya mungkin ada sahabat di luar sana menghadapi benda ni dan still tercari-cari penawar penyakit hati ni.. Semoga sedikit perkongsian ni mendapat kbaikan dunia akhirat bersama.
What I do? Doa~ "YA Allah.. jangan Kau biar aku jatuh hati pada mana-mana lelaki kecuali dia sah menjadi suamiku.. Ya Allah, kurniakan aku kemanisan mencintai Engkau sehingga aku tidak memandang cinta dunia dan makhluk.. Ya Allah, hidupkan aku dengan mencintaiMu sepenuh jiwa raga dan matikan aku dalam keadaan hatiku hanya mencintaiMu.."

Then.. jagalah diri.. peliharalah aurat.. peliharalah kelakuan.. khusyukkanlah solat.. banyakkan membaca tentang kisah perjuangan pemimpin agama terdahulu.. Mereka settel bab masalah hati, thats why perjuangan mereka gemilang dan terbilang.. macam mana kita nak berjuang menjadi seperti mereka sedangkan hati kita tak macam mereka.. kalau tak dapat ikut 90%, at least kita tetap berusaha membersihkan hati ke arah tu.. sahabatku.. saya sayangkan kalian.. dan saya tak mahu lihat kalian kecewa.. saya tak suka melihat air mata dibazrkan untuk perkara yang sia-sia.. saya tak suka melihat kalian termangu-mangu untuk perkara yang sia-sia.. mengapa kalian meragui janji Allah?? bukankah dia dah menetapkan soal jodoh tu? Andai jawapan kalian kerana ingin berusaha ke arah itu.. sedarlah, usaha memikat dan terpikat yang kalian bermain ini bukanlah suatu usaha sebaliknya perangkap beracun. Berusahalah seperti yang syariat tetapkan.. Yang Allah bimbing.. Yang orang-orang soleh lakukan.. Mereka mendidik diri, memelihara diri, memantapkan diri dan mempersiapkan diri.. mereka melakukan itu semua lebih dari berusaha mencari pasangan yang mampu mendidik, pasangan yang terpelihara, pasangan yang mantap dan pasangan yang bersedia.. fokus mereka diri sendiri.. mengapa?kerana kubur tu tetap single.. tak ada size queen atau king..

Hm.. bila dah third year ni memang tak dinafikan diri ni mula ditanya2 oleh mereka-mereka yg sedang mencari. namun saya cuma boleh pilih satu je. Dan saya pun tak tau yg mana satu, Allah je yg tau. Maafkan saya krn eggan dirapati krn menjaga batasan syariat. Maafkan saya krn selalu memberi tazkirah pd shbt2 ttg soal hati sbb saya tak sanggup melihat kalian terkorban krn perkara remeh ni..

Saya dipertemukan dgn seorang gadis minggu lepas.. Dah lama saya kenal dia. tapi baru last week saya dapat mengetahui kisah hidup dia. Sambil menunjukkan gambar2 family dia, dia bercerita ttg keluarganya. Dia sangat istimewa kerana mampu survive dlm tekanan hidup yang mencengkam. Dia anak terbiar yang berdikari dan tegas. Dan katanya saya orang luar pertama yang tahu kisah hidup dia.. YA Allah.. terharunya saya. dia tak bagi saya nangis. dia tak mahu saya simpati sbb itu cuma akan membuat dia sedih..
dan last sebelum saya balik dia bertanya.
"Lillah pernah bercouple?"
saya terkejut.
"Tak pernah,"saya menjawab. soalan diulang tiga kali. jawapan yang sama saya beri tiga kali. kemudian saya menyoal dia pula.
jawapan dia "Saya dah cukup ada masalah sendiri. kenapa nak tambah masalah orang lain lagi. Tak ada faedah bercouple. Saya nak yang betul-betul suami yang baik. supaya keluarga saya nanti lebih baik".

Dan masa tu terjawab satu persoalan yang bermain di fikiran saya...
jika benar saya mahu menjadi seorang pendidik insan.. jika benar sahabat2 mahu menjadi seorang pendidik insan.. kalian harus sanggup bekorban.. temasuk soal cinta dan perasaan.. kerana setiap langkah yang kalian ambil ada orang yang ingin mencontohinya. Alhamdulillah saya dapat jujur menjawab soalan dia tanpa ragu-ragu kerana masih terpelihara.. Ya Allah,peliharalah hamba daif ini di dunia akhirat.. Tentu dia kecewa jika saya menjawab pernah bercouple.. dan dia akan kecewa kerana dia sangat mempercayai saya.. dan dia mahu menjadikan saya sahabt dia.. Mengapa dia akan kecewa jika saya menjawab pernah? krn dia tau cople tu sia-sia. dan dia lihat terlalu ramai yang mensia-siakan diri mereka utk perkara sia-sia tu. dan setelah sekian lama mencari teman.. dan setelah dia beri kepercayaan kpd saya..
"lillah orang luar pertama yang tahu tentang hidup sebenar saya,"

Sanggupkah saya mengecewakan dia?
mengapa saya perlu fikirkan soal kecil ttg masalah hati sedangkan ada permasalahan umat yg besar yg perlu saya fokus.. apalah sangat saya korbankan seorang manusia utk beratus-ratus anak2 terbiar di luar sana..

Ya Allah, jadikanlah diriku keluargaku dan sahabat2ku sebagai punca hidayah kepada orang sekeliling kami.. berilah kami hidayahMu.. berilah kami cintaMu.. berilah kami ilham dan petunjuk.. Bimbinglah kami hambaMu yang mendambakan cintaMu..

sebaik memandang wajah adik2 dia yang terbiar.. hati kecil berdoa.. doa baru yg sblm ni tak pernah doa.. "Ya Allah, andai suatu hari nanti diriku menjadi ibu, izinkanlah aku menjadi ibu kpd anak2 yang tidak beribu ini.."
Satu lagi perkara yang membuatkan saya sangat2 terharu.. dia mengeluarkan sebuah buku.
"ini buku utk catatan pengisian.. Saya masuk PPM sebab saya sukakan pengisian nya.. saya nak tolong diri sendiri.. saya nak belajar.. "

jawab saya"Ya Allah.. Z (bukn nama sebenar), alhamdulillah.. terimakasih sbb sudi share dgn lillah.. Lillah syukur sangat sbb dpt jumpa dgn insan terpilih mcm Z. Lillah nak Z bangun dan mari kita sama2 share kisah kita dgn yg lain.. Semoga sedikit perkongsian kita dapat memberi haapan baru pd mereka Z.. Kalau kita pernah sakit, pastikan orang2 yg kita sayang tak sakit.. kalau kita pernah jatuh, pastikan kwn2 kita tak jatuh di tmpt yg sama. kita kena bangun dan keluar Z. tak ada apa yg perlu dimalukan dan disesalkan.. semua pkra yag telah berlaku adlah sejarah dan takdir. semuanya ada hikmahnya. hatta sehelai daun yg gugur ada hikmahnya.. Z,"

Alhamdulillah.. terima kasih Allah krn menemukan diriku dgn dirinya agar daku dpt belajar dan menjadikan dirinya kekuatan buatku menyelusuri hidup ini

1 ulasan:

  1. salam
    syukran krn masih mahu share ilmu2 yg bermanfaat dgn para pembaca kat blog awk ni...smg Allah membalas nye dgn kebaikkan yg banyak..

    petua psl masalah hati ni pun best jgk =)

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....