Khamis, 29 Mei 2008

go go big girl..! for Allah..!!





Ya Allah… tabahkan aku.. kuatkan aku.. aku lemah tanpa Mu..

Sudah hampir sebulan saya menjalani latihan industri.. dan sudah hampir dua bulan saya memulakan final projek saya.. dan sudah hampir sebulan saya di rumah.. keadaan kini sangat-sangat berbeza daripada kehidupan saya selama 2 tahun sebelum ini, semenjak saya menjadi mahasiswi di USM.. di USM, saya cuma perlu jaga hati saya dan kawan-kawan.. fokus study.. dan jemaah.. sifat yang diperlukan... bekerjasama.
Go go big girl! For Allah..!!

Di sini.. hari ini.. saya seorang anak.. seorang kakak sulung.. seorang pekerja di makmal.. seorang pelajar yang sedang menjalankan projek yang menentukan keputusan akhir ijazah.. Ya Allah.... Ya Allah... sifat yang diperlukan.. ketaatan.. most of the time sentiasa kene taat dgn arahan yang dikeluarkan.. (terapi yang bagus untuk si nakal macam saya ni)

Bangun awal dalam pukul 3 pagi, solat sunat sikit.. kemudian study untuk research sampai subuh.. lepas solat, baca Yassin untuk memulakan hari dgn gembira :-)

Sebelum matahari naik, 6.30 pagi dah bertolak keluar demi mengelakkan terperangkap dlm traffic jam… sepanjang perjalanan 1 jam ke destinasi adalah ‘precious moment with my beloved God’.. zikir.. sambil menikmati perjalanan pada speed limit 130km/j di Highway.

Di makmal.. bekerja sambil belajar.. ilmu mencurah-curah dari orang sekeliling.. Alhamdulillah.. disebabkan saya kena buat projek time ni, waktu orang lain rehat saya tak boleh rehat.. waktu orang lain dah balik, saya stay back.. Mereka suruh saya rehat, tapi saya nak gunakan sepenuhnya peluang yang ada ni sebaik-baiknya.. Macam-macam perkara yang berlaku yang saya tak pernah terfikir, berlaku.. dan memberi pengajaran dan pengalaman yang amat bermakna untuk saya.. kes makmal meletup sebab sisa bahan yang bertindak balas, mengemas barang-barang kimia yang expired, membersihkan mesin (best dapat buka-buka mesin dapat lihat dalam mesin), pelbagai jenis produk kilang yang tak ada di makmal USM untuk diuji.. Alhamdulillah........ :-D
Dan saya memerhatikan cara hidup staf-staf dan sahabat lain dari pelbagai universiti.. kesimpulan yang dapat dibuat~ if you take care Allah, He will take care you..
Go go big girl! For Allah..!!


Balik.. traffic jam yang memberi peluang sekali lagi untuk saya berdua dgn my beloved God sekali lagi.. kali ni hampir 2 jam.. Alhamdulillah.. :-P

Paling utama... saya belajar erti hidup.. hidup ini suatu perkongsian.. pagi sampai petang saya all out habis-habisan untuk kerja. Malam pegang peranan sebagai anak sulung yang kena uruskan hal adik-adik.. ambil balik tuisyen, bawa pergi beli barang, basuh baju.. beli makanan.. (masak? Baik beli je lah.. 3 orang adik yang nak menu berbeza, pengsan kakak nak masak..) Kadang-kadang hal kerja ada problem, tanpa sengaja masa makan dgn family, fikiran teringat hal kerja.. kadang-kadang ragam adik-adik atau urusan keluarga yang tak boleh diduga menguji kesabaran.. sabar.. sabar.. Kadang-kadang rasa macam tak ada jalan keluar.. dan bila tengah sangat penat.. balik rumah pula ada komitmen yang memerlukan saya untuk senyum walaupun hati sedang menangis.. sepertiga malam pula untuk Allah, kemudian study dan buat report.. weekend memang kene ikut time table emak, full time peranan anak sulung diperlukan..
Go go big girl! For Allah..!!


Ya Allah.. kusedari kekurangan diri ini.. Ya Allah.. kuinsafi kelemahan diri.. Ya Allah.. aku ingin menjadi anak yang solehah, kebanggaan ibu ayah.. yang menjadi penyejuk hati ibu ayah.. hanya itu yang kuinginkan.. :’-)

Mak abah nak saya further study lepas ijazah ni.. hm.. dalam keadaan ni, saya tak rasa macam nak sambung study.. Apapun, kalau tu permintaan mak abah, anakmu ini akan usahakan yang terbaik.. demi syurga.. demi nikmat melihat wajah Allah yang terindah..!!!
Go go big girl! For Allah..!!

Ya Allah.. basahkanlah lidahku dengan zikrullah.. hidupkan hatiku dengan zikrullah.. Aku mengharapkan redhaMu.. Aku mengharapkan cintaMu.. Aku mengharapkan bertemu denganMu..

Tak terlafaz kata mengucap hiba.. walaupun aku tak dapat melihatMu.. Aku tahu Kau sentiasa dekat denganKu.. Ya Allah, aku rindukan Engkau... Cukuplah Engkau untukku :’-) Go go big girl! For Allah..!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....