Rabu, 17 September 2008

milik siapakah hati-hati itu?


Lepas solat maghrib turun ke surau.gelap.kosong.so mengaji seorang diri tanpa gangguan.. damai dan tenang..8pm..
Beri’tikaf..
Dengan beri’tikaf kita sebenarnya datang ke rumah Allah. Kita datang ke rumah Yang Paling Penyayang, Pengampun dan Pemurah.. bagi orang lelaki tempat yang afdhal ialah masjid. Bagi perempuan, tempat yang afdhal ialah tempat ibadah dalam rumah mereka..walupun perempuan kelihatan lebih dimudahkan untuk beri’tikaf, kaum ni kelihatan seolah-olah ketinggalan dari amalan ni atas sebab.. BUSY..MALAS..
Kalau di rumah, susah nak dapat peluang ni..selalunya saya akan buat kerja rumah supaya mak saya dapat bei’tikaf tanpa bimbang ada kerja rumah yang tak selesai. Saje nak ambil hati mak.. at least bila saya yang jarang balik rumah ni ada, mak dapat fokus dengan Allah, kekasih dia.. dan keredhaan Ibu membawa keredhaan Allah.. Apa yang saya mahu ialah keredhaan Allah.
Teringat kata-kata ibnu Abbas bahawa beliau terdengar suara dari kubur baginda Rasulullah saw:
“Sesiapa yang berjalan untuk menunaikan hajat saudaranya dan dapat menyempurnakan hajat tersebut adalah lebih baik baginya dari beri’tikaf sepuluh tahun.Sesiapa yang beri’tikaf sehari kerana mencari keredhaan Allah, maka akan dijadikan antaranya dan neraka tiga parit dan satu parit lebih lebar jaraknya antara bumi dan langit.”
8.30pm..masih tak ada orang turun.. takpe, sambung mengaji.. masuk surah baru..
8.45pm..dua orang adik datang. Seorang wajah baru. Yang seorang lagi dari jauh tersenyum;familiar..
“mreka tak turun lagi ke kak?”soal si adik yang familiar solat berjemaah. Saya senyum dan memberi isyarat tidak tahu.Biasanya dapat 1 saf panjang atau dua saf.. namun, imamah yang hadir tak konsisten menyebabkan makmum pun tak konsisten.. hm.. saya tak salahkan geng imamah saya, sebab kami semua ada yang ada night class, ada yang kene pergi ziarah anak buah(amanah).. Bulan Ramadhan ni memang bertambah-tambah komitmen.
Bila difikirkan, salah saya juga.. Sebab tak gigih melatih imamah baru.. Ya Allah, ampunkan hambaMu ini.. Salah saya juga sebab hati saya tak betul-betul lurus nak melatih mereka. Usaha sekadar melepaskan diri dari dipersoalkan di Hari Hisab tentu sekali tidak sama hasilnya bila usaha itu datang dari hati yang tulus kerana kasih dan sayang pada agama Allah..
Mereka duduk rapat di sisi saya hingga lutut kami bersentuhan. Tangannya bermain di atas sulaman jubah saya. (Reaksi positif yang menandakan ada peluang untuk saya mendekati hati si adik, Insya’Allah..)
“Semalam ada tarawih tak di sini?”soal saya. Wajah si adik berkerut.
“Semalam kami ada berbuka puasa di school fizik.. kami tak tarawih di sini..”jawab si adik..
“akak pun tak da semalam.. akak ada program luar..petang semalam bagi fakir makan..”balas saya dengan wajah sedih sebab membayangkan surau kosong malam semalam..
“Bestnya!”si adik keriangan. Saya tersentak. Ha?
“Akak bagi di mana?”soal seorang lagi adik.
“jeti.. pasar yang dekat dengan jeti.. luar masjid..”balas saya. Bercahaya wajah kedua adik ni. Oh, mai akak share pengalaman manis akak ye dik.. :-D Sementara tunggu makmum lain turun.. share pengalaman dengan adik2.. khusyuk dan tawadhuk mereka mendengar..
