Rabu, 5 Mei 2010

inilah jalan yang telah aku pilih


"kak, kenapa mereka buat macam ni? kenapa kita nak buat baik tapi kita dianggap macam orang jahat?" tersekat-sekat suara si adik menangis dari dalam telefon.

"kalau adik yakin apa yang adik buat ni betul dan Allah kata betul , adik tetap betul biarpun satu dunia kata adik salah.."jawab saya.

Si adik masih menangis. Petang nanti dia akan menghadapi final exam. Pihak berkuasa pula asyik mengganggu dengan panggilan ugutan menakut-nakutkan si adik. Saya sedikit terkilan mengenangkan nasib kami yang dilayan seperti orang jahat sedangkan kami bekorban demi membantu saudara kami yang tertindas.. kami berjuang membantu nasib kira-kira 2000 janda di Pattani dan kira-kira 4000 anak yatim di Pattani.

"Sudah. Jangan menangis! Kita pemimpin kena cekal hati. Kena kuat semangat. Kalau kita menangis, siapa yang orang bawahan kita mahu bergantung? Cukup hanya kepada Allah untuk kita takut. Kakak nak adik fokus exam petang ni. Jangan menangis. Pergi belajar. Fokus. Hargai setiap masa yang ada. Kakak tak nak keputusan exam ni nanti jadi punca fitnah menyebabkan orang mengutuk kerja dakwah kita. Pergi solat hajat, berdoa pada Allah. Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan izin Allah." saya bersuara tegas.

Saya masih seorang anak ketika saya seorang pejuang.. apa perjuangan saya?
membela nasib anak-anak yatim..
membela nasib ibu-ibu tunggal...
membimbing remaja-remaja yang terlanjur supaya kembali kepangkal jalan...
itulah perjuangan saya..

apabila emak abah merestui saya, saya tidak perlukan restu sesiapa lagi..


Ketika saya menyambung pengajian di peringkat master sebelum ini, saya pernah diberi pilihan
a) meninggalkan perjuangan saya dan meneruskan pengajian demi masa depan yang cerah
atau
b) meneruskan perjuangan dan dipaksa meninggalkan pengajian.

Saya memilih perjuangan.. pedih. tapi Allah mengubat dengan dekat padaNya..

Ketika itu dunia menghina saya tetapi Allah memelihara saya. Saya menyusun semula hidup saya dan mula mencari pekerjaan. Akhirnya saya temui sebuah kedamaian di celah kekalutan hidup. Saya temui sebuah kemanisan di celah kepahitan hidup. Alhamdulillah..

Saya tidak tahu mengapa hati ini semakin kuat untuk kekal di jalan ini meskipun ujian yang datang semakin besar. Barangkali ini kesan dari doa-doa yang dipohon saban hari agar kekal di jalan Allah...

Saya tidak pernah melihat akaun bank saya kering kontang. Dan minggu ini saya melihatnya. Ya, saya bekerja. saya bukan penganggur. Saya sudah bersedia untuk melalui detik ini kerana saya biasa membaca kisah perjuangan orang lain yang diuji dengan kemiskinan.

saya bertanya pada sahabat baik saya "Lillah boros ke?"

"Lansung tidak boros untuk diri sendiri. Tapi sangat boros untuk orang lain."kata Romlah.

Saya yakin Allah menjaga rezeki hamba-hambaNya. Saya tidak sedih jika saya tiada duit kerana saya tahu saya telah memanfaatkan duit itu untuk Allah. Apa yang saya sedih ialah saya tidak dapat membantu orang yang memerlukan ketika saya tidak berduit.

Sebelum ini saya tidak pernah dikejar pihak berkuasa.. dulu setakat pihak sekolah dan orang tertentu ganggu sikit-sikit tu adalah. Tetapi tak adalah sehingga di anggap orang jahat. Saya tidak pernah terlibat dengan politik parti apa-apa. Saya non partisan. Tapi kini saya berada dalam pengawasan polis. Hm.. sebab? Malaysia mengambil dasar berkecuali dalam menangani isu Selatan Thai. Sedangkan saya pula memperjuangkan nasib saudara-saudara di sana. Maka saya telah dianggap menggugat keselamatan negara?


Sahabat-sahabat bertanya : Tidak takutkah kamu?

Saya menjawab : Ya, saya takut.. tapi kalau saya tak buat semua ni, siapa lagi nak buat?


saya call emak : mak, kenapa mereka buat kami macam ni? Kami buat perkara yang betul...
mak jawab : sebab orang yang betul tu sikit. orang yang salah tu ramai. jadi yang sikit kelihatan seperti salah. Yang ramai seperti betul.

kepada pembaca-pembaca yang dirahmati Allah, doakan kami.. doakan keselamatan dunia akhirat kami.. doakan kekuatan iman kami..

“Tidak beriman seorang daripada kamu selagi ia tidak mengasihi saudara muslimnya sepertimana ia mengasihi dirinya sendiri"
(Hadis Riwayat Bukhari)

Di akhirat nanti, kita bakal ditanya apa yang telah kita lakukan untuk membantu saudara kita di Pattani? Ambillah teladan daripada burung kecil yang mahu membantu memadamkan api tatkala Nabi Ibrahim dibakar Namrud. Ingatlah, tidak berbuat apa-apa itu satu dosa apatah lagi mereka di Pattani adalah saudara kita.

untuk membantu, sila lawati amanpattani.blogspot.com

Ya Allah yang Maha Pemurah
Terangilahku dengan Nur ImanMu
Hanya Engkau tempat aku berserah
Mohon maghfirah di dalam syahdu

Terimalah taubatku Ya Allah
Pimpinlah daku ke jalan redhaMu
Moga sinarMu terangi hidupku
Di dalam kegelapan

Akukan kembali padaMu Rabbi
MengadapMu Ya Rabbul Izzati
Segala ketentuanku pasrahkan
Di hujung penghayatan

aku mencintaiMu ya Allah....

Ya Allah... aku tidak mahu menyesal.. aku mahu mengingati Mu setiap detik dan saat dalam hidupku..

3 ulasan:

  1. Sobarlah wahai sahabat.. InsyaALLAH syurga adalah matlamat kita.. Mati syahid cita-cita kita..

    Semoga istiqamah dan mujahadah dalam perjuangan ini..

    Allah sentiasa bersama mu..

    amin.

    BalasPadam
  2. Teruskan menulis...Moga Allah merahmati segala usahamu...Insya-Allah

    BalasPadam
  3. Lillah.

    Tabahkan hati. Kz caya semua yg jadi neh, Allah tahu Lillah mampu hadapinya. all the best! kz doakan yg terbaik.

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....