Jumaat, 23 April 2010

rindu itu adalah anugerah Allah...

menjadi seorang pendakwah..
ibarat menjadi seorang ibu yang mendidik anak-anaknya dengan kasih sayang..
memberi anak-anak bimbingan dan tunjuk ajar..
memberi semangat..
dan memberi kekuatan…
jangan berhenti dalam memberi kerana mereka adalah tanggungjawab kita..
menjadi seorang ibu, bertanggungjawab untuk memberi kasih sayang yang tidak putus, tidak mengenal waktu dan jarak, tidak mengenal putus asa, tidak mengenal jemu..
dan sentiasa berdoa di malam hari…
lakukanlah semua itu..
moga kalian terus dalam kebaikan.. :)

Demam…. batuk-batuk.. tapi tak rasa macam demam..
3.45 petang… sampai je ke USM, terserempak dengan adik-adik ex-Mt.. semua mengucap kata rindu pada saya.. dan mahu bersembang lama tapi saya dalam keadaan tergesa-gesa.. maafkan kak lillah.. kak lillah kena pergi cepat, ada banyak appointment..

1) appointment dengan ex roomet 2nd year & 3rd year (4.00petang-5petang)

ini kad raya dari dia.. sweet~ ;)

“Lillah.. makan ubat, kamu ni.. dari dulu sampai sekarang masih sama ja sibuknya…”komen sahabat saya. Dia sangat-sangat memahami saya. sangat-sangat kenal saya.. sangat-sangat banyak membantu saya.

“Tidur sini malam ni?”tanya dia. wajah dia berseri-seri.

“Err.. tak kot.. nak singgah kejap je ni, nak pergi bilik adik roomet lama.. dah janji nak jumpa dia.. takut lepas ni tak dapat jumpa dia dah..”jawab saya serba salah.


2) appointment meeting AMANI (5.30 petang-7.15 malam)

Bila nampak wajah adik-adik & sahabat-sahabat semasa meeting, hilang rasa sakit tu.. mereka penguat semangat saya.. mereka banyak bekorban untuk orang lain.. walaupun sibuk dengan urusan hidup masing-masing, di sini mereka berhempas pulas menjadi sukarelawan bekerja tanpa bayaran, semata-mata mengharap keredhaanNya.. apalah lagi yang boleh mencairkan hati saya melainkan melihat kesanggupan seorang hamba yang sanggup bekorban demi Islam? pandang-pandang abel, abel senyum.. pandang-pandang azila, azila senyum.. last-last main berbalas senyum semasa meeting. Saya tahu adik-adik itu rindukan saya.. kak lillah pun rindu kan korang tau.. serius!


3) appotment dengan NYDP1(8.15malam-10.15malam)

Masa yang suntuk sedangkan banyak urusan yang perlu diselesaikan. Ketika bertemu dengan adik yang menggantikan tempat saya dalam pimpinan PPMUSM, dia menegur “Akak… akak nampak letih sangat,”

Saya menjawab “Tak pa.. akak ok.. Apa lagi yang adik nak tanya pada akak, baik tanya sekarang..”.

semoga pertemuan kami malam semalam memberi makna yang besar dalam hidup kami.. dan juga dalam dakwah kami.. semoga Allah menguatkan langkah kami untuk terus istiqamah dalam memperbaiki diri dan mengukuhkan iman.. semoga Allah memelihara keikhlasan ini..


4) appointment dengan ex roomet 4th year (11 malam-12 malam)

“bila next paper?”soal saya. sekarang musim exam.

“esok kak,”jawab dia.

“esok?? oo.. ”saya terkejut. saya tak mahu dia terganggu dengan kehadiran saya. dia tentu nak pulun study saat-saat terakhir ni..

kami bersembang-sembang.. tapi agak tertahan, banyak yang tak dapat nak luah sebab ada orang lain di situ.. dia pun sama.. jam dah pukul 12 malam.. saya dah sangat exhausted..

“kenapa akak datang?” soal seorang kawannya. barangkali pelik melihat saya muncul tiba-tiba di malam hari.

