Selasa, 6 Mei 2008

Sucinya dia.. bersihnya dia.. Lelaki soleh penjaga Rumah Allah

asyik cakap pasal wanita.. solehah.. wanita.. solehah... perempuan..isteri..ibu.. dah tu memang yang menulisnya perempuan.. sasaran pembacanya pun perempuan.. (lelaki nak baca tak salah pun.. sebab kalian pun ada mak, kakak, adik, isteri,anak)

terdetik di hati pada suatu hari, "Ya Allah.. Aku tahu wanita solehah untuk lelaki soleh.. untuk mendapat yang soleh perlu menjadi solehah.. namun masih adakah lelaki soleh yang hidupnya hanya kerana Engkau, pengorbanannya hanya kerana Engkau, yang menggadaikan segala-galanya hanya kerana Engkau, yang suci hatinya hanya kerana Engkau, yang bersih dirinya dari karat harta dunia????" ~walaupun dia bukan untukku, teringin nak lihat dengan mata sendiri lelaki sesoleh ini.. (*_*)

'Pap..Pap..' Tayar pancit!!! :'-(

Saya baru balik dari makmal buat projek..(penat dan stress)
Mak ada di sisi.. bibir mak bergerak perlahan "Alhamdulillah.. bertenang.."
Saya tak terkata apa kemudian dgn sedikit kekuatan "Alhamdulillah.. takpa mak, mesti ada hikmah ni.."
kami keluar dari kereta.. Wow.. kempis habis sehingga rim tayar mencecah jalan. Bila masa kami langgar benda tajam? Mak mengeluarkan buku manual tukar tayar. sambil membaca sambil cuba menukar tayar.. abah di KL.. amin,hafiz,ali pun di KL.. kami je yang berdua yang terdampar di Penang.. :'-(

Cubaan menukar tayar gagal.. Mak memeriksa nombor dalam handphone.. tak ada yang sesuai.. mak mencuba lagi.. kasihan mak, dengan jubah dan purdahnya terpaksa hampir bersujud ke jalan untuk melihat tayar ganti di bawah kereta yang tersangkut tak boleh keluar..Ramai yang lalu lalang tetapi sekadar memandang. ee..geram, sampai hati tengok je perempuan tukar tayar tapi tak mahu tolong!! kemudian segera memujuk hati : tak baik bersangka buruk lillah! mereka semua ada urusan penting yang lebih utama.. janganlah marah2, yang takdirkan tayar pancit dan tak de org tolong ni Allah yang tentukan, kenapa nak marah?

Mak masih gigih. kami dah berpeluh-peluh ke depan ke belkang.. cuba itu.. cuba ini.. dulu masa kereta kancil, mak pernahlah tukar sendiri, tapi toyota Unser ni berat lah.. Dalam hati tak putus-putus doa "Ya Allah.. kami redha andai ini untuk kami.. janganlah kau biarkan kami sendirian, bantulah kami dengan bantuan terbaik Mu dari sisiMu.. "

"Assalammualaikum.. kakak.." seorang lelaki cina berkopiah menegur emak. mak menjawab salam dan bangun.
"Kakak.. biar saya tolong.. ini kerja orang laki-laki.. perempuan tak daya ni.." dia menyambung sambil tangan kanannya dihulurkan untuk mengambil besi panjang yang mak gunakan untuk menarik tayar..
"Kakak langgar apa?"
Mak pun bercerita dari A hingga Z... kemudian dia pun tolong..kemudian datang seorang lelaki melayu cuba utk membantu. dia ni on the way nak ke masjid.(ringkaskan cerita)

Pengumuman: kereta kami pancit berhampiran masjid. Cina mualaf ni penjaga masjid. dia baru lepas solat jemaah asar..

Akhirnya dua2 gagal cabut tayar yang pancit. lelaki melayu tu bagitau bahawa terdapat sebuah bengkel kereta tak jauh dari tempat kami.. mak dan saya berpandangan.. takkan mak nak ke sana.. mak pulak takkan nak bagi saya sorang2 ke sana.. takkan kami berdua nak ke sana tinggalkan kereta kat sini dengan orang asing.
"Kakak, biar saya pergi.. saya lari sekejap saja.." si mualaf cina tu dah lari jauh sebelum mak sempat jawab. tak lama kemudian orang dari bengkel tu datang.. lepas periksa tayar.. dia ke bengkel semula ambil tayar baru. lelaki melayu tu pula dah pergi masjid. tinggal kami bertiga.. ramah mak bersembang dengan si mualaf ni..saya diam saja macam batu tak berani nak pandang dia. bahaya untuk iman~ sebab akhlaknya je dah buat perempuan tertawan!!

saya tak faham sangat bahasa telo cina penang dia.. dapat tangkap ayat tertentu je.. balik tu study semula dengan mak.. :-)..

