Ahad, 14 September 2014

Belajar Jadi Isteri dan Ibu

Saat ini suami dan anak sudah tidur.. Aduhai kasihan mereka. Rasanya belum selesai hak-hak mereka yang ada pada saya. Jadi isteri dan ibu ini bukanlah sentiasa rasa rajin, kreatif, positif dan inovatif. Selalu juga suami yang buat kerja-kerja rumah dan menjaga anak sewaktu saya sibuk dengan urusan tusyen, taska dan persatuan. Nah! Saya bukan superhero, kadang emosi dan tekanan kerja-kerja dibawa pulang ke rumah. Ada masanya terfikir bagaimana boleh Allah jadikan aku isteri dan ibu sedangkan aku sendiri berterabur? Suami pula kata untuk berkahwin tidak semestinya perlu pandai mengemas, pandai memasak dan pandai jaga suami dan anak. (Setuju ke? Senyum isteri dengar..Hihi) Lepas kahwin kita masih dalam proses belajar untuk jadi isteri dan ibu. Jadi jangan tunggu sudah pandai baru mahu melangkah ke fasa berkahwin. Sepanjang hayat kita belajar. Mengimbau zaman bujang sebelum berkahwin, fuh memang saya pulun bekerja 7 hari seminggu, kemudian mesyuarat sampai larut malam dan asyik mengembara ke sana sini di samping membela kucing hingga 20 ekor di apartmen yang sangat cantik pada pandangan mata saya. Masa bujang, segala yang dirancang mudah dilaksanakan. Tiada orang kacau perancangan kita. Jadi buatlah amal soleh sebanyak-banyaknya. Nak tidur awal senang, boleh bangun awal hari-hari untuk tahajud. Tiada gangguan. Nak istiqomah duha dan quran senang. Macam-macam senang. Apabila sudah berkahwin dan beranak....ha..baru tahu kenapa Allah bagi ganjaran solat 70 kali ganda. Bukan amalan solat sahaja berganda, segala amalan lain pun berganda pahalanya. Puasa, sedekah, jaga aurat dan khidmat. Semua ganjaran berganda-ganda... Sebab susah, banyak cabaran. Serius!! Sehari solat duha.. Lepas tu seminggu kemudian baru dapat solat duha. Sehari bangun tahajud.. Dua tiga minggu lagi baru tahajud. Memang mujahadah! Syukurlah dapat ganjaran 70 kali ganda. Terubat hati. Rasa bersemangat.' Nak berjaya, kena ikut sunnah Rasulullah saw. Berkorban untuk bina keluarga yang ikut sunnah. Itulah kejayaan sebenar. Walaupun susah, takut dan sakit.. Inshaallah di situ ada kejayaan. Biarpun nampak mama serabut dan semakin sibuk, inshaallah ada kebahagiaan yang Allah campakkan ke dalam hati mama. Tidak perlu kesempurnaan, cukuplah kebahagiaan.... Sasaran kita mahu raih cinta Allah dan Rasulullah saw.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....