“saja.. saja nak mengacau dia..”saya tersenyum. sebenarnya sudah banyak kali ex-roomet saya ni menghantar sms memanggil saya menjenguknya.. katanya rindu sangat..
kami sempat menjadi roomet sekejap je.. tak sampai 6 bulan. dan dalam tempoh tu, saya selalu sangat tak ada di bilik.. saya asyik sibuk dengan persatuan dan kerja part time.. kebanyakkan masa dia bersendirian di bilik.. tetapi jika saya ada di bilik, saya akan memanfaatkan masa untuk dia dengan sebaik-baiknya.. selalunya kami akan bersembang dan saya akan memberi berton-ton nasihat.

dia datang dari keluarga yang bercerai-berai.. tiada sesiapa yang mempedulikan dia.. dia bebas menentukan apa yang dia mahu dalam hidup.. ada kalanya dia tersasar.. apatah lagi darah muda sangat banyak cabarannya..

Di hati saya, dia istimewa… setiap insan yang Allah hantarkan kepada saya, saya akan terima dengan hati yang terbuka.. saya yakin bahawa Allah tidak mentakdirkan sesuatu itu secara sia-sia.. setiap pertemuan pasti ada hikmahnya.. dan saya yakin dia pasti ada sesuatu kelebihan dan keistimewaan yang saya boleh belajar dari dia ..
ya, antaranya yang saya telah temui ialah dia seorang yang cekal!

Saya tidak tahu apa keistimewaan saya terhadap dirinya.. Cuma yang saya tahu, dia tidak mahu kehilangan saya. berkali-kali dia katakan pada saya supaya jangan lost contact, sebab dia tak tahu dimana nak cari pengganti saya.. terharunya saya…

“Belajarlah.. esok exam kan.. akak nak balik..”saya sempat baring-baring di tilam dia. tak larat sangat sebenarnya masa tu…

“ala.. akak tidurla sini.. kak, saya study, akak baringla..”pujuk dia.

“takpe.. akak tak mau kacau kamu study.. study2.. final exam ni penting..”jawab saya.

“akak tidurlah sini.. saya boleh study. akak tidurla..akak…”pujuk dia.

Saya berkeras untuk tak nak juga tidur. sedangkan dalam hati memang tak sampai hati nak menolak.. apatah lagi menolak permintaan orang yang kita sayang..

“Buat yang terbaik untuk esok!”saya memeluk dia erat-erat sebelum melangkah pergi.

“Kak.. nanti kita jumpa di KL ya..”balasnya.

Saya meninggalkan bilik dia.. dan bila dah jauh sikit dari bilik dia, saya berjalan sambil menangis..
Ya Allah.. saya sayang dia.. saya sayang dia.. berikanlah dia hidayah.. berikanlah dia kebahagiaan dunia akhirat.. berikanlah dia kemanisan cintaMu.. ya Allah.. saya sayang Dia… sayang sangat-sangat… Lindungilah dia…. lindungilah dia… ya Allah…

akhirnya saya tidur di bilik ex roomet 2nd year & 3rd year.


pagi tu bangun awal..


teringatkan seorang lagi adik yang asyik menyebut rindu.. saya ada 30 minit sahaja masa berbaki sebelum teksi sampai. saya menguatkan hati untuk bertemu dengan adik tu.. Demam saya makin kuat. rupa-rupanya si adik pun sedang demam.. ikutkan hati mahu sahaja saya pergi ke bilik dia, menziarahi dia.. moga bila dia nampak wajah saya, dia gembira dan cepatlah sihat.. tapi saya tak larat sebab saya pun kepala berpusing-pusing..

“makan ubat ni.. ni ubat demam.”arah ex roomet saya.

“tapi tadi dah amik 2 biji panadol..”jawab saya.

“ubat ni kuat.. ” kesian saya tengok sahabat saya yang risaukan saya ni. demi tak nak buat dia risau, saya makan lah 2 biji lagi ubat demam.. nampaknya sekarang saya dah amik dos berlebihan.. errr…


bas bertolak ke KL.. hati rasa lapang dan damai… Alhamdulillah..

Sebaik sampai di stesen Duta, emak dah tunggu.

