Rabu, 28 April 2010

harga sebutir permata...


“Ya Allah,
aku berlindung kepadaMu dari ilmu yang tidak bermanfaat,
dari hati yang tidak khusyu’,
dari nafsu yang tidak pernah kenyang,
dan dari doa yang tidak dikabulkan.”

(HR Muslim 4899)


bagi mereka yang sedia ada di jalan dakwah, tentu mereka tahu betapa mahalnya kos untuk berada di jalan ini. semuanya mahal-mahal! jarang ada promosi jualan murah.
macam mana tidak mahal, permintaan tinggi sedangkan stok adalah terhad!

tanggungjawab yang hendak dipikul terlalu banyak.. sedangkan bilangan mereka yang mahu bertanggungjawab sangat sedikit.

so.. bila dah bayar mahal-mahal.. kenalah dimanfaatkan sehabis baik supaya tidak membazir. sebab itulah kalau kita terjumpa orang-orang yang ada di jalan dakwah ni, sila manfaatkan mereka sebaik-baiknya.

Ya Qayyum...
mahal sungguh jiwa-jiwa yang menginfakkan diri dan harta mereka di jalanMu..

Barang yang mahal, perlu dijaga dengan baik. Supaya tidak rosak. Supaya kekal berfungsi dengan baik walaupun dimamah usia. Supaya kekal cantik dan mengembirakan tuannya.
(kos menjaganya juga mahal..)

keinginan untuk memiliki sesuatu yang mahal menjanjikan sebuah pengorbanan yang tidak sikit.

masa saya form 4 dulu, saya pernah merengek nak pindah sekolah.. abah jawab "kalau kakak ni permata, campak dalam lumpur pun bercahaya.. kalau tahi ayam, atas meja pun tetap busuk.."

ugh!! tercabar... merajuk.. tapi bila fikir-fikir kata abah ni... ada benarnya..

****

hanya jauhari yang mengenal manikam..

*****

kamu tak akan faham apa maksud saya andai kamu tidak melalui jalan yang saya lalui...



*****

Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

1 ulasan:

  1. jalan dakwah adalah jalan yg mulia.hanya orang2 yg dimuliakan oleh Allah yg sanggup melewatinya.

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....