Jumaat, 18 Disember 2009

menghurai maksud yang di jiwa


10 tahun saya menyimpan hasrat ini.. hasrat yang semakin lama dipendam semakin meronta-ronta di dalam diri saya meminta untuk dikeluarkan.. banyak kali saya mencuba untuk meluahkan hasrat ini tetapi gagal. saya kelu! argh!

bila kasih sudah bercampur sayang,
aduhai sukarnya mahu berterus terang.. bimbang kasih disalah erti.. maka berubah menjadi benci!

bertemu berpisah dan kemudiannya bertemu.. berpisah lagi.. selepas zaman sekolah, kami masing-masing membawa hala tuju yang berbeza.. dia melanjutkan pelajaran ke luar negara manakala saya meneruskan pelajaran ke USM..

kami sahabat yang sangat akrab.. tetapi berbeza kepercayaan.. saya beriman kepada Allah.. menganuti Islam, Ad-Din.. manakala dia menganuti agama buddha.. ramai yang pelik dengan keakraban kami.. bermain bowling bersama.. keluar makan bersama.. duduk bersila di kaki lima kedai buku MPH.. duduk bersembang di dalam KTM..


penampilan saya dan dia pun sudah memang sangat jelas berbeza..

pada saya, dia sahabat baik saya.. sangat baik.. dia memang seorang yang baik.

seorang anak yang selalu memikirkan ibu bapanya [apa-apa keputusan, dia akan pertimbangkan kesan kepada ibu bapanya],

seorang sahabat yang sangat jujur dan telus memberi pendapat [selalu mengkritik saya... tetapi saya tidak lansung terasa hati dengan dia, sebab saya tahu dia bukan berniat mahu memalukan saya],

seorang sahabat yang rajin belajar.. [kami saling berlumba dalam pelajaran.. dan dia selalunya akan maintain excellent]

dan setelah 10 tahun ini, dia kelihatan benar-benar mencari sesuatu.. jadual saya yang padat dengan pelbagai urusan keluarga, gerak kerja dakwah [dakwah itu best!!] menyebabkan saya sukar memberi ruang untuk berdampingan dengan teman-teman lama termasuklah dia..

tetapi kali ini saya bertekad! saya akan fly ke sebuah negara yang sedang kritikal dengan sejenis penyakit yang erm... saya tak tahu adakah saya akan balik dengan selamatnya atau tidak.
jadi sebelum saya pergi, saya mewajibkan diri melangsaikan tunggakan yang bersarang dalam hati..



tunggakan itu ialah :

1. gembirakan hati emak.. -setel- *saya berusaha keras tau!!! walaupun tak 100% cemerlang, tapi saya dapat rasakan yang dia happy beberapa hari ni.. saya mencuba beri yang terbaik setelah sekian lama saya terlepas pandang small stuff yang ada big meanings*

2. ..

3. ..

4. jumpa sahabat saya yang belum islam tu.. *i'm referring pada sahabat lama saya tu*. saya mahu serahkan sebuah buku yang dah saya miliki selama setahun.. sebuah buku yang diberi oleh Bro LIm.. buku berkenaan Tauhid.

saya rasa sudah cukup banyak berkias dengan sahabat saya tu.. dan saya rasa masa ini adalah masa yang sesuai!

'what i need is a sense of belonging..' dia mengadu pada saya.. dia kesepian..

tinggal 2 hari sahaja lagi sebelum saya fly.. fikir punya fikir.. saya membatalkan meeting demi nak berjumpa dengan dia. pagi itu saya baru sahaja mengambil injection vaksin.. kemudian segera ke celcom center untuk daftar internet di handphone supaya gerak kerja saya lebih efisien.

kami makan sambil bersembang.. dia menangis.. saya memujuk.. sesekali kami ketawa.. buat lawak bodoh.. merapu sikit-sikit.. orang lain pandang semacam..
kami berkongsi pandangan.. dan saya seperti biasa, maintain happy.. walaupun cerita sedih, tapi muka senyum..

bla bla bla .. {nak pendekkan cerita}

"saya tahu saya tak akan dapat membalas semua yang orang buat jahat pada saya.. tak apa.. saya tak marah mereka.. bila mereka sakiti saya, nanti saya dapat pahala.. yang penting saya dapat masuk syurga!!" saya ketawa. tiba-tiba air mata dia menitik.. erm, saya silap cakap ke?

bla bla bla

"bila orang susah, orang akan cari saya.. saya tak kenal mereka, tapi saya akan cuba sedaya upaya untuk tolong mereka. sebab saya mahu jadi kawan mereka." kata saya dengan gembira.

"mereka menyusahkan kamu."komen dia.

"itulah maksud kawan. untuk menyusahkan kamu supaya kamu dapat bertahan sewaktu kamu pula susah," balas saya.

