Jumaat, 9 April 2010

jangan dikesali hidup ini!



kebiasaannya apabila saya online YM, pasti akan ada sahabat-sahabat yang buzz untuk berkongsi masalah bertanyakan pendapat. Kebanyakkan mereka adalah pembaca blog coretan ini yang saya sendiri tidak pernah bertemu. Namun kebelakangan ini saya jarang online disebabkan sibuk dengan urusan lain.. Hanya email sahaja yang sempat saya layan.. itupun adakalanya mengambil masa sebelum saya dapat reply.. maaf sangat-sangat... saya tetap menghargai kalian kerana sudi memberi saya peluang untuk membantu dan apa yang paling penting ialah saya memang mahu membantu... jadi jangan segan-segan.. kalau saya tak online, boleh email di kha_lillah@yahoo.com.sg

petang tadi ada seorang adik berkongsi sesuatu dengan saya. mungkin ada manfaat yang boleh diambil dari perkongsian ini.. moga bermanfaat dunia akhirat.. amin.

adik : nak minta pendapat akak...

adik : boleh tak?...

lillah: silakan

adik : akak tau kan saya pernah putus tunang dulu... ada cerita tak kenapa boleh putus?

lillah: takde kot

lillah: just bagi tau yang putus dan ada orang baru


adik : okeh... hurmm...

lillah: ???


adik : tak.. bekas tunang saya tu dah ada tunang lain... dia nak nikah bulan 7 ni kot insya
ALLAH...


adik : saya dapat rasakan yang mak dan adik-adik dia pandang saya yang bersalah dalam hal kami putus tunang ni...


adik : kami putus dulu sebab tunang saya tuduh saya mcm2...


adik : contohnya tuduh saya tidur dengan lelaki lain...


_____cut____ *confidential*

lillah: astagfirullah...


adik : dia buruk-burukkan family saya tapi..


adik : saya tak pernah cerita perkara-perkara tu pada mak dia

adik : dan saya rasa sekarang ni macam mak dan adik-adik dia pandang saya yang bersalah dalam hal ni.. contohnya yang saya ni tak setia.. akak faham tak?


lillah: faham dik...


lillah: kalau adik yakin apa yang adik buat betul..


lillah: dan Allah tahu itu betul


lillah: biarlah satu dunia kata adik salah pun


lillah: adik tetap betul..


lillah: dan..


lillah: alhamdulillah...


lillah: Allah selamatkn adik dari lelaki itu


lillah: semoga adik akan dijodohkan dengn lelaki yang lebih baik


lillah: yang soleh


lillah: yang menyayangi adik kerana Allah


lillah: yang bersedia untuk mendidik & melindungi adik


lillah: serta membahagiakn adik di dunia akhirat


lillah: tak ada apa yang perlu adik kesalkan


lillah: sebab adik tak kerugian apa2


lillah: adik patut banyakkan bersyukur pada Allah..


lillah: sebab memelihara adik.


lillah: selamatkan adik...


lillah: tentang pandangan serong family dia


lillah: biarlah dia nak burukkan mcm mana pun


lillah: Allah tahu kebenarannya


lillah: dan Allah boleh tunjukkan kebenaran tu bila-bila masa yang Dia kehendaki


lillah: kalau tak di dunia ni Allah tunjukkan kebenaran


lillah: di akhirat pasti Allah tunjukkan


lillah: yakin!


lillah: dan Allah dah berjanji akan membalas setiap amalan kebaikan dan amalan kejahatan


lillah: dgn seadil-adilnya..


lillah: tak ada sesuatu yang terlepas..


lillah: jadi.. dlm tempoh ini, dekatkan diri dengan Allah..


lillah: banyakkan sebut Alhamdulillah


lillah: banykkan sebut astagfirullah..


lillah: jangan mengeluh


lillah: jangan berputus asa


lillah: sebab Allah tak suka orang yang berputus asa


lillah: Allah menguji hambaNya sebab nak tahu siapakah diantara hambaNya yang beriman


lillah: jadi bila kita bersabar, kita redha


lillah: dengan taqdir Allah


lillah: bila kita bertaubat


lillah: Allah akan menaikkan darjat kita


lillah: setiap musibah yang datang ada 2 faktor..


lillah: 1. sebab perbuatan kita sendiri.. maksudnya kifarat dosa.. penghapus dosa2.. jadi banyakkan bertaubat


lillah: 2. sebab Allah nak tingkatkan darjat kita.. supaya lebih hampir dgn Allah...


lillah: ingat janji Allah itu benar


lillah: lelaki yg baik utk perempuan yg baik


lillah: mintalah pada Allah untuk Allah pilihkan lelaki yang baik untuk kita


lillah: pandangan kita selalu tertipu


lillah: tetapi pandangan Allah Maha Luas.. Allah mampu melihat ke dalam hati-hati hambaNya


lillah: dan Allah jualah yg berkuasa menggerakkn hati-hati itu


lillah: untuk saling bertaut


lillah: mintalah pada Dia...


lillah: kita tidak tahu siapa jodoh kita


lillah: pastinya jodoh kita juga mengharapkn wanita yang baik


lillah: jadi jagalah diri baik-baik


lillah: supaya kita dapat memberi yang terbaik pada suami kita yg sah


adik : terima kasih kak.....


lillah: sama2 dik..


adik: mendalam maksud nasihat akak 2...


lillah: moga mendapat jodoh yang baik..


lillah: amin


adik : terima kasih jugak sebab sudi bagi nasihat pd saya….


adik: amiin ya ALLAH....




Doa solat istikharah:

“Ya Allah, sesungguhnya aku meminta pilihan yang tepat kepadaMu dengan ilmu pengetahuanMu dan aku mohon kekuasaanMu (untuk mengatasi persoalanku) dengan kemahakuasaanMu.

Aku mohon kepadaMu sesuatu daripada anugerahMu Yang Maha Agung, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa sedang aku tidak berkuasa. Engkau mengetahui sedang aku tidak mengetahui dan Engkau adalah Maha Mengetahui hal yang ghaib.

Ya Allah, apabila Engkau mengetahui bahwa urusan ini (di sini, orang yang mempunyai hajat hendaknya menyebutkan persoalannya) adalah baik untuk agamaku, kehidupanku, dan akibatnya terhadap diriku, di dunia atau akhirat, maka takdirkanlah untukku, mudahkan jalannya, kemudian berikanlah keberkatan.

Akan tetapi apabila Engkau mengetahui bahwa persoalan ini berbahaya bagiku dalam agamaku, kehidupanku dan akibatnya terhadap diriku, maka jauhkanlah persoalan tersebut dariku dan jauhkanlah aku darinya, takdirkan kebaikan untukku di mana pun ia berada, kemudian berilah kerelaanMu kepadaku”

(HR. al-Bukhari)


Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

Tiada ulasan:

Catat Komen

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....