Jumaat, 26 Jun 2009

meredah hutan, ladang, belukar, kampung..em... buat sesuatu yang orang lain tak suka buat... :-)


saya menoleh ke kiri.. kelihatan pokok bakau.. di sebalik pokok bakau ada ombak laut yang menghempas batu-batu di tepi pantai.. kemudian toleh ke kanan.. sungai, air tawar.. melihat kedepan pula, cuma laluan yang tak nampak hujungnya ke mana.. toleh kebelakang pun sama.. nak reverse ke nak teruskan perjalanan..??? mendongak ke atas nampak pulak encik helang terbang rendah.. huk..huk??

"Qis.. kau sure ke depan ni ada jalan keluar?" tanya maklong pada maksu..
maksu mula ragu-ragu.. kenderaan Unser kami yang sudah dipinang orang ni berlagak seolah Prado..
mak rilek je drive sambil buat lawak membuatkan kami ketawa..
*Unser ni dah dipinang orang lain.. esok mak akan dapat proton saga dan akan let go unser ni pada tauke proton saga..


"hari tu pak teh buat jokes dengan chinese yang beli kereta ni.. pakteh kata, kereta ni kemek kiri, kanan.. atas.. bawah pun kemek.. nampaknya sekarang ni memang la chinese tu terkejut.. mesti dia hairan manalah makcik ni bawa kereta ni.. hehe" kata mak..

pakteh tu abah..

kami ketawa..


kelihatan seekor lembu ditambat di bahagian kiri.. ish3.. tak ada tempat teduh untuk lembu tu.. hari dah la panas.. kesiannya! eee.. geram nya saya.. Ya Allah, bagila lembu tu teduh... kesian dia... :-(

maksu kata kat sni memang style orang kampung tambat lembu macam tu.. kalau lembu tu nak minum, minum je kat sungai tu.. kalau nak makan, makan je rumput yang ada.. selagi tali di leher dia boleh taruk selagi tu dia boleh meragut rumput..
semeter kemudian, ada lagi sekor lembu.. mereka jarak-jarak kan lembu-lembu tu... :'-( hm.. terasa macam kesian nya kat lembu tu.. macam tak cukup hak asasi lembu.....

handphone dah habis bateri.. kalau tak tentu saya dah ambil gambar sepuas2nya.. tempat2 kat sini cantik.. dan sangatlah mendamaikan... subhanallah.... :'-)

semalam kami masuk ladang kelapa sawit sebab mak nak bayar zakat pada sorang janda tu.. Unser yang berjasa ni berjalan di atas ban yang sempit.. kalau buka pintu, sure saya memang terus jatuh dalam air... :o saya akan rindukan toyota unser yang gagah ni... :'-) this is my mother's bestfren.. dah 7 tahun mereka bersama...


APA KAMI BEREMPAT BUAT NI?
tolong orang.. mencari bisnes.. membayar zakat.. apa lagi.. ziarah.. sedekah.. mengembirakan diri.. tengok baby kembar 3.. macam2 sekali jalan... :)

misi 3 hari 2 malam.. misi yang penat tapi sangat memuaskan hati, rasa bahagia... alhamdulillah..
pengajaran yang boleh dikumpul ialah :
  • azam yang tinggi .. mak berazam nak majukan bisnes supaya boleh keluarkan zakat 1 juta.. huh?!! amin.... moga azam mak tercapai .. erk, yang nak kene pening cari jalan majukan bisnes ni mak kata tugas saya dengan seorang lagi partner saya.. Ya Allah, bimbinglah kami.... saya menyeru kepada saudara2 lain di luar sana, jom la kita besarkan zakat kita.. besar ganjaran Allah kpd mereka yang menunaikan nafkah mereka... membayar zakat mereka... zakat ni adalah hak orang lain dalam harta kita...
  • bersyukur.. bila jumpa orang yang susah.. contoh janda ditinggalkan suami, orang yang anaknya sakit, orang yang miskin, nasib isteri kpd suami yang tak bertanggungjawab, .. etc.. terasa diri ni perlu banyak2 bersyukur... terasa diri ni sangat-sangatlah banyak tanggungjawab pada masyarakat ni...
  • komited.. saya serius sangat-sangat suka melihat usahawan yang komited dengan perniagaan mereka.. masa nak deal dengan supplier ni, kalau kene yang komited tu.. memang best.. kalau yang tak komited ni, alahai.. sedih rasanya.. komited dalam sesuatu tugasan sangat penting.. ini adalah satu attitude.. melakukan sepenuh hati dalam tugasn yang diberikan dengan bersungguh2..
  • nak kaya senang, tapi nak kaya dengan cara yang halal tu tidak senang... dulu abah pernah ada kedai runcit.. masa tu saya sekolah menengah.. macam-macam teknik la, taktik la, strategi la yang supplier2, peniaga2 lain dan staf kami sendiri ajar kami untuk melariskan bisnes.. malangnya cara-cara tu semua hanya akan menyebabkan kami masuk neraka yang pedih sebab cara tu tak halal... memang zalim.. perghhhh.. so mak abah tak berminat..
    dan mak tutup kedai tu masa adik bongsu saya nak UPSR (ibu yang komited polish anak-anak.. huhu)
  • INfakkanlah dirimu sebagai mahar di akhirat.. ofcourse kita semua ada kehendak.. tambah jiwa muda yang normal ni.. hehe.. kalau boleh nak... em, jangan ditanya.. infakkanlah masa muda ni untuk berbakti pada mak abah, pada agama.. pada negara.. saya sayang Malaysia.. dua hari lepas saya hantar adik untuk educamp Petronas di UTP.. masa dengar taklimat tu, hati ni membuak-buak semangat nak menaikkan nama Malaysia ni.. bagaimana? sama-sama kita fikirkan...


Ya Allah Yang Maha Penyayang...

Aku minta kepadaMu,
agar aku dapat melaksanakan kesederhanaan
dalam keadaan kaya atau fakir,

aku mohon kepadaMu agar diberi nikmat
yang tidak habis dan

aku minta kepadaMu,
agar diberi penyejuk mata yang tak putus.

Aku mohon kepadaMu agar aku dapat redha
setelah qadhaMu (turun pada kehidupanku).

Aku mohon kepadaMu kehidupan
yang menyenangkan setelah aku meninggal dunia.

Aku mohon kepadaMu
kenikmatan memandang wajahMu (di Surga),
rindu bertemu denganMu
tanpa penderitaan yang membahayakan
dan fitnah yang menyesatkan.

Ya Allah, hiasilah kami dengan keimanan
dan jadikanlah ia bagi kami
sebagai penunjuk jalan (lurus)
yang memperoleh bimbingan dariMu.

Amin ya Rabb...

2 ulasan:

  1. salam lillah.. ALL the best dengan apa jua yang lillah lakukan :)
    baca sudah cukup menyemangatkan org yang membacanya..( apakah ayat ni...keh2)

    insyaALLAH..teruskan usaha anda..:d

    BalasPadam
  2. ayat fairuz = ayat2 cinta = ayat strive for mardhotillah = ayat org berjuang tu..

    :p miss u so much.. countdown for tomorrow ni... huhu

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....