“mak.. macam mana kakak nak mengajar petang ni?… nak berdiri pun tak boleh..”saya mengadu pada emak. emak diam. emak pun tak tahu nak jawab macam mana. emak tahu saya pasti tak nak cancel class.

my students sedang drawing animal & plant cell di depan..

sebaik masuk ke kelas tuisyen.. sebaik terdengar suara anak-anak murid saya.. sebaik memandang wajah-wajah nakal mereka… hilang segala tak larat..! hilang segala sakit..! mengajar dengan penuh semangat.. ! best sungguh! bahagia sungguh! Alhamdulillah… :D

“mak tahu sangat kakak ni.. bila dia jumpa anak murid dia, bila dia jumpa kawan-kawan dia, mesti dia automatic jadi sihat.. ”kata emak semasa kami makan malam bersama…

hehe… seronoknya rasa..

esok sahabat-sahabat saya akan pergi ke selatan thai untuk hantar bantuan AMANI..
di facebook, ustaz Kamaruddin, penasihat AMANI menulis :
Waheeda,Munirah dan Saiful ke Patani dan Yala esok.
maaf saya tak dapat bersama ... didoakan selamat dlm perjalanan pergi dan balik ... anak muda yg komited ke sana walpun dlm situasi pergolakan .. semalam ada dua letupan di patani ...ramai yg cedera dan ada yg mati di balai polis patani .. mereka tetap tabah dan sabar utk hantar bantuan utk anak yatim di Siburi ...saya rasa bersalah tak dapat mengiringi mereka ke sana kali ini ..rasa gelisah membiarkan anak2 muda ini ke sana .. orang dewasa dan lama sibok dengan anak bini dan harta dunia. sepatutnya kita sama-sama susah, sama2 hadapi risiko, sama2 mati dlm perjalanan dakwah ...insyaAllah jika saya ada jugak ruang akan saya susuli anda semua ...


Allah ya Rabbi… hati ni rasa gelisah mengenangkan keadaan di sana sedang tak aman. Lekas-lekas saya call kak waheeda (kak wa).

“lillah demam ke?”soal kak wa sebaik mendengar suara saya.. ya Allah, saya rindukan suara kak wa!

“ha’ah.. akak.. akak nak pergi esok kan.. erm.. semoga kita semua mendapat penghujung hidup yang baik…”kata saya.

Saya mahu hilangkan rasa gelisah yang bersarang di jiwa. saya mahu gembira bila orang-orang yang saya sayang pergi berjuang kerana Allah. saya mahu bangga bila orang-orang yang saya sayang menempah syahid kerana Allah.. saya mahu yakin dengan sepenuh hati bahawa orang-orang yang syahid itu tempatnya di syurga Allah yang indah… saya mahu begitu!!

“eh lillah.. doakanlah supaya akak selamat pergi dan balik…” kak wahid tergelak.

“hehe.. ye..amin..amin.. moga akak selamat balik.. amin..”balas saya.

Inilah secebis rindu daripada yang berpeti-peti banyaknya perihal rindu yang tersimpan di hati.. selebihnya biarlah menjadi rahsia… rindu yang dititipkan atas landasan perjuangan kerana Allah.. segalanya kerana Allah.. rindu itu akan sangat mencengkam apabila ianya tidak dapat diluahkan.. hendak diluah, dibimbangi akan mengganggu insan yang dirindui.. jadi dibiar rindu itu tersimpan erat dalam hati.. hanya Allah yang mengetahui segala isi hati..

ya Allah, peliharalah rindu ini agar ianya sentiasa bersandarkan kerana Mu semata-mata..

Jangan biarkan diri kita hidup sendiri..
Nanti hidup kita umpama tidak berkemudi..
Carilah insan yg dapat membimbing hati..
Agar hati terjaga hingga kita bertemu ilahi..
Hati itu kunci diri.. Sempurna ia sempurnalah diri..
Rosaklah ia binasalah diri.. Hanya Iman dan taqwa pencuci hati..
Agar diri sentiasa bercahaya ketika menemui ilahi..
Hati adalah seketul daging dalam diri..
Terciptanya rapuh akan nafsu duniawi.. Kuatkn lah ia dgn mengingati ilahi..
Sinarilah ia dgn tangisan taubat terhadap ilahi..
Lembutkan lah ia dgn membaca al quranul karim..
Agar ia sentiasa teguh dan tetap di jalan ilahi..


link ke blog Munira

link ke catatan kak wa



Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

2 ulasan:

  1. saya pun rindu kamu juga...
    rindu sangat2...

    smg lilah sentiasa sihat sejahtera, aman bahagia dunia akhirat...

    sayang kamu...

    BalasPadam
  2. rindu kamu.......
    sayang kamu........
    kak mas!!!

    moga dirimu sentiasa dalam lindungan Allah.. sentiasa dalam rahmat & kasih sayang Nya...

    :)

    :)

    :)

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....