“Sebenarnya akak ada night class hari selasa dan rabu.. sayanglah kalau akak tak de, adik2 tak tarawih..teruskanlah juga walaupun akak takde dik..”
“kalau akak takde surau gelap..”rungut si adik..
Hm.. saya turun awal sebab nak mengaji.. nak focus untuk masa Precious moment with Allah shj.,
“nak ikut..”si adik merengek, masih berminat dengan program yang saya ceritakan.
“La.. lain kali bila ada aktiviti akak ajak ye dik.. kami ada banyak aktiviti..hari tu akak dah announce pada makmum.. tapi adik takda masa tu..”
“bila lagi kak?”
Ha?.. bila nak bagi fakir makan lagi ke? Em.. minggu ni aktiviti ziarah, qiam, berbuka puasa bersama dan diskusi.. pergi bagi makanan pada fakir tak ada dalam senarai aktiviti terdekat lagi..
“Em, next week.. 20hb ni ada qiam.. pastu kita sahur sama-sama..jomla..”
“Akak, persatuan akak ni semua perempuan ke?” soal si adik. “Tak dik.. ada je brothers.. em, tapi qiam dan sahur tu kita-kita je yang sisters, jomla..”
“Orang luar tak kisah ke ikut sekali?” soal si adik.
“boleh aje dik.. kami run program utk masyarakat.. semua orang dialu-alukan..”
9.05pm.. kami pun bersolat bertiga..
“Adik imam,” saya memegang lengan seorang adik. Dia terkejut..
“Tak reti la kak..”
“Baca surah pendek je dik.. Qulya..Qulhuwallah..”
“ha.. tapi.. isyak bole la, tapi tarawih..”
“tu akak jadi imamah.. witir adik ni,”saya memegang lengan lagi seorang adik.
“Akak, saya solat nanti ada lupa-lupa..”balas si adik.
“takpa.. kita sama-sama belajar..”saya terus bangun dan berdiri di saf..Provok. Hehe, selalunya saya tak adalah setegas ni. Tapi kali ni kami cuma bertiga.So pendekatan ni lebih comel..
Dalam keadaan malu-malu dan tak berkeyakinan, selesai juga kami semua bersolat berjemaah isyak,tarawih dan witir dengan tiga imamah berebeza.. lepas solat.. turn doa..
“Akak, mana buku doa BM tadi?”
Buku doa BM? Oh, saya ada bawa buku solat sunat turun ke surau tadi.
“Takpe..takpe.. adik baca je doa yang adik biasa.. baca je doa BM..”pujuk saya sambil memegang bahunya..
“Taknak.. doa saya tak menyentuh hati..”balas si adik.. hurm.. so kakak dia pun bacalah doa.. dalam BM juga…Supaya next time adik-adik tak rasa segan untuk berdoa dalam bahasa melayu.. * BM= Bahasa Melayu
tersentuh ke hati?
Lepas selesai solat, kami berdiri di tepi tingkap..
“Dari bilik saya nampak surau ni..boleh tengok terang ke gelap surau ni..” si adik kelihatan gembira.. Berjaya mengatasi Fear Factor sebagai imamah.. Alhamdulillah..
“Ha.. kalau surau tu gelap, tu tandanya adik kene turun tau..”usik saya sambil berlalu.. kene pergi bersiap cepat.. Dalam masa 20 minit lagi ada first meeting projek Mega PPMUSM iaitu Mahasiswa Bersama Masyarakat!!
Ya Allah.. Milik siapakah hati-hati mereka ini? Milik Mu Ya Allah.. Kau yang memegang hati-hati ini yaAllah.. Izinkanlah aku memiliki hati-hati ini ya Allah.. berilah diriku ruang untuk ku dekati dan berkongsi kasihMu dengan hati-hati ini Ya Allah.. Semoga kami semua istiqamah menghidupkan surau sebagai tempat hati-hati yang memikul amanah dakwahMu berkumpul.. Amin Ya Rahman.. Y a Rahim…

1 ulasan:

  1. salam ziarah dibulan ramadhan..

    luahan hati membawa seribu pengertian..

    ada masa jemputlah keblog ana..komenlah apa yg ptut..

    BalasPadam

Assalamualaikum... :)

Tunjukkan aku kawan jalan mana arah kejayaan....