Ahad, 21 Jun 2009

ayah saya buat maksiat.. sedangkan saya teringin nak jadi orang baik...



salam lillah..
tiap2 hari saya alami igauan ngeri.
tentang orang yang saya kenal.. dia buat maksiat..
depan mata saya.. dia taknak solat.. dia taknak dengar nasihat orang..
dia keras kepala.. tetapi dia tetap ayah saya.. saya cuma mampu doa je.. dah bagi nasihat pun mereka tak nak berubah.. saya tak pandai nak bagi nasihat.. dia pun lebih tua dari saya...
dah ramai dah orang yang dia hormat bagi nasihat tapi dia tetap tak nak berubah.. tak berbekas lansung nasihat tu.. saya selalu masak untuk orang tu.. masa masak tu saya berdoa la untuk orang tu dengan harapan dia dapat hidayah... saya terasa nak sangat jadi orang baik..


my comments

w'salam...
hm...
awak usaha stakat yg awk mampu..
doa jgn putus.. teruskan..
ok..
nasihat pun teruskan juga..
jgn jemu bg nasihat..
beribu kali pun takpe...
stiap nasihat akan dapat pahala..
ibadah tu luas
ada 1 hadis tu..
“Barangsiapa yang mengajak kepada petunjuk (hidayah),
maka baginya ganjaran pahala
sama seperti pahala orang yang
mengikutinya dengan tidak dikurangi sedikitpun, dan
barangsiapa yang
mengajak kepada dhalalah (kesesatan), maka (dibebankan) ke atasnya dosa
sama seperti dosa orang yang megikutinya dengan tidak dikurangi
sedikitpun”. (Riwayat Muslim)
x kisah la dia tua ka..
muda ka...
kalau kita ajak dia buat kbaikan,
kita dapat pahala..
tak kisah la sama ada dia ikut atau tak..
kalau kita bagi je nasihat, kita dpt pahala...


sebab tu Nabi2 walopun umat dia tak mau dengar dakwah mereka, mereka tak putus asa..

sbb Allah nak tgk usaha..
pahala berdasarkn usaha..
bukannya hasil...

sbb hasil tu Allah sahaja yang berkuasa menentukan..
takpa...
hati dia Allah yg pegang

kenal michael jackson?
ha...
dia kan ada byk isu, byk kes, byk kontroversi
mcm2 kan...
tapi sekarang dia bagaimana???

cmana keadaan dia sekarang?

Alhamdulillah.....
dia dah dapat hidayah peluk islam
dah tak buat maksiat
dah betaubat..

smua dosa2 dia yg dulu2 dah hilang.. lenyap.. terampun
dia dah suci mcm baby baru lahir

so....
kat sni kita nampak walau seteruk mana pun org tu
tapi kalau Allah nak dia jadi baik
dia bole jadi baik
cuma....
mungkin masanya belum sampai....
jadi.. jgn putus asa....


awak memang anak yang baik...
amin...
lillah pun akn doakan utk awak ye...
awak jangan give up tau...

ingat tak kisah nabi Ibrahim?
ayah dia jahat, pembuat berhala...dan nak anak dia dibakar hidup2
tp...
siapa anak dia?
anak dia Rasul Allah
anak dia sgt2 mulia

nabi Ibrahim dpt gelaran ' khalilullah ' maksudnya kesayangan Allah
khalilullah ni gelaran Allah pd Nabi Ibrahim

so..
kalau kita tgk kat sni
x smstinya ayah jahat anak akn jahat...
x smstinya macam tu..
dari kisah benar tu Allah nak tunjukkan pada kita
supaya walausiapapun mak ayah kita....
itu tak menghalang kita utk jadi baik...
lillah harap awak dapat jadi one in a million
biarlah dunia luar tak tau tentang diri awak..
pngorbanan awak, hati awak..
Allah tau suma tu....

kita bukan sekadar terasa nak jadi baik...
bukan rasa2...
kita tak masuk syurga sebab kita berkawan dengan orang baik
tapi...
kita masuk syurga sbb kita org baik
insya'Allah...

trimakasih kerana berkongsi dgn lillah...
wallahua'lam...


“Barangsiapa yang mengajak kepada petunjuk (hidayah),
maka baginya ganjaran pahala
sama seperti pahala orang yang

mengikutinya dengan tidak dikurangi sedikitpun, dan
barangsiapa yang mengajak kepada dhalalah (kesesatan), maka (dibebankan) ke atasnya dosa

sama seperti dosa orang yang megikutinya dengan tidak dikurangi
sedikitpun”. (Riwayat Muslim)

2 ulasan:

  1. teringat dalam satu doa yang bermaksud "wahai tuahan yang membolak-balikkan hati..tetapkanlah hatiku...agar keyakinanku tak berubah..."

    BalasPadam
  2. amin... tu doa yg kte salu baca lps solat kn... :)

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....