Sinopsis tentang lelaki mualaf ni.
dia masuk islam ogos 2006.. semangat dia menunjukkan sekeping kertas membuktikan dia dah memeluk agama Islam.. sebelum memeluk agama ni dia kerja buat mozek. kemudian dia jatuh sakit dan menjalani pembedahan. bila dia dah sedar, dia dpt hidayah dan peluk Islam... :-D
Family dia halau dia.. dia masih kerja buat mozek.. tapi kesan dari pembedahan dia terpaksa stop kerja tu.. then, dia yang sebatang kara pergilah ke masjid..

** saya suka dengar dia sebut "Saya tinggal di rumah Allah.. saya jaga rumah Allah.."
Dia tak menyebut masjid, sebaliknya rumah Allah..

Di masjid, dia tolong menjaga masjid.. bersihkan masjid.. baru tiga bulan kerja di masjid ni.. bulan mei ni genap 3 bulan, baru dapat gaji.. so.. bayangkan 3 bulan ni dia tak ada pendapatan.. makan minum?
"Kadang-kadang tok imam, bilal bagi upah RM1, Rm2 lepas bersihkan masjid.. orang Islam pun suka bersedekah.."
Mak menyoal "Hanif tak try minta zakat?." . nama penuh mualaf ni hanif bin Abdullah.. Dia kata ada minta tapi kena ikut prosedur minta, kadang-kadang kalau ada kesempatan dia mintalah.. tapi dia ragu2 boleh lagi ke terima zakat sedangkan dah 2 tahun..
"Ogos ni baru genap 2 tahun hanif.. boleh lagi.." jawab mak. Hanif semangat bercerita tentang gaji 3 bulan pertamanya yang bakal diterimanya. Mak pula seperti biasa, dengan tazkirah bab menabung..
"Dapat duit, simpan.. buat buku tabung haji.. jangan habiskan belanja semua.. simpan supaya dapat pergi haji.." Ayat yang sama kami adik beradik selalu dengar..
banyak yang disembangkan.. hati mencair.. malu pada Allah menebal.. betapa lemahnya iman saya kerana selalu berkeluh kesah dalam kemewahan.. sedangkan si hanif ni hilang keluarga kerana cintakan Allah.. hilang sumber pendapatan kerana Allah.. hilang kehidupan lamanya(tempat tinggal) kerana Allah.. kini dia tinggal dalam dunia yang baru dan berbeza.. dunianya sangat kecil.. Dia,imam, bilal, jemaah yang rajin ke masjid dan rumah Allah.. tu je geng dia.. makan minum sekadarnya supaya dapat hidup dan beribadah. masa yang terluang digunakan untuk mantapkan iman..

Last sekali..(mak ni sempat aje dia,,)
"Hanif dah kahwin?" selamba je mak ni!!!!
"Saya hidup susah.. dulu sebelum masuk islam, saya ada kawan perempuan.. tapi keluarga tak suka dia.. lepas tu tak pernah ada kawan perempuan.." Dia pun selamba je jawab.. Tayar sampai! ha.. perbualan terhenti.. pasang tayar..

dah selesai tukar tayar.. mak bayar harga tayar pada tauke bengkel.. dan bayar zakat pada hanif.. hanif berulangkali pesan supaya mak singgah la bila2 lagi datang Penang.. dia akan ada di sini sentiasa, tak pegi mana2, insya'Allah.. Mak bagitau kalau mak datang lagi, mak akan suruh ninja boy mak(adik2 lelaki saya) solat di masjid..

balik tu kepala rasa ringan.. hati berbunga2.. mak pun tersenyum2.. ceria.. mak gembira sebab dapat bayar zakat.. saya gembira sebab Allah telah membuktikan bahawa di celah-celah kaca ada permata.. kilauannya sukar dibezakan, namun nilainya sangatlah berbeza.. saya doakan hanif bahagia dalam kemanisan cinta Allah sehingga ke syurga nanti..amin..
Mak berkata perlahan "Kita ni sibuk dengan dunia.. dia pula sibuk dengan akhirat.. dia sangat2 suci dan bersih.. Allah ambil dia keluar dari kekufuran.. Bersihkan dia.. Asingkan dia dari kekotoran makhluk dan dunia.. simpan dia elok2 di dalam Rumah Allah.. Betapa dia suci dan bersih.. mak gembira dapat bayar zakat pada dia.."

Alhamdulillah..
Alhamdulillah kerana Allah memancitkan tayar kami agar kami dapat bertemu hanif, bayar zakat dan polish iman..
:-)

Tiada ulasan:

Catat Komen

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....