"kamu popular, semua orang suka."balas dia pula.

"tak.. ramai yang cemburu.. ada yang - , ada yang -" saya pun membuka beberapa kisah rahsia saya. dia terkejut.

"mengapa saya sanggup bertahan? sebab saya sayang mereka. saya mahu bila mereka ada masalah, mereka tak cari orang jahat.. saya tak mahu iman mereka rosak.. em, maksud saya, saya tak mahu mereka buat jahat.. contohnya minum arak.. clubbing.." terang saya.

"clubbing tu tak semestinya jahat lah.. cuma ianya bertentangan dengan prinsip kamu.." balas dia lagi.

"untuk orang Islam, bukan itu cara release stress.. ada cara lain.. contohnya kembali pada Allah.. sembahyang.. "terang saya.
"yalah, di club ada arak.. kamu tak boleh minum arak.."sambut dia pula.

"kamu sayang mereka sebab tak mahu mereka jadi jahat?" dia bertanya. mukanya serius.
"ya.."jawab saya.
"haha" dia ketawa.

dia mengangguk.


bla bla bla... {tak cukup masa nak tulis ..}

malam tu, saya telah hantar dia balik rumah.. saya menggunakan GPS.. hehe.. sebab dia excited nak tengok saya mencari sendiri rumah dia. sebaik sampai di rumah dia, dia mengajak saya masuk ke dalam rumah tetapi saya menolak kerana hendak ke masjid.. untuk bersolat maghrib.

kami berpelukan dan...
"I have something for you, a guy gave it to me.."lancar lidah ini bertutur sambil menyerahkan buku itu padanya. dia cuba untuk membaca tajuk di luar kulit buku itu tetapi gagal kerana kegelapan.

bla bla..

malam itu saya balik ke rumah sendirian.. ( 1 jam perjalanan melalui lebuhraya)
saya menangis kesyukuran.. hujan lebat. ada lori telah melanggar cermin sisi kereta saya. saya malas nak berhenti, lagipun saya berseorangan maka dengan cermin sisi yang dah terpiuh itu saya balik ke rumah. sampai di rumah, emak menyambut dengan ceria.. emak minta tolong ajar dia receive photo melalui YM.. emak sedang mengumpulkan koleksi gambar anak-anak kucing kami.. kami mengambil gambabr anak-anak kucing itu setiap hari supaya dapat lihat mereka membesar..

akhirnya saya terlena di depan laptop..

misi hari ini selesai! alhamdulillah.. misi yang terpendam selama 10 tahun selesai.. saya sayangkan sahabat saya itu.. sayang sungguh-sungguh.. saya mahu dia gembira dan tenang! saya mahu dia masuk ke syurga! saya tidak mahu menyakiti dia.. saya tidak mahu sesiapapun menyakiti dia... tak mahu!!!

hanya inilah yang mampu saya buat... ya Allah... berilah kami hidayahMU...

kini saya redha dengan apa yang Allah takdirkan selepas ini..

oh, terasa seperti sedang bersiap-sedia untuk mati.. hum..


malam itu saya bermimpikan seseorang.. saya bermimpikan seorang sahabat lama yang sudah pergi menemui Allah.. ketika dalam mimpi tu saya sangkakan yang dia benar-benar wujud. saya geram & marah pada dia sebab menyorokkan diri dari saya.. kemudian saya menangis.. oh, betapa saya rindukan dia... dia diam je & pandang tempat lain masa saya bercakap. saya bagi tahu dia 'awak tahu tak, mak saya menangis masa dapat tahu awak tak ada dah.. kenapa tipu?!!!'.. bila bangun rupanya itu mimpi..

saya sudah berusaha yang terdaya mahu memberikan yang terbaik kepada sahabat-sahabat saya.. tetapi masih banyak kelemahan dan kelompongan yang saya tidak dapat penuhi sebagai seorang sahabat yang sejati... saya dikelilingi ramai manusia, maka menjadi tanggungjawab saya untuk menjadi sahabat yang baik pada semua yang ada..

menjadi sahabat yang baik itu tidak mudah..
kerana kamu perlu menyedarkan mereka dari kesilapan walaupun kamu tahu betapa mereka gembira dengan kesilapan itu... dan inilah yang paling susah apabila kamu dalam keadaan sangat sayang pada mereka...

p/s : esok akan fly.. check in 12 tengah hari.. di KLIA.. adios malaysia.. mohon maaf zahir batin pada semua untuk segala2nya!

2 ulasan:

  1. ALLAH SENTIASA BERSAMA KAMU...KAK FAEZAH DOAKAN, APA JUA YANG BERLAKU, ADALAH YANG TERBAIK DI SISINYA,AMEEN

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....