Selasa, 25 Februari 2014

Pengalaman Mengajar Subjek Bahasa Malaysia SPM : ISU DEBAT

Assalamualaikum wbt.. Salam sejahtera..

Pagi yang indah, mari kita hirup udara pagi yang segar sambil memulakan hari. Alhamdulillah kita masih diberikan peluang untuk bernafas, bererti kita diberikan peluang untuk bertaubat dan menambahkan amal. Semoga sentiasa dalam keredhaan Allah.

Alhamdulillah kelas ulangkaji Fizik Tingkatan 4 dan 5 berjalan dengan lancar. Malam pula buat ulangkaji Sejarah Tingkatan 4 dan menggantikan kelas staf untuk subjek Bahasa Malaysia SPM. Jadi malam tadi kami telah buat debat. Teringat kenangan semasa zaman sekolah, saya pernah mewakili sekolah untuk pertandingan debat. Kemudian terus berdebat sehingga zaman universiti untuk Piala Naib Canselor.


Berdasarkan pengalaman seciput mengajar tuisyen subjek Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris, saya merasakan kaedah berdebat sangat membantu pelajar untuk sesi memerah otak mencari hujah untuk membuat karangan. Majoriti pelajar yang sukar mendapat keputusan cemerlang bukanlah kerana mereka tidak tahu menulis esei panjang tetapi kerana mereka tiada idea! Otak mereka beku. Jadi kaedah berdebat dapat meransang mereka memerah otak untuk mencari idea dalam masa yang suntuk dan mengukuhkan hujah-hujah mereka.

Jadi pendebat ini perlu pandai menegakkan benang yang basah.. Hehe.
Namun berdebat cumalah boleh digunakan untuk tujuan belajar.
Di dalam dunia realiti, kita perlulah jauhi berdebat. Menyedari kewujudan dalil-dalil yang mengecam keras debat inilah menyebabkan saya mengundur diri daripada dunia debat..

Dari Abu Umamah radhiallahu anhu dia berkata: Rasulullah saw bersabda:“Tidaklah suatu kaum tersesat setelah tadinya mereka berada di atas petunjuk kecuali karena mereka adalah kaum yang senang melakukan perdebatan.” Kemudian beliau membaca ayat ini, “Mereka tidak memberikan perumpamaan itu kepadamu melainkan dengan maksud berdebat saja, sebenarnya mereka adalah kaum yang suka bertengkar.'”(QS. Az-Zukhruf: 58)
(HR. At-Tirmizi no. 3253, Ibnu Majah no. 47, dan dinyatakan hasan oleh Al-Albani dalam Shahih Al-Jami’ no. 5633)
Dari Aisyah radhiallahu ‘anha dari Nabi saw bersabda:“Sesungguhnya orang yang paling dimurkai Allah adalah orang yang paling keras permusuhannya dan yang menantang jika diterangkan hujjah kepadanya”. 
(HR. Al-Bukhari no. 2457 dan Muslim no. 2668) 
Dari Abu Umamah radhiallahu anhu dia berkata: Rasulullah saw bersabda:
“Aku akan menjamin sebuah rumah di tepi surga bagi siapa saja yang meninggalkan perdebatan meskipun dia yang benar. Aku juga menjamin rumah di tengah surga bagi siapa saja yang meninggalkan kedustaan walaupun dia sedang bergurau. Dan aku juga menjamin rumah di surga yang paling tinggi bagi siapa saja yang berakhlak baik.” (HR. Abu Daud no. 4800 dan dinyatakan hasan oleh Al-Albani dalam Shahih Al-Jami’ no. 1464)
Semalam topik debat kami
1) Pelajar lepasan SPM patut bekerja sebelum keluar keputusan SPM.
2) Pelajar patut dibenarkan membawa telefon bimbit ke sekolah.
3) SPM patut dilupuskan.

Inshaallah hari ini ada Personal Coaching di rumah untuk subjek BM SPM pula. Untuk pelajar perseorangan, kaedah debat agak kurang menarik kerana kita tidak ada barisan pencadang mahupun barisan pembangkang. Kurang meriah. Jadi kaedah perbincangan secara bersembang lebih sesuai untuk mencari isi-isi esei.

Terima kasih kepada semua guru yang telah mendidik saya sehingga saya boleh membaca dan menulis serta mengajar anak-anak didik saya..

Beberapa hari lepas, bekas guru BM sekolah rendah saya bersembang dengan saya di Facebook. Teringat dahulu saya pernah dilempang apabila ada soalan salah dalam peperiksaan dan dicubit apabila tercicir buku karangan. Hari ini setelah 19 tahun, saya sangat sukacita menjemput guru saya berseminar di pusat tuisyen saya untuk memberi tunjuk ajar kepada anak-anak didik saya. Cuma... Beliau tidak dibenarkan memarahi, melempang ataupun mencubit anak-anak didik saya yang manja ini. :)

Selamat bertugas! Moga hati ikhlas kerana Allah :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....