Selasa, 6 April 2010

sunnah orang berjuang


Handphone saya berada bersama laptop saya yang sedang online oleh emak.. Lama emak mengexplore internet menggunakan laptop saya sementara saya pula duduk di bilik lain. Handphone lansung tidak berbunyi sepanjang tempoh itu. Ym juga aman, tanpa sesiapa buzz atau beri message. (saya kan sedang invisible)

selepas maghrib tu mengaji dulu.. dah selesai segala-galanya barulah terasa di hati hendak check email.. dan intai-intai Ym :p
serta merta ada sms masuk dan ada orang tinggalkan messages di Ym. Tersenyum saya ;)
Tersenyum sebab terasa yang Allah memang nak saya yang terima messages tu. Kalau terawal atau terlambat beberapa minit, emak sayalah yang menerimanya...
sebab selepas itu saya tinggalkan laptop saya dan emak kembali surfing.


ini messages nya.. sekadar nak berkongsi kerana saya rasa ada manfaatnya :

Setiap jiwa yang berada dalam perjuangan tidak akan mengenal istilah tekanan..
tidak mengenal istilah ugutan..
tidak mengenal istlah kesakitan..
mereka berada dalam penuh kesyukuran..
tetapi hati mereka terubat dengan janji2 Allah..
menjanjikan hamba yang utuh berjuang dengan balasan syurga..

Inilah janjinya yang benar..
Bekerjalah Utk ISLAM..

Al-Imam Hasan Al-Hudaibi brkata "Aku tidak memaksa seseorang bersikap tegas dan berani serta mengikut pendirianku. Tetapi aku mengingatkanmu bahawa sesungguhnya dakwah Islam tidak pernah tertegak walaupun sehari dengan orang2 yang mengambil sikap brtolak ansur"

Prof Dr. Hamka pernah berkata:"Kita boleh menghitung usia kita yang telah kita gunakan.. tetapi kita tidak boleh menghitung berapa lagi usia kita yang masih tinggal."
Rasulullah saw. bersabda bermaksud: "Tidak boleh iri hati melainkan dalam dua perkara iaitu:
Seseorang yang telah dikurniakan Allah harta lalu dibelanjakan hartanya itu kejalan yang benar (yang diredhai oleh Allah)
dan
orang yang dikurniakan oleh Allah ilmu pengetahuan, lalu ia mengeluarkan sesuatu hukum berpandukan ilmunya (al-Quran dan Hadith) serta diajarkannya pula kepada orang lain". Riwayat Hadith al-Bukhari


so sahabat2 yg disayangi, melaburlah di jalan Allah... inilah perniagaan yang paling menguntungkan..

by the way.. rezeki yang Allah bagi not only dalam bentuk duit dan material..
jiwa yg tenang, hidup yang terpelihara & hidayah Allah juga adalah rezeki yg tidak ternilai..
semoga semua yang kita infakkan di jalan Allah ini diterima oleh Allah..
dan dapat dimanfaatkan untuk memartabatkan Islam tercinta.. dan amal jariah serta ilmu ini akan terus menerus mengalir ke generasi akan datang walaupun pada masa itu kita sudah berada di dalam kubur...

Ku infakkan hidupku utk Mu krn cintaku pada Mu & RasulMu
ku kasihi insan2 d skelilingku dgn harapan mereka turut mencintaiMu
izinkanlah diri kami menatap wajahMu di syurga tertinggi
izinkanlah diri kami bersama dengan RasulMu di syurgaMu
Jadikanlah zahir kami, batin kami, hidup kami, mati kami serta cinta kami seperti yg Kau cintai..
tiada daya dan kekuatan melainkan dengan keizinanMu ya Qahhar

p/s: bersyukurlah kepada Allah andai terpilih untuk berada di jalan Allah kerana tidak semua jiwa terpilih untuk di sini.. Ikhlaskan hati hanya untukNya.. kerana hanya amalan yang ikhlas diterima Allah..

p/s/s: ujian memaniskan hubungan dengan Allah.. Subhanallah..

p/s/s/s: semalam balik kampung hantar barang-barang dapur bulanan untuk nenek, semasa drive tu terdengar lagu hijjaz di ikim

Berjuang menempah susah
Menanggung derita menongkah fitnah
Itulah gelombang hidup samudera duka
Seorang mujahid membela taufiq..

Dipisah dia berkelana
Dibelenggu dia uzlah mula dibina
Namun jiwa tetap marak memburu cinta
Membara demi Allah dan Rasulnya

Berjuang tak pernah senang
Ombak derita tiada henti
Tenang, resah silih berganti
Inilah sunnah..orang berjuang..

Malamnya bagai rahib merintih sayu
Dihiris dosa air mata
Siangnya bagaikan singa di rimba
Memerah keringat mencurah tenaga
Itulah sunnah..berjuang..ke jalan Allah..

Berjuang memang pahit..
Kerana syurga itu manis
Bukan sedikit mahar yang perlu dibayar
Bukan sedikit pedih yang ditagih

Berjuang ertinya terkorban
Rela terhina kerna kebenaran
Antara dua jadi pilihan.
Dunia yang fana atau syurga..

Berjuang tak pernah senang
Ombak derita tiada henti
Tenang, resah silih berganti
Inilah sunnah orang berjuang

Malamnya bagai rahib merintih sayu
Dihiris dosa air mata
Siangnya bagaikan singa di rimba
Memerah keringat mencurah tenaga

Berjuang ertinya terkorban
Rela terhina kerna kebenaran
Antara dua jadi pilihan.
Dunia yang fana atau syurga.

Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....