Ahad, 18 April 2010

dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali...

Hari Jumaat minggu lepas. saya terjaga pukul 3.30 pagi kerana sahabat sebilik saya jatuh sakit. Selepas membantu sahabat saya, saya terus untuk bersolat malam dan bermunajat. Alhamdulillah.. pagi jumaat yang tenang dan mendamaikan... semoga keluarga dan sahabat-sahabat saya yang dekat dan jauh sihat-sihat tubuh badannya dan sihat-sihat imannya... semoga kita semua dipermudahkan untuk melakukan amal soleh...

"Ya Allah, kurniakanlah daku perasaan cinta kepada-Mu,
dan cinta kepada orang yang mencintai-Mu,
dan apa sahaja amalan yang menyampaikan daku pada cinta-Mu."


"Ya Allah, jadikanlah Cinta-Mu itu lebih aku hargai
daripada air sejuk bagi orang yang kehausan."


"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon Cinta-Mu,
dan cinta orang yang mencintai-Mu
serta cinta yang dapat mendekatkan aku kepada Cinta-Mu."


"Ya Allah, apa sahaja yang Engkau anugerahkan kepadaku
daripada apa yang aku cintai,
maka jadikanlah ia kekuatan
untukku mencintai apa yang Engkau Cintai."


"Ya Allah, dan apa sahaja yang Engkau singkirkan
daripada apa yang aku cintai,
maka jadikanlah ia keredhaan untukku
dalam mencintai apa yang Engkau Cintai."


"Ya Allah, jadikanlah Cinta-Mu
sesuatu yang paling aku cintai
daripada cintaku kepada keluargaku,
hartaku dan air sejuk pada saat kehausan."


"Ya Allah jadikanlah aku mencintai-Mu,
malaikat-Mu, Rasul-Mu,
(serta) hamba-Mu yang soleh."


"Ya Allah, hidupkanlah hatiku dengan Cinta-Mu,
dan jadikanlah aku bagi-Mu
seperti yang Engkau Cintai."


"Ya Allah, jadikanlah aku mencintai-Mu
dengan segenap cintaku
dan seluruh usahaku demi keredhaan-Mu."


Amiin.. Ya Rabbal 'Aalamiin.

**(Hadis riwayat At-Tirmizi:
Nabi Muhammad s.a.w. bersabda:
'Inilah du'a yang biasa dipohon oleh Nabi Daud a.s.'.)

Pagi jumaat itu saya menerima sepucuk surat yang ditujukan kepada abah.. dada terasa sedikit resah, lantas segera dicapai Al-Quran.. Abah balik rumah sebelum solat jumaat. sementara abah menunggu adik saya bersiap sedia untuk ke solat Jumaat, abah melihat-lihat pokok-pokok di luar pagar. Saya mengintai dari tingkap bilik.


Ya Allah.. apakah yang dapat saya selaku seorang anak perbuat supaya dapat mengembirakan hati insan yang saya hormati dan kasihi ini?
Ya Allah.. saya pohon kekal menjadi penyejuk mata dan penyejuk hati mak abah di dunia akhirat...
apakah yang dapat saya lakukan?

Selepas zohor, saya mendapat berita gembira.. Adik saya mahu keluar 3 hari untuk mengikuti jemaah tabligh. Alhamdulillah.. saya tidak kisah dia mahu sertai jemaah mana selagi jemaah tu berpaksikan AlQuran & Sunnah. apa yang penting ialah dia pergi berdakwah setelah mendapat restu mak abah.

3.30 petang.. saya mendapat berita mengejut tentang toksu malek masuk ICU. Toksu Malek dan isterinya, Toksu Tini sangat banyak membantu saya semasa saya belajar di USM. Kali terakhir kami bertemu ketika saya berkonvo, Mac lepas..
"Mak.. kita kena pergi sana mak..."

4.00 petang.. mak bagitahu yang Toksu Malek dah kembali ke rahmatullah pukul 3.30 petang tadi.. Innalillah..
Segera saya ke sejadah menanti solat asar. Saya yakin Toksu Malek ditempatkan bersama orang-orang yang baik.. saya kenal beliau semasa beliau masih hidup, beliau memang orang yang baik..

Sabda Rasulullah:
Tidak seorang muslim pun yang mati pada hari atau malam Jumaat melainkan Allah akan menjaganya dari fitnah kubur.

Saya menangis.. bukan kerana saya rasa kehilangan.. saya menangis kerana saya rasa takut sangat memikirkan bagaimanakah penghujung hidup saya? bagaimana penghujung hidup emak abah saya? bagaimana penghujung hidup adik-adik saya? bagaimana... bagaimana....
Abah sms bagitahu yang pukul 12 malam nanti kami akan bertolak ke bukit mertajam, penang.

selepas asar, saya menyediakan sedikit minum petang untuk adik saya yang akan meninggalkan rumah demi mencari redha Allah.. walaupun jujur saya ni tak pandai masak-masak ni, buat air pun tak reti.. tapi semangat nak bagi dia makan. Saya tak dapat nak join dia, semoga Allah memberkati dia yang mahu keluar kepadaNya.. Semoga Allah memberkati ahli keluarga yang ditinggalkan keranaNya... Permudahkanlah ya Allah..

Adik bongsu saya, Fadilah merengek meminta saya membawanya ke kedai buku. Kebiasaannya emak yang bawa dia ke sana. Tapi emak dah keluar sebab nak hantar adik lelaki saya tadi. So selepas dapat keizinan mak, saya pun ke kedai.. fadilah tak sihat, jadi lepas tu kami singgah klinik.. dekat pukul 10 malam barulah sampai rumah.. balik tu, siap-siap packing untuk bertolak ke bukit mertajam..

Pukul 12 mlm abah sampai, kami bertolak ke rumah arwah toksu malek di Bukit Mertajam..
Cepatnya masa berlalu.. Pejam celik pejam celik.. Malam itu gelap.. tiba-tiba teringat yang saya belum baca Quran malam tu. selalunya sebelum tidur, saya akan mengaji dulu..

Ya Allah.. kalaulah saya dapat hafal isi kandungan Al-Quran, tentu saya boleh mengaji di mana-mana sahaja.. sambil buat kerja pun saya boleh mengaji... Ya Allah.. hidupkanlah Al-Quran dalam hati ini.. Ya Allah.. jadikanlah Al-Quran sebagai temanku di dalam kubur.. jadikanlah solat malam ku sebagai cahaya di dalam kubur.. Jadikanlah anak-anak dan keturunan kami termasuk dalam kalangan mereka yang sentiasa memelihara Al-Quran di dalam dada..






Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....