Selasa, 9 Jun 2009

nak jadi orang yang success dlm KERJAYA perlukn??

bismillah...

lillah bersembang dgn seorang chief operating officer COO yang berjaya beberapa hari lepas.. banyak manfaat yg lillah dapat dari sembang2 kami tu.. dan lillah nak share dengan para pembaca sekalian.. moga manfaat ini adalah untuk saham dunia akhirat kita.. amin.. :)

nak jadi orang yang success dlm kerjaya perlu :

  1. berdisiplin. bila dia merancang sesuatu dia perlu patuh pada perancangan dia.. dia tak boleh buat sesuka hati ikut perasaan dia. dia kene fokus pada sasaran dan misi dia.. walau macam mana menggoda pun cubaan-cubaan yang datang di sepanjang laluan tu mestilah tak menggugat dia untuk ke arah sasaran dia.. orang macam ni insya'Allah bila dia bercakap dia akan laksanakan.. bila dia berjanji dia akan tunaikan.. bila dia merancang, rancangannya berjaya.. attitude ni akan membuatkan orang lain percaya dan yakin pada dia.. mendapat kepercayaan dari orang lain sangatlah penting.. sebab kita deal dengan manusia.. bila kejayaan demi kejayaan kita kecapi barulah kita akan ada aura kepimpinan tu.. sebab bila kita berjaya buat sesuatu dgn cemerlang orang akan datang cari kita nak kerja dengan kita.. nak jadi pemimpin tak boleh cakap kosong.. kita kene ada bukti sahih untuk kita tunjukkan pada orang yang kita pimpin.. barulah arahan kita boleh diikuti sebab mereka tahu kita tak cakap main-main, kita bercakap berdasarkan pengalaman dan ilmu kita...
  2. work properly. nak jadi orang yang berjaya kena tahu buat kerja dengan cara yang betul.. kalau tak tahu, belajar..kene rajin belajar.. jangan sesekali ada dalam kamus hidup perkataan malas.. orang yang malas tak ada tempat di dunia ni.. kita tak payah nak menyusahkan diri mencipta sesuatu yang baru kalau dah sedia ada cara yang mudah dan praktikal.. sebab setiap masa tu beharga.. dalam bisnes, setiap saat adalah duit.. bila buat sesuatu kerja tu jangan nak ikut 'standard' sendiri.. kita kene ikut 'standard' siapa yang kita nak deal.. kita kene tahu apa yang customer atau sesiapa yang berurusan dgn kita mahukan.. so kita kenela buat research..paling baik ialah kalau kita dapat buat mereka terpesona dengan apa yang beri..
  3. konsisten..orang yang berjaya perlu konsisten dalam berusaha.. jangan bila susah sikit mulalah nak lari..mula malas.. orang yang tak konsisten ni tak berguna.. sebab walau macam mana hebat pun hasil kerja dia, tapi semua separuh jalan.. sia-sia.. benda yang tak dapat digunakan ialah benda yang tak berguna..
  4. networking. sangat penting untuk kita boleh serasi dalam bekerja dgn org atas, org bawah, org kiri & org kanan.. kita mesti tahu cara untuk mengoptimumkan potensi semua orang yang ada di sekeliling kita.. contohnya sebagai pemimpin, senyum pada anak buah boleh menaikkan motivasi mereka.. simple.. kemahiran nak bergerak kerja dengan pelbagai ragam manusia ni memang susah.. tapi yang susah tu tak bermakna ianya mustahil.. tak bermakna ianya tak penting.. selalu sangat yang susah itulah yang berbaloi.. kene belajar control emosi.. control marah.. control perkataan yang nak dicakapkan.. control nada suara.. control segala-galanya...orang yang cemerlang ialah orang yang dapat control dirinya.. menjadi pemimpin dia perlu menjadi orang yang disegani.. apa yang dia cakap perlu mampu menggerakkan staf2 yang ada..
  5. jadi ahli nujum. seorang yang berjaya perlu ada planning untuk setahun, 5 thn, 10 thn etc.. dia perlu mampu meramal apa yang akan berlaku pada masa akan datang dan dia perlu tahu apa persediaan yangperlu dilakukan..contohnya dia perlu tahu tentang ekonomi negara akan naik bila, turun bila, harga petrol naik turun, peperangan etc... orang kata sediakan payung sebelum hujan.. dalam hal ni kita perlu sediakan rain coat, payung, khemah sebelum hujan.. mungkin juga bot dan jaket keselamatan kalau hujan tu boleh menyebabkan banjir..
  6. merendah diri.jangan sakitkan hati orang lain hanya kerana nak dapatkan sesuatu. jangan jadi orang yang bodoh sombong.. dah la tak tahu, buat silap..tapi bila orang lain nak betulkan, marah pulak.. bila nak bercakap tu fikir-fikirlah.. jangan membazir masa dalam perselisihan faham.. beri ruang dan peluang pada staf untuk mereka berfikir dan merancang..kemudian melaksanakan perancangan mereka..sambil kita as leader pantau dan bimbing mereka..
stakat ni dlu.. :)

wallahua'lam...

1 ulasan:

  1. huhu..perkongsian yg bagus..

    thanks sis, i'm really appreciate it =)..

    sgt2 bermanfaat..huhu..

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....