Isnin, 12 Mei 2008

harta yang berkuasa..


seorang tuan mempunyai beberapa orang hamba sahaya. dia yang berkuasa atas hamba-hamba itu, disuruh dan ditegahnya, dimarah dan diherdiknya. seorang lagi orang kaya menyimpan banyak harta, harta menjadi miliknya sebagaimana hamba milik tuannya. hamba, adalah manusia.. sedangkan harta, barang yang tidak bernyawa..

adakah kita lihat org kaya dpt memerintah hartaya sbgaimana memerintah hambanya?
sebaliknya yang berlaku.. banyak yang kita lihat, hartalah yang memerintah pemiliknya. dia dipenjarakan oleh hartanya. bukanlah si kaya yang berkuasa tetapi hartanya yang berkuasa..

teori lama telah dikalahkan oleh teori baru..
kepercayaan kolot dibasmi dengan kepercayaan moden..
Agama tahyul digantikan dengan agama Tauhid..
Zaman sewenang-wenangnya diganti dengan zaman demokrasi..
tetapi..
kuasa harta yang menguasai sejak manusia diciptakan di alam ini tidak berkurang, malah semakin bertambah.. mantap sungguh jajahannya..

Harta yang berkuasa. dengan harta semua menjadi. inilah seruan yang kita biasa dengar. hampir manusia putus asa menghadapi perdamaian, ilmu dan budi, kesucian dan kesopanan. sebab kesemuanya tidak melebihi kekuasaan harta si fulan, yang dahulunya berkuasa, ternama, termasyhur, diangkat dan dijunjung, bukan lantaran ilmunya, budinya, sopannya, tetapi lantaran hartanya.. bilamana harta habis, lenganglah orang dari kiri kanannya..

bukanlah yang bersalah harta itu.. tetapi pemiliknya.. Ya Allah.. jadikanlah segala urusan dunia kami sebagai pendekat kepada Engkau.. Kosongkan dunia dan makhluk dari hati kami.. Jadikanlah segala yang ada di sekeliling kami sebagai saksi yang membela kami di hari Hisab nanti.. Wahai Allah.. tidaklah sesuatu itu menjadi sia-sia kecuali apabila Engkau mensia-siakannya.. Jauhkanlah aku, keluargaku, dan sahabat-sahabatku dari amalan yang sia-sia.. Amin Ya Rabb..

Tiada ulasan:

Catat Komen

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....