Khamis, 14 Mei 2009

berkongsi erti kasih.. makna sayang.. dan tujuan hidup...


"nak delete blog coretan.."lillah memberitahu seorang teman. dia melarang..
"blog lillah ada sgt byk motivasi yg berguna.. byk ilmu.. byk pengisian.."sambung teman tu lagi..
lepas kene pujuk2, lillah pun cancel nak delete blog..

then beberapa kali lagi rasa nak delete blog.. teman2 terdekat melarang.. kalau nak buat private boleh.. tapi diorang kata tu suatu kerugian sebab tak tercapai lah misi lillah mencoret tu.

kenapa nak delete?
ofcoz ada org yg suka dgn kita dan akan ada org yg tak suka dgn kita.. setiap org ada pandangan yg berbeza-beza.. lillah ni jenis outspoken. dan pembaca2 blog boleh deal direct dgn lillah by mail, sms or face to face.. dan lillah ada position dlm sebuah gerakan.. ada anak2 usrah.. dan handle lots of program.. manusia menilai tulisan dan performance lillah.. adakalanya situasi ni membuatkan lillah rasa nak delete blog ni..

misi lillah..
coretan fisabilillah dilahirkan utk
  • tempat simpanan koleksi soalan jawapan yg lillah terima dari orang lain. skop kaunseling kebanyakkannya.. kes-kes yang lillah handle daripada motivasi & teknik study, teknik berkomunikasi, kes masalah hati, kes rumahtangga, kes rogol & zina, kes nak murtad, dadah dan bunuh diri.. so lillah ni jadi kaunselor tak bertauliah la...
  • tempat lillah sebarkan visi dan misi hidup lillah. tempat lillah meluahkan rasa hati dan impian lillah.. harapan dan cita2.. azam lillah.. dengan harapan supaya ramai org yg membaca akan terdetik utk mempunyai tujuan hidup yang sama.. atau sekurang2nya mempunyai keinginan utk buat perkara yang sama.. sebab maybe lillah tak mampu nak achieve impian tu tapi lillah tak mahu impian tu berkubur begitu je.. lillah harap bila ada org membacanya org lain yang mampu menunaikan impian tu akan melaksanakannya.. insya'Allah..
  • hidup adalah sebuah perkongsian.. lillah bersyukur sebab Allah beri lillah peluang utk bersekolah di skolah budak2 nakal yg kritikal masalah sosialnya.. lillah bersyukur sebab pernah dibesarkan bersama adik beradik angkat yang pernah keluar masuk pusat juvana, berzina, anak2 penagih.. lillah bersyukur sebab Allah hantar lillah pergi bertemu dgn kawan2 yang hidup miskin serba kedaifan.. lillah bersyukur sebab dapat memeluk kwn2 kita yang tak pernah ada mak ayah utk memeluk mereka.. lillah bersyukur dapat menyingkap rahsia hidup d sebalik tabir kemiskinan, pelacuran etc.. semua ini membuatkan lillah sangat2 menghargai sesiapa sahaja yang datang kpd lillah.. menghargai setiap orang, setiap ruang dan setiap peluang yg datang.. utk dimanfaatkan sebaiknya supaya orang lain juga dapat manfaatnya...
  • blog ni banyak mempopularkan nama sahabat2 kesayangan lillah ~ nini motmot, romlah comot, fairuz comot, firdaus meow, dayah besfwen, cik zai besfwen, k.wa, k.na , k.mas, wan bonut, etc ramai lagi... ramai yg memberi respon cemburu dgn lillah krn dikelilingi org2 yg sayangkn lillah.. dan berkata i'm lucky to have them.. yes, alhamdulillah.. tujuan mempopularkan mereka di blog ni kerana mereka adalah insan2 yg hebat yg lillah cadangkan para pembaca boleh jadikan reference.. (especially for those yang memang kenal eye to eye dgn kwn2 ni.. family PPM dan kwn2 terdekat) so ianya menjadi alternatif utk pembaca2.. saya sayangkan mereka.. dan saya nak share mereka dgn semua pembaca di luar sana.. jadi tak perlulah cemburu dgn saya sbb saya tak nak simpan mereka sorang2... get to know them and discover their strength.. then you'll fall in love with them..
my real personality?
sesetangah org yang boleh bercakap tak boleh menulis..
dan yang boleh menulis tak boleh bercakap..
dan ada yg boleh dua2

lillah alhamdulillah boleh dua2.. jadi kalau sesiapa yg rasa blog ni mcm membebel.. thats me..
membebel bukan sbb hobi.. tapi sbb ada tanggungjwb.. walaupun tak suka ulang benda sama byk kali, tp kene jugak.. sebab dalam deal dengan manusia, mereka ni perlu di peringkatkan banyak2 kali.. manusia mudah lupa..

i'm not perfect.. bukan dari aliran agama.. terlalu cetek ilmu dan pengalaman hidup.. banyak kali tersungkur dan bangkit semula.. masih belajar dan akan terus belajar seni2 kehidupan dan sedang mempersiapkan bekalan utk mati..

lillah memohon kemaafan utk setiap patah perkataan yang dilafazkan seandainya ada mengguris mana2 pihak.. lillah juga memohon sebarang teguran sekiranya ada fakta yg tersalah tulis especially when it comes tentang akidah.. lillah mengalu-alukan semua pembaca memberi pandangan mereka di setiap coretan..

semoga apa yang disampaikan dapat dimanfaatkan oleh semua yang membacanya sklipun masa tu lillah dah takde... insya'Allah..

ya Allah.. tiada kesenangan yang sebenar melainkan kesenangan akhirat.. ya Allah, sucikanlah hatiku dari nifaq, amalan ku dari riya', lidah ku dari dusta, mata ku dari khianat.. sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui segala mata yang khianat dan apa yang tersembunyi dalam hati...
amin ya Rabb...

5 ulasan:

  1. assalamualaikum lillah..
    teruskan mengarang..
    ana suka baca coretan2 ukhtie ni.. (^_^).
    kita menulis bukan untuk menyenangkan hati sesiapa. kita menulis kerana DIa.. as long as niat kita ikhlasm insyaAllah Dia akan bantu..

    moga terus istiqamah..
    salam ukhuwah...

    BalasPadam
  2. waalaikumussalam humayra'..
    makasih..
    :'-)

    moga kita sama2 istiqamah walau d mna pun dlm apa cra skalipun....

    ukhwahfillah abdn abda...

    BalasPadam
  3. ukhti,teruskan mengarang..
    moga dipermudahkan segala urusan, insyallah..

    BalasPadam
  4. insya'Allah..
    moga kita dpt sama2 menjadi pencetus hidayah kpd org d sklilig kte...

    amin~

    ;-D

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....